مدل تعالی EFQM

مدل تعالی EFQM توسط بنیاد مدیریت کیفیت اروپا ایجاد شده است مدل EFQM یک مدل غیر تجویزی است و به سازمان‌ها در فرآیند خودارزیابی تعالی و تعیین نقاط قوت و فرصت‌های بهبود کمک می‌نماید .

تاریخچه بنیاد مدیریت کیفیت اروپا EFQM ، ساختار کلی مدل تعالی سازمانی EFQM و تاریخچه تغییرات مدل تعالی EFQM در این مطلب آمده است .
مدل تعالی سازمانی EFQM ، چارچوبی است که به سازمان ها در تبدیل مفاهیم بنیادین تعالی و منطق رادار به عمل کمک می‌نماید این مدل تعالی به رهبران این امکان را می‌دهد تا روابط علت و معلولی بین آنچه که سازمان انجام می‌دهد و نتایجی که بدست می‌آورد را به خوبی درک کنند .

مدل تعالی EFQM شامل :

  • هشت مفهوم بنیادین تعالی
  • معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM ، نه معیار شامل 5 معیار توانمندساز و 4 معیار نتایج و در مجموع  تعداد 32 زیر معیار در هر زیر معیار نکات راهنمایی ، تشکیل شده است که در ویرایش 2013 ، 119 نکته راهنما آمده است .
  • مدل ارزیابی ، منطق رادار RADAR
مدل تعالی EFQM

مدل تعالی سازمانی EFQM

چهارده شرکت معتبر اروپایی با حمایت اتحادیه اروپا ، بنیاد مدیریت کیفیت اروپا EFQM را در سال 1988 تاسیس کردند . مدیر عامل‌های این شرکت‌ها در هنگام تاسیس بنیاد EFQM در توافق نامه چنین اظهار نمودند :

تلاش برای بهبود و ارتقای کیفیت یکی از پیش‌نیازهای موفقیت برای تک تک شرکت ها و برای رقابت‌پذیری همه ما به صورت جمعی است

بنیاد مدیریت کیفیت اروپا ، به تدریج نگاه خود را در مفهوم تعالی از نگاه قاره‌ای به جهانی تغییر داد به طوری که در حال حاضر بیش از 500 شرکت اروپایی و غیر اروپایی در این سازمان عضویت دارند .

ارکان جهت ساز بنیاد مدیریت کیفیت اروپا EFQM

ماموریت : به عنوان ی سازمان اروپایی ، ما سازمان‌ها را به تعالی پایدار ارز طریق مشارکت فعال رهبران برای یادگیری ، به اشتراک‌گذاری و نوآوری با استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM ترغیب می‌کنیم .

چشم انداز : جهانی که برای تعالی پایدار تلاش می کند .

ارزش ها :

تعالی را با تمام وجود خواستن

ما سرسختانه تعالی را ترویج می‌دهیم و هر کاری که انجام می‌دهیم ، الهام بخش تعالی در دیگران است .

اعتمادسازی

ما رفتار قابل اطمینان ، گشوده و شفاف ایجاد اعتماد می‌کنیم .

کار کردن در فضای شراکت

ما شراکت‌هایی را توسعه می دهیم که منافع دوجانبه برای جامعه فراهم کند .

مشارکت دادن افراد

ما از گوناگونی استقبال می‌کنیم و به باورها و عقاید انسان ها احترام می‌گذاریم.

این مدل سرآمدی به عنوان چارچوبی اولیه برای ارزیابی و بهبود سازمان‌ها معرفی شده است ، مدلی که نشان‌دهنده مزیت‌های پایداری است که یک سازمان متعالی باید به آن‌ها دست یابد .

این مدل سرآمدی بر اساس مجموعه‌ای از ارزش های اروپایی ، که اولین بار در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر  و مشنور اجتماعی اروپایی ایجاد شده است این پیمان توسط 47 عضو شورای اتحادیه اروپا مصوب شده و این اصول در قوانین ملی آن‌‌ها گنجانده شده است .

تغییرات مدل تعالی EFQM 

طراحی این مدل سرآمدی از سال 1989 با الگوبرداری از مدل مالکوم بالدریج و دمینگ آغاز شد و در سال 1991 مدل تعالی EFQM معرفی شد . و در سال 1992 تعداد 92 شرکت ، مدل تعالی EFQM  را برای کسب جایزه به رقابت پرداختند .

در سال 1995 ویرایش مدل EFQM در بخش عمومی و در سال 1996مدل مربوط به سازمان های کوچک و متوسط توسعه داده شد .

مهمترین تغییرات مدل EFQM در سال 1991 اتفاق افتاد و منطق ارزیابی رادار و هشت مفهوم بنیادین تعالی معرفی و به شراکت ها و مدیریت دانش  توجه بیشتری شد .

در سال 2001 ، مدل سازمان‌های کوچک و متوسط با مدل EFQM هماهنگ شد و مدل تعالی سازمانی ویرایش سازمان‌های کوچک و متوسط معرفی شد .

در سال 2003 ، ویرایش جدیدی از EFQM با تغییرات در زیر معیارها و نکات راهنما  معرفی شد در این ویرایش زیر معیارهای 2d و 2e ادغام ، مدیریت تغییر در 1e و مسئولیت اجتماعی سازمان CSR معرفی شد همچنین منطق ارزیابی رادار بهبود داده شد .

نتایج بررسی‌های سال 2004 و 2005 منجر شد تا درسال 2005 ، تغییرات در روش ارزیابی و بازبینی کامل مفاهیم بنیادین تعالی صورت گیرد تغییرات روش ارزیابی اعمال ولی مفاهیم بنیادین تعالی منتشر نشد .
ویرایش این مدل تعالی سازمانی در سال 2010 ،از سال 2009  تیم متخصصیان سازمان‌های پیشرو ماموریت یافتند تا مدل تعالی جدیدی را با عنوان ویرایش 2010 معرفی نمایند .

پس از بازنگری مدل تعالی سازمانی در سال 2010 ،  بنیاد مدیریت کیفیت اروپا تصمیم گرفت تا بصورت نظامند هر سه سال یکبار مدل EFQM را بازنگری نماید.

مدل تعالی 2013 EFQM ، در سال 2013 منتشر شد و در این ویرایش مفاهیم بنیادین تعالی ، نکات راهنما ، عناصر و وِیژگی‌های منطق رادار ، قوانین امتیازدهی منطق رادار مورد بازنگری قرار گرفته است .

آخرین ویرایش مدل تعالی سازمانی EFQM 2020 در 24 اکتبر سال 2019 توسط بنیاد کیفیت اروپا منتشرشده است ساختار مدل تعالی سازمانی ویرایش جدید از 3 قسمت جهت گیری،اجرا و نتایج و 7 معیار تشکیل‌شده است که جهت مشاهده جزییات ساختار و امتیازدهی در هر یک از معیارها  بر روی مدل تعالی EFQM 2020 کلیک نمایید.

فایل pdf رایگان مدل تعالی EFQM 2020 را می‌توانید از طریق زیر دانلود نمایید

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.