ساختار جدید استانداردهای سیستم مدیریت
در طول این سالها سازمان ISO، استانداردهای سیستم مدیریت برای موضوعات مختلف کیفیت، محیطزیست، امنیت اطلاعات و تداوم کسب وکار منتشر نموده است. با وجود اشتراک عناصر عمومی در این استانداردها، ساختار استانداردهای سیستم مدیریت مختلف بوده است واین باعث سردرگمی و مشکلات در مراحل یکپارچهسازی استانداردهای مدیریتی شده است.
سازمان ISO ، ساختار جدید استانداردهای سیستم مدیریت را در قالب پیوست SL منتشر نموده است، در این ساختار عناصرعمومی استانداردها در بند 10 ارائهشده است.
ساختار جدید استانداردهای مدیریت، به یکپارچهسازی سیستمهای مدیریتی و ممیزی آنها کمک مینماید.
بهمنظور درک اهمیت ساختار استانداردهای سیستم مدیریت، ما یک قدم عقبتر به تعریف ISO از سیستم مدیریت و برخی از مزایای استقرار یک سیستم مدیریت اثربخش اشاره میکنیم.
ISO، سیستم مدیریت را بهعنوان مجموعهای از روشهای اجرایی، جهت دستیابی سازمان به اهداف مشخصشده، تعریف نموده است.
استاندارد سیستم مدیریت یک مدلی را برای عملیاتی نمودن سیستم مدیریت فراهم مینماید
چرا یک ساختار جدید برای استانداردهای سیستم مدیریت در نظر گرفته شده است؟
بسیاری از سازمانها بیش از یک استاندارد سیستم مدیریت را استقرار داده و گواهینامه آن را اخذ نمودهاند. برای اجرای استانداردهای مدیریت و اخذ گواهینامه هر یک بهتنهایی، زمان و منابع زیادی نیاز دارد.
بهترین راه ممکن ترکیب و یکپارچهسازی استانداردهای سیستم مدیریت میباشد با توجه به ساختار متفاوت در الزامات و تعاریف هر یک از استانداردهای مدیریتی، یکپارچهسازی و ادغام سیستمها مدیریت تاکنون با مشکلات و چالش هایی همراه بوده است.
بهمنظور حل این مشکل، پیوست SL توسط سازمان ISO بهعنوان چارچوبی برای سیستم مدیریت عمومی و ساختاری برای تمام ویرایش جدید یا تجدید نظراستانداردهای سیستم مدیریت میباشد. نیازهای خاص صنایع بهصورت الزامات اضافی در قالب بخشهای مجزاء، به چارچوب عمومی استاندارد سیستم مدیریت اضافه میشود.
چگونه پیوست SL بر سازمانها تأثیر میگذارد؟
این ساختار سطح بالا، به منظور اطمینان از سازگاری و ثبات در تمامی ویرایش جدید یا تجدیدنظر استانداردهای سیستم مدیریتی استفاده میشود.
پیوست SL، سردرگمی، تکرار، مغایرت و سوءتفاهم را دراختلاف بین ساختارهای استانداردهای مدیریت را کاهش میدهد. ممیران سیستم مدیریت با پیوست SL ، هسته مرکزی الزامات عمومی را به راحتی در، صنایع مختلف ممیزی مینمایند.
تمامی استانداردهای سیستم مدیریت، در آینده براساس پیوست SL، با ساختار سطح بالا یکسان، متن اصلی یکسان همچون تعاریف و اصطلاحات عمومی تدوین میشوند. درحالی که ساختار سطح بالا نمیتواند تغییر کند، زیر بند عناصر استاندارد و متن خاص میتواند به ساختار عمومی پیوست SL اضافه شود. پیوست SL در تمامی استانداردهای سیستم مدیریت بکارگرفته میشود نظیر استانداردهای ایزومشخصه های عمومی (PAC) و مشخصات فنی محصول (TS)
ساختار جدید استانداردهای سیستم مدیریت از سال 2015 درتمامی استانداردهای مدیریتی که ایجاد یا تجدیدنظر میشوند در نظر گرفته میشود. نظیر استاندارد ISO 9001:2015 و استاندارد ISO 14001:2015
ساختار جدید استانداردهای سیستم مدیریت
ساختار سطح بالا، پیوست SL از 10 بخش زیر تشکیل شده است.
۱. دامنه کاربرد
۲. مراجع الزامی
۳. تعاریف و اصطلاحات
۴. محیط سازمان
۴.۱ درک سازمان و محیط آن
۴.۲ درک نیازها و انتظارات طرفهای ذینفع
۴.۳ تعیین دامنه کاربرد سیستم مدیریت
۴.۴ سیستم مدیریت
۵ رهبری
۵.۱ رهبری و تعهد
۵.۲ خط مشی
۵.۳ نقشها، مسئولیتها و اختیارات سازمانی
۶. طرحریزی
۶.۱ اقدامات برای تعیین ریسکها و فرصتها
۶.۲ اهداف سیستم مدیریت و طرحریزی برای دستیابی به آنها
۷– پشتیبانی
۷.۱ منابع
۷.۲ صلاحیت
۷.۳ آگاهی
۷.۴ ارتباطات
۷.۵ اطلاعات مستند
۸ عملیات
8.1 کنترل و طرحریزی عملیات
9 ارزیابی عملکرد
۹.۱ پایش، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل ارزیابی
۹.۲ ممیزی داخلی
۹.۳ بازنگری مدیریت
۱۰ بهبود
10.1 عدم انطباق و اقدام اصلاحی
10.2 بهبود مداوم
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوریشده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع میباشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.