مسئول ایمنی کارگاه
مسئول ایمنی کارگاه با شرایط احراز تعیینشده توسط اداره کل بازرسی کار توسط هر کارگاه باید تعیین شود و پس از تائید توسط اداره کار، مسئول ایمنی کارگاه ، وظایف خود را در کارگاه انجام میدهد.
مسئول ایمنی کارگاه میتواند با عناوینی نظیر مسئول حفاظت فنی، افسر ایمنی، ناظر ایمنی، رابط ايمنی، هميار ايمنی،مسئول HSE و كارشناس ايمنی در کارگاهها فعاليت نماید.
در این مطلب بهصورت مختصر شرح وظایف مسئول ایمنی کارگاه یا افسر ایمنی آمده است.
آییننامه بهکارگیری مسئول ایمنی کارگاهها در اردیبهشت 94 توسط اداره کل بازرسی کار تصویبشده است که در این آییننامه نحوه شرایط احراز و تعیین مسئول ایمنی کارگاه توسط کارفرما الزام شده است مسئول ایمنی کارگاه باید با توجه بهاندازه سازمان بهصورت پارهوقت یا تماموقت در سازمان مشغول به فعالیت باشد و در لیست بیمه شرکت نیز آورده شود.
تأییدیه صلاحيت مسئول ايمنی با امضای رئیس بازرسی كار استان و براي مدت دو سال اعتبار دارد و مسئول ایمنی کارگاه موظف به گذراندن دورههای آموزش عمومی و بازآموزی تخصصی مرتبط با فعالیتهای کارگاه خود هست.
مسئول ایمنی کارگاه
شرح وظایف مسئول ایمنی کارگاه :
1. همكاری و تشریکمساعی با بازرسان كار.
2. شناسایی و بهروزآوری قوانین و الزامات ایمنی و بهداشت شغلی.
3. شناسايي و مستند نمودن آییننامهها و دستورالعملهای ايمنی مرتبط با فعاليت كارگاه و پيگيری در خصوص انطباق كارگاه با قوانين مقررات مذكور.
4. شناسايی خطر، ارزيابی ريسك و تهيه برنامههای پاسخگويی و كنترل خطرات موجود در کارگاه.
5. پيگيری برنامههای مربوط به اقدامات اصلاحی و بهبود شرايط ايمنی در كارگاه و نظارت بر اجرای آنها
6. تدوين برنامه عملياتی بهمنظور بازرسی مستمر از فرآيند انجام كار و شرايط كار كارگران كارگاه در خصوص
ايمني و مستند نمودن نتايج و اعلام به مديريت و پيگيری تصميمات مديريتی.
7. ثبت آمار حوادث ناشی از كار و گزارش آن به اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی محل و همچنین تجزیهوتحلیل آنها بهمنظور جلوگيری از تكرار موارد مشابه.
8. همكاری درزمینهٔ نیازسنجی، آموزش و سنجش اثربخشی آموزشهای ايمنی كارگران كارگاه و همچنين انجام اقداماتی درزمینهٔ فرهنگسازی و اطلاعرسانی موضوعات مرتبط با ايمنی.
9. نيازسنجی، نظارت بر خرید، آموزش، تحويل و استفاده از وسايل حفاظت فردی و همچنين بازديد و معاينه وسايل مذكور به جهت جايگزينی تجهيزات معيوب در كارگاه.
10. نظارت بر نظم و ترتيب و آرايش مواد اوليه و محصولات و استقرار ماشینآلات و ابزار كار به نحو صحيح و ايمن و همچنین تشریکمساعی در تطابق صحيح كار و كارگر در محيط كار و همچنين نظارت بر مديريت تغيير در كارگاه
11. تهيه و تدوين دستورالعملهای ايمنی و حفاظت فنی براي تمامی دستگاهها و ابزارها و نظارت بر رعايت دستورالعملهای مذكور
12. شناسايي اعمال ناایمن به جهت ايراد تذكرات و تشويق و ايجاد انگيزه مناسب برای اعمال و رفتار ايمن در کارگران و پیشنهادهای لازم در این خصوص به كارفرما
13. همكاری در تدوين رويه اجرايی آمادگی و مديريت بحران و واكنش در شرايط اضطراری و همچنين برگزاری مانورهای آمادگی در شرايط اضطراری
14. اعلام نظر در امور ايمنی پيمانكاران بكار گرفتهشده در كارگاه و ايجاد همكاری لازم و مناسب با پيمانكاران در جهت رعايت قوانين و مقررات ايمنی و ارائه گزارش به كارفرما.
15. شركت در جلسات آموزشی و بازآموزی، همایشها و جلسات مرتبط با موضوع ايمنی و بهداشت در كارگاه
16. پيگيری در جهت اخذ گواهینامههای ايمنی لازم براي وسايل و تجهيزات مطابق با آییننامههای مرتبط نظيرارت، ديگ بخار و.
17. تهیه MSDS مواد شیمیایی مطابق فرمتهای استاندارد و در دسترس قراردادن برای افراد در معرض خطر مواد شیمیایی .
18. اخذ، مستند نمودن و بررسي گزارشها، شكايات و اعتراضات وارده در خصوص مسائل ايمنی و ارجاع موضوع به كميته و افراد مسئول در كارگاه برای تصمیمگیری
19. انجام ساير وظايف محوله در حوزه ايمنی
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوریشده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.