نکات کلیدی در گزارش بازخور ارزیابی EFQM
پس از سایت ویزیت EFQM ، ارزیابان EFQM اقدام به تهیه گزارش بازخور ارزیابی EFQM مینمایند . در این گزارش نقاط قوت ، فرصت های بهبود و امتیاز سازمان با توجه به معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM مشخص میگردد .
با توجه به تجارب ارزیابیEFQM ، مهندس پیام خرازیان ، نکات کلیدی مهمی در نحوه تدوین گزارش بازخور ارزیابی تعالی سازمانی جمع بندی شده که در زیر به آن اشاره میگردد .
نکات کلیدی در گزارش بازخور ارزیابی EFQM
نحوه نگارش گزارش
- آیین نامه نگارش ، املای صحیح و روان و ساده بودن در گزارش بازخور ارزیابی EFQM رعایت گردد .
- جملات فعلیه کامل بوده ، مبهم و کلی نباشد و با مثال ها و مصادیق کاربردی در گزارش بازخور ارزیابی ارائه شود .
- گزارش بازخور ارزیابی EFQM مبتنی بر منطق رادار بوده و منطق رادار در نوشتن جملات استفاده گردد .
- گزارش بازخور ارزیابی EFQM ، متناسب با بلوغ و فرهنگ سازمان تهیه گردد . ارزیابان EFQM باید در هنگام سایت ویزیت EFQM نوع آیین و فرهنگ سازمان را دریابند .
نحوه نگارش ساختار کلی گزارش
- گزارش بازخور بر اساس مفاهیم بنیادین و منطق رادار تنظیم گردد و از کپی مفاهیم کلیشهای در گزارش ارزیابی خودداری گردد .
- نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود هر 9 معیار به تفکیک تشریح گردد ( علاوه بر 32 زیر معیار )
- سطح اختلاف توانمند سازها و نتایج بیان گردد .
- در بحث نتایج معیارهای مدل تعالی EFQM ، به شاخص ها و زیر معیارهایی که سازمان از آنها استفاده نکرده است اشاره گردد .
- ایجاد تعادل بین ذینفعان سازمان بررسی گردد .
- اثربخشی خود ارزیابی با توجه به سطح بلوغ سازمان مشخص گردد .
- گزارش مبتنی بر کار گروهی بوده و از اعمال نظرات شخصی خودداری گردد .
- موضوعات مشترک که در همه حوزه ها به عنوان نقاط قابل بهبود شناسایی شده است در بخش نکات کلیدی ارائه گردد .
- تناسب بین امتیاز زیرمعیار EFQM و میزان نقاط قوت و فرصتهای بهبود هر زیر معیار رعایت گردد .
تحویل بموقع گزارش
- زمان ارائه گزارش بازخور ارزیابی EFQM با ابعاد سازمان تناسب داشته باشد و حداکثر بین دو هفته پس از سایت ویزیت EFQM ، گزارش بازخور ارزیابی به سازمان متقاضی ارزیابی/ دبیرخانه ارزیابی ارسال گردد.
- بمنظور حفظ شواهد ارزیابی ، گزارش ارزیابی EFQM در اسرع وقت توسط تیم ارزیاب ، تدوین گردد .
مفید بودن گزارش برای سازمان متقاضی
- گزارش باخور ارزیابی EFQM بعنوان مرجعی مهم برای سازمان متقاضی ارزیابی ، ارزش افزوده برای سازمان ایجاد نماید .
- در تدوین گزارش بازخور ارزیابی، به مسائل سازمان ارزیابی شونده ، توجه گردد .
- گزارش های بازخورد باید مبتنی بر نوع فعالیت، درجه بلوغ ، شایستگی ها ، توانایی ها و سطوح تکنولوژی سازمان باشد .
تناسب مطالب گزارش با روح و فضای عمومی سازمان متقاضی ارزیابی
- ارزیابان در تهیه گزارش باخور ارزیابی EFQM ، از طریق سایت، کاتالوگ با سازمان متقاضی ارزیابی بیشتر آشنا شوند .
- از کلمات و یا عباراتی که عملکرد و تلاش سالانه سازمان را مخدوش میکند مانند ” هیچگونه شواهدی یافت نشد ” و یا “عملکرد سازمان مناسب نبود” استفاده نگردد .
جهت درخواست ارزیابی EFQM یا مشاوره EFQM سازمان شما ، میتوانید درخواست خود را به ایمیل زیر ارسال نمایید یا با شماره تلفن زیر تماس بگیرید :
09123386349 – info@kharazian.ir
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.