نگارش نظامنامه کیفیت
نظامنامه کیفیت ، مشخص کننده سیستم مدیریت کیفیت سازمان می باشد و تصویر سازمان را درخصوص مسائل کیفیت به مشتریان نمایش می دهد .
با توجه به الزامات استاندارد ISO 9001:2008 ، نظامنامه کیفیت ایزو باید در تمامی سازمان هایی که سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 را اخذ نموداه اند تدوین شود .
در الزامات استاندارد ISO 9001:2015 به تدوین نظامنامه کیفیت اشاره نشده است ولی سازمان ها بمنظور توصیف تشریح اقدامات انجام شده و دامنه کاربرد سیستم مدیریت بهتر است،نظامنامه کیفیت ایزو را تدوین نمایند .
اغلب سازمان ها در تدوین نظامنامه کیفیت ، دوباره متن استاندارد را نوشته و بجای کلمه های باید استاندارد ، تعهد سازمان را در برآورده سازی الزامات استاندارد ایزو را تشریح می نمایند صفحات نظامنامه کیفیت این سازمان ها زیاد بوده و کمتر کسی اقدام به خواندن تمامی صفحات نظامنامه کیفیت می نماید .
بمظنور سادگی و سهولت درک نظامنامه کیفیت ، برخی از سازمان ها ، نظامنامه سیستم مدیریت با صفحات کمتر، بصورت گرافیکی تهیه می نمایند .
نگارش نظامنامه سیستم مدیریت عموما به سه صورت می باشد :
- تدوین نظامنامه بصورت کتابچه
نظام نامه بر اساس بند های الزام استاندارد ایزو مدنظر ، بصورت کتابچه تدوین می گردد .
- نگارش نظامنامه سیستم مدیریت بر مبنای فرآیند های سازمان
فرآیندهای سازمان شناسایی شده و خلاصه فرآیندها در قالب نظامنامه کیفیت تدوین می شود .
- تدوین نظامنامه سیستم مدیریت بصورت گرافیکی
سیستم مدیریت شرکت خود را بصورت تصویری و گرافیکی برای مشتریان نمایش می دهند نمایش ساختار مدیریتی سطح بالا می تواند به درک بهتر مشتریان از شرکت شما کمک نماید .
چه موضوعاتی که باید در نظامنامه سیستم مدیریت باشد :
1- دامنه سیستم مدیریت ، محل شناسایی محدوده سیستم و دامنه توافق شده جهت ثبت گواهینامه ایزو 9001 می باشد آن مشخص می کند سازمان شما چه کاری انجام می دهد ؟
نظیر : تولید فرش ماشینی ، خدمات ماشین کاری برای مشتریان صنعت خودرو ، خدمات فست فود برای مردم منطقه ای خاص .
2- ارجاع به روش های اجرای مدون شده سیستم مدیریت
مطابق استاندارد ISO 9001:2015 ، مستندات ISO 9001:2015 الزام شده در این استاندارد شامل: فرم ها، روش های اجرایی ، دستورالعمل ها و … در سیستم مدیریت کیفیت توسط سازمان ایجاد می شود در نظامنامه کیفیت ایزو ، می توان به صورت مختصر به این مستندات ایزو 9001 اشاره نمود.
علاوه بر آن ،زمانی که نبود روش نوشته منجر به عدم انطباق و اشتباه شود تدوین روش اجرایی الزام می باشد که باید به آنها نیز در نظامنامه کیفیت اشاره گردد .
3- توصیفی از تعامل بین فرآیندها ی سازمان
معمولا فرآیندها و تعامل بین فرآیندها از طریق نقشه فرآیند یا فلوچارت مشخص می شود نقشه فرآیند ها یا فلوچارت سطح بالا ، به درک بهتر از تعامل بین فرآیندها کمک می نماید .
4- موضوعاتی اضافه در نظامنامه کیفیت
موضوعاتی نظیر ماموریت ، چشم انداز و اهداف سازمانی ، نمودار سازمانی ، ماتریس ارتباطی بین فرآیند ها و واحدهای سازمان و … می تواند در نظامنامه قرار گیرد و به درک بهتر مشتریان از سازمان شما کمک نماید .
جهت اطلاع ازبودن یا نبودن نظامنامه کیفیت در ISO 9001:2015 بر روی نظامنامه کیفیت در ISO 9001:2015 کلیک نمایید.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است .
انتشار این مطلب با ذکر نام نویسنده و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می باشد .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.