مقالات مدیریتی و مهندسی صنایع

نکات کلیدی در گزارش بازخور ارزیابی EFQM

پس از سایت ویزیت EFQM ، ارزیابان EFQM  اقدام به تهیه گزارش بازخور ارزیابی EFQM می نمایند . در این گزارش نقاط قوت ، فرصت های بهبود و امتیاز سازمان با توجه به معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM مشخص می گردد .
با توجه به تجارب ارزیابیEFQM ، مهندس پیام خرازیان ، نکات کلیدی مهمی در نحوه تدوین گزارش بازخور ارزیابی EFQM جمع بندی شده که در زیر به آن اشاره می گردد . اطلاعات بیشتر

منطق رادار RADAR

منطق رادار یک چهارچوب ارزیابی پویا و یک ابزار مدیریتی قدرتمند است تا عملکرد سازمان را بطور نظامند مورد پرسش قرار دهد.
از منطق رادار RADAR در فرآیند ارزیابی EFQM و خودارزیابی EFQM جهت امتیازدهی به توانمند سازها و نتایج استفاده می گردد .
در فرآیند ارزیابی به روش شبیه سازی جایزه تمامی عناصر و ویژگی های منطق رادار RADAR مورد استفاده قرار گرفته و امتیازدهی به عملکرد سازمان در این روش بسیار دقیق محاسبه می گردد در سایر روش های خود ارزیابی EFQM تنها عناصر منطق رادار مورد توجه قرار می گیرد . اطلاعات بیشتر

نکات کلیدی در سایت ویزیت EFQM

در ارزیابی EFQM به روش شبیه سازی جایزه ، ارزیابان قبل از حضور در سازمان متقاضی ارزیابی ، کتابچه اظهارنامه EFQM سازمان را مطالعه نموده و با توجه به مدرک اظهارنامه برنامه ریزی لازم را جهت تدوین برنامه زمان بندی ارزیابی جهت سایت ویزیت EFQM را انجام می دهند.
در سایت ویزیت EFQM ، ارزیابان شواهد موضوعات کلیدی مطرح شده در اظهارنامه و ابهامات موجود در اظهارنامه را در محل سازمان متقاضی مورد بررسی قرار می دهند . اطلاعات بیشتر

استاندارد OHSAS 18001:2007

استاندارد OHSAS 18001:2007، عناصر یک سیستم مدیریت ایمنی ، بهداشت شغلی اثربخش را برای سازمان ها فراهم می نماید.
استاندارد ۲۰۰۷:OHAS 18001 سازمان ها را قادر می سازد که خط مشی و اهداف خود را با در نظر گرفتن الزامات قانونی و اطلاعات مربوط به ریسک های ایمنی ، بهداشت شغلی ایجاد و اجراء نماید .این استاندارد در سازمان ها با هر نوع و ابعادی قابل اجراء می باشد و با شرایط مختلف جغرافیایی ، فرهنگی و اجتماعی سازگار می باشد . اطلاعات بیشتر

مزایای ایزو ۹۰۰۱

ایزو ۹۰۰۱ مزایای گسترده ای دارد به همین دلیل سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ توسط میلیون ها سازمان اجراء شده است
ایزو ۹۰۰۱ برای ایجاد محیط کاری منظم تر طراحی شده تا نیروی کار سازمان ها بدانند چه کنند ، چه موقع و چگونه .
پیاده سازی ایزو ۹۰۰۱ ، به صرفه جویی در زمان ، هزینه و کاهش اشتباهات و در نتیجه به بهبود خدمات به مشتریان کمک می نماید. اطلاعات بیشتر

استاندارد ISO 9001:2008

پیاده سازی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ متناسب با اندازه سازمان و با تمرکز با اهداف تجاری سازمان منجر به بهبود مستمر در کسب و کار و رضایتمندی مشتریان می گردد
استاندارد بین المللی ISO 9001:2008 یک استاندارد مدیریتی عمومی می باشد که توسط کمیته ISO/TC 176 سازمان ISO تدوین و منتشر شده است ، استاندارد ISO 9001:2008 ، ویرایش سوم از استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ می باشد در استاندارد ISO 9001:2008 ، رویکرد فرآیندی تاکید شده است .
استاندارد ISO 9001:2008 ،  از ۸ بخش تشکیل شده است و تنها از زیر بند های بخش ۷ این استاندارد ( ۷- تحقق محصول ) می توان صرفنظر نمود این استاندارد در تمامی سازمان با هر اندازه و ابعادی قابل استفاده می باشد سازمان ها می توانند سیستم مدیریت کیفیت را با راهنمایی مشاور ایزو در کوهتاهترین زمان در سازمان ها استقرار نمایند اطلاعات بیشتر

ISO چیست ؟

ایزو ISO در سال ۱۹۴۶ ، زمان ملاقات نمایندگان ۲۵ کشور در موسسه مهندسین عمران در لندن ،  شروع به کار نمود بمنظور تسهیل هماهنگی بین المللی و وحدت استانداردهای صنعتی تصمیم به ایجاد یک سازمان بین المللی گرفته شد . در فوریه ۱۹۴۷ سازمان جدید  ISO  ، رسما فعالیت های خود را با ۶۷ کمیته فنی ،  جهت تدوین و انتشار استاندارد های بین المللی شروع نمود . اطلاعات بیشتر

تاریخچه ایزو ۹۰۰۱

نسخه اولیه استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در سال ۱۹۷۴ با توجه به استاندارد BS 5750 تدوین گردید سپس ایزو ۹۰۰۱ در سال های ۱۹۷۴ و ۱۹۹۴ تجدید نظر گردید .تغییرات اصلی در نسخه سوم ایزو ۹۰۰۱ در سال ۲۰۰۰ انجام گرفت و در حال حاضر ISO 9001:2008 مورد استفاده سازمان ها می باشد .
پیش نویس ویرایش پنجم ایزو ۹۰۰۱ ، ISO 9001:2015 تا کنون چند بار ویرایش شده و نسخه نهایی آن در سپتامبر سال ۲۰۱۵ منتشر شده است.

در این مطلب تاریخچه ایزو ۹۰۰۱ بصورت اجمالی تشریح می شود. اطلاعات بیشتر