ارزیابی اثربخشی آموزش
ارزیابی اثربخشی آموزش در استانداردهای مدیریتی به عنوان الزام مطرح شده است و به کارگیری از روش علمی جهت ارزیابی اثربخشی آموزشی می تواند به سازمان ها کمک نماید. در استانداردهای ایزو 9001 ، ایزو 14001 و … به ارزیابی اثربخشی آموزش توجه شده است .
تدوین یک برنامه اثربخشی آموزش در سازمان فرصتی را فراهم میآورد که برخی از معیارهای ذهنی بهصورت عینی و مشخصتری مورداستفاده قرار گیرند
تعاریف گوناگونی از ارزیابی اثربخشی آموزشی ارائهشده است ارزیابی اثربخشی آموزش یعنی تعیین کنیم که آموزشهای انجامشده تا چه حد منجر به ایجاد مهارتهای موردنیاز سازمان بهصورت عملی و کاربردی شده است .
اثربخشی آموزشی ، انجام دادن درستکار تعریفشده است
پیتر دراکر
اصلاح رویههای مدیریت، کسب موفقیت، ایدههای جدید ، تقویت ارزشهای سازمانی ، تفکر گروهی ، مشارکت مواردی مانند آن ازجمله تعابیری هستند که در مدیریت معادل اثربخشی به کار میروند تعابیری که برای مفاهیم بالا میتوان برای اثربخشی آموزششی بیان کرد شامل :
- میزان تحقق اهداف آموزشی
- میزان تحقق اهداف شغلی کارآموزان پس از طی دورههای آموزشی
- تعیین میزان انطباق رفتار کارآموزان با انتظارات مدیران و سرپرستان
- تعیین میزان مهارتهای ایجادشده در اثر آموزشها برای دستیابی به اهداف
- تعیین میزان ارزشافزوده آموزشی
الگوهای ارزیابی اثربخشی
الگوی کرک پاتریک
در این الگو چهار سطح برای ارزشیابی آموزش شامل واکنش،یادگیری،رفتار نتایج آمده است.
الگوی بازگشت سرمایه (ROI)
سرمایهگذاری در بودجههای آموزشی نیاز به نشان دادن ارزش برنامهها ،محرکهای اولیه برای گرایش فزاینده به بازگشت سرمایهگذاری آموزشی است .
الگوی ارزیابی بازگشت سرمایه از پیچیدگی و کاربرد بیشتری برخوردار است این الگو نسبت به سایر الگوها از جامعیت بیشتری برخوردار بوده و برای دستیابی به آن اطلاعات جامعتری نیاز است به همین دلیل برتر از سایر الگوها میباشد این الگو برای دورههای بلندمدت نسبت به دورههای کوتاهمدت میباشد.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوریشده است
انتشار مطلب با ذکر نام نویسنده پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع میباشد
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.