مقالات مدیریتی و مهندسی صنایع

تاریخچه تعالی سازمانی

تاریخچه تعالی سازمانی ، مدل‌های سرآمدی از سال 1950 در ژاپن با جوایز کیفیت دمینگ شروع گردید و در سال 1983 در کانادا، جایزه کیفیت و مدل سرآمدی کانادا و پس از آن در 1987 در آمریکا جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج و سپس در اروپا جایزه مدل تعالی EFQM ایجاد گردید. ادامه مطلب

ایزو 18091

هدف استاندارد  ISO 18091:2014، راهنمای دستیابی به نتایج قابل اعتماد در استقرار ایزو 9001 در دولت های محلی می باشد  تمامی شاخص های ارائه شده در راهنمای ایزو 18091 بصورت عمومی در تمامی دولت های محلی  بدون توجه به ابعاد و اندازه سازمان قابل کاربرد می باشد
یکی از چالش های اصلی در جوامع امروز ، نیاز به توسعه و حفظ اعتماد به نفس شهروندان در دولت ها محلی می باشد دولت های محلی ماموریت رفاه پایدار اقتصادی و توسعه اجتماعی را برعهده دارند بدین منظور سایت های خود را با سیاست های منطقه ای و ملی سازگار می نمایند . ادامه مطلب

آیا به مشاور ایزو جهت اخذ گواهینامه ایزو 9001 نیاز دارید ؟

برای پیاده سازی ایزو و اخذ گواهینامه ایزو 9001 شما به یک مشاور ایزو خوب نیاز دارید بسیاری از شرکت ها با استخدام کارکنانی که آموزش ایزو 9001 را طی نموده اند سعی دارند تا خودشان بدون نیاز به مشارو سیستم مدیریتی ، ایزو را پیاده سازی نماید منابع و هزینه صرف شده در این راه کمتر از انتخاب مشاور ایزو نمی باشد و در برخی از موارد منجر به هزینه های سنگین تر در سازمان می گردد . ادامه مطلب

ایزو 27001

ایزو 27001

استاندارد بین المللی ایزو 27001 ، الزاماتی را برای ایجاد ، پیاده سازی ، اجراء ، پایش ، بازنگری ، نگهداری و بهبود یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات با در نظر گرفتن مفهوم مخاطرات کلان سازمان مشخص می نماید این استاندارد الزاماتی را برای پیاده سازی کنترل های امنیتی تطابق داده شده با نیازهای سازمان های مختلف یا بخش های وابسته به آن مشخص می نماید .
سیستم مدیریت امنیت اطلاعات به طرف های ذینفع جهت گزینش کنترل های امنیتی کافی ومناسبی از دارایی های اطلاعاتی اطمینان می بخشد . ادامه مطلب

مدیریت کیفیت نرم افزار

مدیریت کیفیت نرم افزار

بمنظور پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت در نرم افزار ، راهنمای ISO/IEC 90003 توسط جامعه کامپیوتر IEEE تدوین شده است  این راهنما به نحوه پیاده سازی ایزو 9001  سیستم مدیریت کیفیت نرم افزار کمک می نماید .
با توجه به تجارب پیاده سازی ایزو 9001 مهندس پیام خرازیان در شرکت های نرم افزاری ، بند طراحی و توسعه  استاندارد ایزو 9001 ( بند 7-3 استاندارد ISO 9001:2008 )  در تولید و توسعه نرم افزار موضوعیت دارد و این راهنما در پیاده سازی بند طراحی و توسعه استاندارد ایزو 9001 بسیار کمک می نماید . ادامه مطلب

ایزو 20000

استاندارد ایزو 20000 ، ISO 20000-1 استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت در حوزه خدمات IT می باشد آخرین ویرایش استاندارد ایزو 20000 در سال 2011 توسط سازمان ایزو منتشرشده است مجموعه ای ازالزامات استاندارد برای یک سیستم مدیریت خدمات IT فراهم می نماید. ادامه مطلب

ایزو 19011

استاندارد ایزو 19011 راهنمایی برای ممیزی سیستم های مدیریتی شامل ، اصول ممیزی ، مدیریت یک برنامه ممیزی و نحوه انجام ممیزی های سیستم مدیریتی  و همچنین ارزیابی و صلاحیت ممیزان و فردی که برنامه ممیزی و ممیزان را مدیریت می نماید .
استاندارد ایزو 19011 برای کلیه سازمان هایی که نیاز به انجام ممیزی داخلی یا خارجی سیستم های مدیریتی و یا نیاز به مدیریت یک برنامه ممیزی دارند ، کاربرد دارد . ادامه مطلب

انواع ممیزی

انواع ممیزی سیستم‌های مدیریتی شامل ممیزی داخلی و خارجی است به ممیزی داخلی شخص اول و ممیزی خارجی به شخص دوم و ثالث تقسیم‌بندی می‌گردد .
ممیزی داخلی توسط نفرات آموزش دیده درون سازمان و ممیزی خارجی توسط ممیزان حرفه‌ای انجام می‌گردد . ادامه مطلب