مقالات مدیریتی و مهندسی صنایع

تندیس تعالی

تندیس تعالی سازمانی (تندیس‌های بلورین، سیمین و زرّین)  یکی از سطوح تعالی سازمانی در فرآیند جوایز تعالی سازمانی می‌باشد.
سازمان‌هایی که فرآیند خودارزیابی تعالی سازمانی را به‌صورت نظامند در چندین دوره با روش‌های مختلف خودارزیابی اجراء نموده و از طریق بهینه‌کاوی بیرونی در فرآیندها و شاخص‌های عملکردی، در جهت بهبود تلاش می‌کنند می‌توانند در این سطح تندیس تعالی سازمانی در جوایز تعالی سازمان حضور یابند. ادامه مطلب

اطلاعات مستند شده

کنترل اطلاعات مستند شده در استاندارد ISO 9001:2015   بند 7.5، جایگزین کنترل مستندات و کنترل سوابق در  استاندارد ISO 9001:2008 شده است.
بدین صورت که اطلاعات مستند شده بند کنترل مستندات و کنترل سوابق ویرایش قبلی ایزو 9001 را شامل می‌شود ادامه مطلب

گواهینامه تعهد به تعالی

گواهینامه تعهد به تعالی

گواهینامه تعهد به تعالی سازمانی، پایین‌ترین سطح تعالی سازمانی در فرآیند جوایز تعالی سازمانی می‌باشد عموماً سازمان‌هایی که  می‌خواهند در مسیر تعالی سازمانی سفر سرآمدی را آغاز نمایند در این سطح تعالی از جوایز تعالی حاضر می‌شوند. ادامه مطلب

استاندارد ISO 9001:2015

استاندارد ISO 9001:2015 توسط پیام خرازیان و صمد عدل محمدی به صورت سلیس و روان ترجمه شده است که تاکنون مورد استقبال کارشناسان استانداردهای مدیریتی قرار گرفته است

شما می‌توانید بخش‌های مختلف ساختار استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2015 را مشاهده نموده و فایل ترجمه استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2015 که به صورت PDF است در انتهای مقاله، رایگان دانلود نمایید ادامه مطلب

جایزه مالکوم بالدریج

جایزه مالکوم بالدریج

جایزه مالکوم بالدریج ، به پاس زحمات وزیر بازرگانی دولت امریکا در توسعه تجارت بازارهای جهانی شرکت های امریکایی ، به نام مالکوم بالدریج نام گذاری شده است .

جایزه مالکوم بالدریج از سال 1987 جهت ارزیابی سازمان های سرآمد امریکایی راه اندازی شد و بصورت مستمر بازنگری شده است . در حال حاضر از 7 معیار اصلی،  ارزش های محوری بالدریج و نظام امتیازدهی تشکیل شده و در پنج بخش تولیدی ، صنایع کوچک ، خدمات ، مراقبت های پزشکی و آموزش هر سال در آمریکا برگزار می شود. ادامه مطلب

تقدیرنامه تعالی سازمانی

تقدیرنامه تعالی سازمانی یکی از سطوح تعالی سازمانی فرآیند جوایز تعالی سازمانی می باشد سازمان متقاضی حضور در فرآیند ارزیابی تعالی سازمانی با توجه به سطح بلوغ خود می تواند برای سطح تعالی تقدیرنامه درخواست ارزیابی نموده و در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند ” تقدیرنامه برای تعالی ” را اخذ نماید .
برای دستیابی به تقدیرنامه تعالی سازمانی ، سازمان ها باید در حوزه توانمند ساز مدل های تعالی سازمانی حداقل رویکرد های بهینه کاوی Benchmarking  ، مدیریت استراتژیک سازمان ، استراتژیک منابع انسانی ، مدیریت فرآیند ها و مسئولیت های اجتماعی را در تمامی نواحی بصورت ساخت یافته جاری سازی نموده و بصورت مستمر ارزیابی و اصلاح نماید همچنین در قسمت نتایج ، اهداف تعیین شده و نتایج با متوسط صنعت خود یا بهترین ها مقایسه شود . ادامه مطلب

بازنگری مدیریت ایزو

بازنگری مدیریت ایزو 9001

بازنگری مدیریت ایزو در الزامات سیستم‌های مدیریت نظیر ایزو 9001، ایزو 14001 و… لحاظ شده است و مدیریت ارشد سازمان‌ها به‌منظور اطمینان از اثربخشی استقرار سیستم‌های مدیریت و تعیین فرصت‌های بهبود در دوره‌های زمانی مشخصی اقدام به انجام بازنگری می‌نمایند

در بازنگری مدیریت ایزو 9001  ، جمع بندی نتایج سیستم مدیریت کیفیت بررسی شده و برنامه ریزی برای بهبود سیستم صورت می‌گیرد، عموما بازنگری مدیریت در قالب جلسات برنامه‌ریزی شده توسط مدیریت ارشد اجراء می‌شود. ادامه مطلب

اقدام پیشگیرانه

اقدام پیشگیرانه ، اقدامی برای از بین بردن علت بروز عدم انطباق بالقوه می باشد با انجام اقدام پیشگیرانه علت بروز عدم انطباقی که ممکن است  بوجود آید حذف می شود .
در تمامی استاندارد های مدیریت  ، سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ ، سیستم مدیریت محیط زیست ایزو ۱۴۰۰۱ و …به اقدام اصلاحی و پیشگیرانه جهت بهبود مستمر اشاره شده است .
سازمان هایی که سیستم های مدیریتی را پیاده سازی نمودند باید عدم انطباق هایی که ممکن است بوجود آید را شناسایی نموده و در جهت جلوگیری از بروز عدم انطباق ، اقدام پیشگیرانه را مشخص و اجراء نمایند
در این مطلب ، اقدام پیشگیرانه ، روش انجام اقدام پیشگیرانه در سیستم های مدیریتی و نمونه اقدام پیشگیرانه واقعی آمده است . ادامه مطلب