نظامنامه کیفیت در ISO 9001:2015

مستند نمودن نظامنامه کیفیت در ISO 9001:2015 الزام نمی باشد نظامنامه کیفیت یکی از مستنداتی می باشد که قبل از ممیزی صدور گواهینامه خارجی توسط شرکت گواهی دهنده خارجی دریافت می شود .
در ویرایش جدید استاندارد ISO 9001:2015 ، نظامنامه کیفیت حذف شده و تنها به تدوین اطلاعات مستند شده در خصوص دامنه کاربرد و محیط سازمان اشاره شده است.
حال با توجه به ویرایش جدید استاندارد ایزو 9001 ، آیا دیگر نیاز به تدوین نظامنامه کیفیت نیست ؟ در این مطلب به این سوال پاسخ داده می شود.

  • نظامنامه کیفیت، مشخص کننده سیستم مدیریتی می باشد و به صورت خلاصه سیستم مدیریت کیفیت را تشریح می نماید.
  • نظامنامه های کیفیت ، الزامات سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 را در سازمان تشریح نموده و به مستندات مرتبط تدوین شده ، اشاره می نماید.
  • نظامنامه کیفیت یکی از مهمترین مستند سیستم مدیریت کیفیت می باشد در حالی که عموما بیش از یکبار خوانده نمی شود و آن هم در فرآیند ممیزی خارجی شرکت گواهی دهنده یا ممیزی داخلی در سازمان های بزرگ بکار گرفته می شود.
  • اغلب نظامنامه های کیفیت در 20 تا 50 صفحه تدوین شده و گاهی آن به تعداد سیستم های مدیریتی استقرار یافته در سازمان ، تکرار می شود.
  • اطلاعات غیر ضروری و جزییات بسیاری بیش از حد تکرار می شود و متاسفانه این مستند به صورت کاغذی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.( کاغذ هایی که از درختان تهیه شده )
  • داشتن یک نظامنامه کیفیت ، ایده بدی نیست . سازمان در نظامنامه کیفیت ، خودش ، سیستم مدیریت کیفیتش و حتی رویکرد و تفکر کلی به سیستم مدیریت کیفیت را تشریح می کنند. روش معمول برای تدوین سند نظامنامه کیفیت در ویرایش ایزو 9001 سال 2008 ، علاوه بر الزامات بند 2.2.4 ، شامل برخی الزامات از بند 1.4 و برخی الزامات دیگر که از طریق نظامنامه کیفیت راحتر مستند می شود
  • نظامنامه کیفیت تصویری شفاف ، روشن و کوتاه از یک سازمان ارائه می نماید با مطالعه نظام نامه کیفیت یک سازمان متوجه می شویم که ” سازمان برای مدیریت سیستم مدیریت چه انجام می دهد ؟”
  • نظامنامه کیفیت خوب ، به ممیز در تسهیل فرآیند ممیزی ، فرصت به ممیزی بهتر سیستم و مشاهداتش ، کمک می نماید. نظامنامه کیفیت برای نماینده مدیریت و مسئولین فرآیندها مفید است زیرا یک نگرش کلی به سیستم مدیریت کیفیت را فراهم می آورد.
  • سازمان های بزرگ اغلب به پیمانکارانی که سیستم مدیریت را استقرار داده اند نیاز دارند و آنها باید در طی فرآیند انتخاب تامین کننده ، نظام نامه کیفیت را بررسی نماید.نظامنامه کیفیت ، تصویر درباره سازمان شما را منتقل می کند.
  • نگارش نظام نامه کیفیت خوب سخت نیست، تعریف دامنه سیستم مدیریت کیفیت خود ، لیست استثنائات ( بندهایی از استاندارد که در سازمان کاربرد ندارد ) در صورت وجود و ذکر دلایل توجیهی برای آن ها ، توصیف تعاملات بین فرآیندها ( معمولا به صورت نقشه فرآیندها)، و لیست تمام مستندات سیستم مدیریت کیفیت در نظامنامه کیفیت مد نظر قرار می گیرد.

بودن یا نبودن نظامنامه کیفیت در ISO 9001:2015

با یا بدون نظامنامه کیفیت ، سازمان به برخی از مستندات سیستم مدیریت کیفیت نیاز خواهدداشت، نیاز به مستنداتی که سیستم مدیریت کیفیت را تشریح کند جهت ارسال به شرکت گواهی دهنده خارجی ، مشتریان بزرگ .

نظامنامه کیفیت در ISO 9001:2015

  • در ویرایش جدید سیستم مدیریت کیفیت ، در بند 4-3، تعیین دامنه کاربرد سیستم مدیریت کیفیت جزییات مربوط به این موضوع و در بند 4 شناسایی فرآیندها ، محیط سازمان و ارتباط بین فرآیندها سازمان مشخص‌شده است .
    در دامنه کاربرد ،تعیین محیط داخلی و خارجی کسب‌وکار ، نیازهای ذی‌نفعان مرتبط با الزامات ،محصولات و خدمات سازمان باید تعیین شود همچنین درصورتی‌که بندی از استاندارد در سازمان کاربرد ندارد شناسایی‌شده و حصول اطمینان از انطباق با محصولات و خدمات و افزایش رضایتمندی مشتری موردبررسی قرار گیرد.
  • دامنه کاربرد سیستم مدیریت باید در دسترس باشد و به‌صورت اطلاعات مستند شده حفظ شود.
  • ویرایش جدید ایزو 9001 ، بندی مجزا با عنوان اطلاعات مستند شده رو تشریح می‌کند که می‌تواند به‌راحتی یک نظامنامه کیفیت را شامل شود.
  • در ویرایش جدید ، نظامنامه کیفیت حذف‌شده و دامنه کاربرد سیستم مدیریت کیفیت در قالب اطلاعات مستند شده تشریح می‌شود

این سند جدید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ما در سازمان XYX
  • ما در حال تولید محصول U و ارائه خدمات ،
  • ما سیستم مدیریت کیفیت را با این فرآیندها بکار می‌گیرم.
  • ما این بند استاندارد را به این دلایل استفاده می‌کنیم
  • این فرآیندهای ما و اثر متقابل آن‌ها می‌باشد.
  • و این محیط داخلی و خارجی ما است که در آن عمل می‌کنیم،
  • نیازها و انتظارات ذی‌نفعان ما در ارتباط با الزامات این‌ها می‌باشد

این موارد باید در ویرایش جدید در قالب اطلاعات مستند شده در نظر گرفته شود، این مستند بسیاری از الزامات بند 4 نسخه جدید از استاندارد را تأمین می‌کند. علاوه بر این ، مأموریت و چشم‌انداز سازمان را می‌توان اضافه ، و این سند می‌تواند به‌صورت بروشور ، سازمان را به مشتریان معرفی نماید.

این مطلب توسط پیام خرازیان تهیه‌شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.