مقالات مدیریتی و مهندسی صنایع

گزارش بازخور ارزیابی EFQM

نکات کلیدی در گزارش بازخور ارزیابی EFQM

پس از سایت ویزیت EFQM ، ارزیابان EFQM  اقدام به تهیه گزارش بازخور ارزیابی EFQM می‌نمایند . در این گزارش نقاط قوت ، فرصت های بهبود و امتیاز سازمان با توجه به معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM مشخص می‌گردد .

با توجه به تجارب ارزیابیEFQM ، مهندس پیام خرازیان ، نکات کلیدی مهمی در نحوه تدوین گزارش بازخور ارزیابی تعالی سازمانی جمع بندی شده که در زیر به آن اشاره می‌گردد . ادامه مطلب

منطق رادار RADAR

منطق رادار یک چهارچوب ارزیابی پویا و یک ابزار مدیریتی قدرتمند است تا عملکرد سازمان را بطور نظامند مورد پرسش قرار دهد.
از منطق رادار RADAR در فرآیند ارزیابی EFQM و خودارزیابی EFQM جهت امتیازدهی به توانمند سازها و نتایج استفاده می گردد .
در فرآیند ارزیابی به روش شبیه سازی جایزه تمامی عناصر و ویژگی های منطق رادار RADAR مورد استفاده قرار گرفته و امتیازدهی به عملکرد سازمان در این روش بسیار دقیق محاسبه می گردد در سایر روش های خود ارزیابی EFQM تنها عناصر منطق رادار مورد توجه قرار می گیرد . ادامه مطلب

نکات سایت ویزیت EFQM

نکات کلیدی در سایت ویزیت EFQM

در ارزیابی EFQM به روش شبیه‌سازی جایزه ، ارزیابان قبل از حضور در سازمان متقاضی ارزیابی، کتابچه اظهارنامه EFQM سازمان را مطالعه نموده و با توجه به مدرک اظهارنامه برنامه‌ریزی لازم را جهت تدوین برنامه‌ زمان‌بندی ارزیابی جهت سایت ویزیت EFQM را انجام می‌دهند.

در سایت ویزیت EFQM ، ارزیابان شواهد موضوعات کلیدی مطرح شده در اظهارنامه و ابهامات موجود در اظهارنامه را در محل سازمان متقاضی مورد بررسی قرار می‌دهند . ادامه مطلب

استاندارد OHSAS 18001:2007

استاندارد OHSAS 18001:2007، عناصر یک سیستم مدیریت ایمنی ، بهداشت شغلی اثربخش را برای سازمان ها فراهم می نماید.
استاندارد 2007:OHAS 18001 سازمان ها را قادر می سازد که خط مشی و اهداف خود را با در نظر گرفتن الزامات قانونی و اطلاعات مربوط به ریسک های ایمنی ، بهداشت شغلی ایجاد و اجراء نماید .این استاندارد در سازمان ها با هر نوع و ابعادی قابل اجراء می باشد و با شرایط مختلف جغرافیایی ، فرهنگی و اجتماعی سازگار می باشد . ادامه مطلب

مزایای ایزو 9001

ایزو 9001 مزایای گسترده ای دارد به همین دلیل سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 توسط میلیون ها سازمان اجراء شده است
ایزو 9001 برای ایجاد محیط کاری منظم تر طراحی شده تا نیروی کار سازمان ها بدانند چه کنند ، چه موقع و چگونه .
پیاده سازی ایزو 9001 ، به صرفه جویی در زمان ، هزینه و کاهش اشتباهات و در نتیجه به بهبود خدمات به مشتریان کمک می نماید. ادامه مطلب

استاندارد ISO 9001:2008

پیاده سازی استاندارد ایزو 9001 متناسب با اندازه سازمان و با تمرکز با اهداف تجاری سازمان منجر به بهبود مستمر در کسب و کار و رضایتمندی مشتریان می گردد
استاندارد بین المللی ISO 9001:2008 یک استاندارد مدیریتی عمومی می باشد که توسط کمیته ISO/TC 176 سازمان ISO تدوین و منتشر شده است ، استاندارد ISO 9001:2008 ، ویرایش سوم از استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 می باشد در استاندارد ISO 9001:2008 ، رویکرد فرآیندی تاکید شده است .
استاندارد ISO 9001:2008 ،  از 8 بخش تشکیل شده است و تنها از زیر بند های بخش 7 این استاندارد ( 7- تحقق محصول ) می توان صرفنظر نمود این استاندارد در تمامی سازمان با هر اندازه و ابعادی قابل استفاده می باشد سازمان ها می توانند سیستم مدیریت کیفیت را با راهنمایی مشاور ایزو در کوهتاهترین زمان در سازمان ها استقرار نمایند ادامه مطلب

ایزو چیست ؟

سازمان ایزو ISO در سال 1946 ، زمان ملاقات نمایندگان 25 کشور در موسسه مهندسین عمران در لندن ،  شروع به کار نمود بمنظور تسهیل هماهنگی بین‌المللی و وحدت استانداردهای صنعتی تصمیم به ایجاد یک سازمان بین‌المللی گرفته شد . در فوریه 1947 سازمان جدید  ISO  ، رسما فعالیت‌های خود را با 67 کمیته فنی،  جهت تدوین و انتشار استانداردهای بین‌المللی شروع نمود . ادامه مطلب

تاریخچه ایزو 9001

نسخه اولیه استاندارد ایزو 9001 در سال 1974 با توجه به استاندارد BS 5750 تدوین گردید سپس ایزو 9001 در سال های 1987 و 1994 تجدید نظر گردید .تغییرات اصلی در نسخه سوم ایزو 9001 در سال 2000 انجام گرفت و در حال حاضر ISO 9001:2008 مورد استفاده سازمان ها می باشد .

پیش نویس ویرایش پنجم ایزو 9001 ، ISO 9001:2015 تا کنون چند بار ویرایش شده و نسخه نهایی آن در سپتامبر سال 2015 منتشر شده است.

در این مطلب تاریخچه ISO 9001 بصورت اجمالی تشریح می شود. ادامه مطلب