مقالات مدیریتی و مهندسی صنایع

دکان ایزو

فروش گواهینامه ایزو در دکان ایزو توسط کلاهبرداران صورت گرفته و این گروه  با فریب دادن مشتریان ، بدون پیاده سازی سیستم مدیریتی به آنها گواهینامه ایزو می فروشند .

دکان داران ایزو بدنبال منافع مالی خود بوده و با راه اندازی یک سایت اینترنتی به زبان انگلیسی یا ادعای نمایندگی شرکت های خارجی بدون ارتباط با مراجع ذی صلاح ملی و بین المللی اقدام به فروش گواهینامه های رنگی می نمایند .

عموما برخی  ازمدیران سازمان ها ، بدلایل عدم تعهد و اعتقاد به سیستم های مدیریتی ، الزام کارفرمایان خود جهت ارائه گواهینامه ایزو ، حضور در مناقصات و …. از دکان ایزو ، گواهینامه ایزو  تقلبی خریداری می نمایند .

در سال های اخیر ، گواهینامه های ایزو تقلبی را در سازمان های کوچک و بزرگ زیادی مشاهده شده است بدین منظور این مطلب و مطالب مرتبط با گواهینامه ایزو توسط پیام خرازیان نوشته است . ادامه مطلب

چرخه دمینگ PDCA

چرخه دمینگ Deming Cycle  ، توسط دکتر دمینگ ارائه‌شده و چهار مرحله برنامه‌ریزی – اجرا – کنترل و بررسی – اقدام را شامل می‌شود چرخه Deming – P-D-C-A  یک روش ساده و مؤثر برای حل مساله و رویکرد فرآیندی می‌باشد، چرخه دمینگ در سیستم‌های مدیریتی ایزو ازجمله ایزو 9001، ایزو 14001 و… موردتوجه قرارگرفته است.
در ویرایش ایزو ۹۰۰۱ سال ۲۰۰۰، ۲۰۰۸ وآخرین ویرایش استاندارد ISO 9001:2015 وسایر استانداردهای ایزو به چرخه دمینگ اشاره شده است. در رویکرد فرآیندی، چرخه Deming به‌منظور بهبود مستمر در فرآیندهای سازمان و اجرای تغییرات مورداستفاده قرار می‌گیرد. ادامه مطلب

نماینده مدیریت ایزو

نماینده مدیریت ایزو

نماینده مدیریت ایزو ،وضعیت عملکرد سیستم مدیریت را به مدیریت ارشد گزارش‌دهی می‌نماید با وجود اینکه در استانداردهای مدیریتی ویرایش جدید از سال 2015 نماینده مدیریت الزامی نیست اما بسیاری از سازمان‌های متوسط و بزرگ هنوز شخصی را به عنوان نماینده مدیریت مشخص می‌نمایند.

در گذشته در تمامی استانداردهای مدیریتی ، استانداردهای ایزو تعیین نماینده مدیریت ازطرف مدیریت ارشد سازمان الزام بوده، اما از سال 2015 در اکثر استانداردهای مدیریتی از جمله ISO 9001:2015 الزامی به تعیین نماینده مدیریت نیست.

مدیریت ارشد سازمان بمنظور حصول اطمینان از اثربخشی سیستم مدیریتی و دریافت گزارشات مورد نیاز از فرآیندها ، یکی از مدیران خود را بعنوان نماینده مدیریت ایزو در سیستم‌های مدیریتی مشخص می‌نماید . مدیریت ارشد در ابتدای استقرار سیستم‌های مدیریتی در سازمان ، نماینده مدیریت را طی حکمی به کلیه کارکنان معرفی نموده و از تمامی کارکنان تلاش در جهت تحقق بهبود سیستم مدیریتی و همکاری با این نماینده را خواستار است . ادامه مطلب

مدیر تعالی سازمانی

سازمان‌هایی که می خواهند در مسیر تعالی سازمانی ، سفر تعالی سازمانی را آغاز نمایند یکی از مدیران خود را جدا از سایر مسئولیت‌ها بعنوان مدیر تعالی سازمانی تعیین می‌نمایند . ادامه مطلب

اقدام اصلاحی

اقدام اصلاحی

اقدام اصلاحی در تمامی استانداردهای مدیریتی مطرح شده است در این مطلب عدم انطباق ، تفاوت اصلاح و اقدام اصلاحی ، روش انجام اقدام اصلاحی در سیستم های مدیریتی و نمونه اقدام اصلاحی واقعی آمده است . ادامه مطلب

مفاهیم بنیادین تعالی

مدل تعالی سازمانی EFQM بر پایه هشت مفهوم بنیادین تعالی توسط شرکت های سرآمد اروپا تدوین شده است . حرکت در مسیر تعالی به تعهد مدیریت ارشد سازمان به مفاهیم بنیادین تعالی و پذیرفتن کامل آن ها نیاز دارد.
مفاهیم بنیادین تعالی بیانگر اهداف وایده آل های سازمان های برتر می باشد دستیابی به این مفاهیم مستلزم طی مراحل مختلفی توسط سازمان ها می باشد . مفاهیم بنیادین تعالی ویرایش مدل تعالی EFQM در سال 2013 در زیر تشریح شده است . ادامه مطلب

اهمیت اظهارنامه تعالی

تمامی سازمان‌های متقاضی برای حضور در فرآیند ارزیابی تعالی سازمانی بر اساس الگوهای تعالی مختلف باید تمامی فعالیت‌های انجام شده در سازمان خود را بر اساس مدل تعالی سازمانی به بهترین شکل ممکن در قالب کتابچه اظهارنامه تعالی نمایش دهند .

امروزه شرکت‌های هولدینگ یا شرکت‌های مادر و سازمان‌های قانون گذاران بمنظور ارزیابی سازمان های همکار خود مدل های تعالی سازمانی را مبنای ارزیابی قرار داده و بر مبنای مدل تعالی انتخاب شده شرکتهای همکار خود را رتبه بندی و ارزیابی می‌نمایند در اکثر این مدل های تعالی از مدل تعالی EFQM استفاده شده است .مثلا شرکت توانیر شرکت‌های توزیع برق را بر اساس مدل تعالی سازمانی مشخص شده ارزیابی نموده، یا سازمان تنظیم مقررات رادیویی اپراتورهای مخابراتی را سالانه ارزیابی می‌نماید .

کتابچه اظهارنامه تعالی تصویری از عملکرد تعالی سازمان است تدوین و نگارش اظهارنامه نقش مهمی را در فرآیند ارزیابی سازمان دارد .
در این مطلب سعی شده است تا اهمیت اظهارنامه تعالی سازمانی تشریح گردد. ادامه مطلب

ایزو 21500

ایزو 21500 ، راهنمایی درباره مفاهیم و فرآیند های مدیریت پروژه ارائه می نماید استاندارد ایزو 21500 توسط کمیته ISO/PC 236 تهیه شده و بر عملکرد پروژه ها تاثیرگذار می باشد .
استاندارد ایزو 21500 توسط هر سازمانی اعم از سازمان عمومی ، خصوصی یا مردم نهاد و برای هر نوع پروژه صرفنظر از پیچیدگی ، اندازه یا طول عمر بکار گرفته می شود . ادامه مطلب