مدل تعالی سازمانی EFQM 2020

مدل تعالی سازمانی EFQM 2020 در 24 اکتبر سال 2019 توسط بنیاد کیفیت اروپا منتشرشده است ساختار مدل تعالی سازمانی ویرایش جدید از 3 قسمت جهت گیری،اجرا و نتایج و 7 معیار تشکیل‌شده است که جزییات ساختار و امتیازدهی در هر یک از معیارها در ادامه توسط پیام خرازیان ترجمه‌شده است .

مدل تعالی EFQM 2025 توسط بنیاد EFQM در 16 خرداد 1403 معرفی شده است که جزئیات آن نیز در مقاله مربوط به مدل EFQM 2025 آمده است.

اولین جلسه تیم مرکزی در 20 و 21 سپتامبر، در دفتر EFQM در بروکسل برگزار شد و در آن تیم بازخوردهای ارائه‌شده را به بهترین نحو خلاصه کرد. سه جلسه دیگر تیم اصلی تا مارس 2019 برنامه‌ریزی و اجراء شده است.

آخرین‌مهلت برای تکمیل محتوا برای مدل جدید EFQM 2020 ( نسخه بتا مدل تعالی) 28 ژوئن 2019 به زبان انگلیسی بود در مجمع سالانه EFQM در شهر هِلسینکی کشور فنلاند در 23و 24 اکتبرسال 2019 ،شامل تمامی زبان‌های اصلی، که با کمک شرکای EFQM تولید و منتشر شده است

مدل تعالی سازمانی ویرایش جدید ، 17 هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد را پشتیبانی می کند.

مدل تعالی سازمانی EFQM 2020

مدل تعالی سازمانی EFQM 2020 در تاریخ 2 آبان 1398 در مجمع سالانه EFQM منتشر شده است

مدل تعالی EFQM 2020

 

EFQM 2020 MODEL

.

جهت‌گیری

معیار1 : مقصود،چشم‌انداز و استراتژی

یک سازمان برجسته مقاصد الهام‌بخش ،چشم‌اندازی که آرزویش است و استراتژیک را ارائه می‌نماید.

  • 1-1-تعیین مقاصد و چشم‌انداز
  • 2-1- شناسایی و درک نیازهای ذی‌نفعان
  • 3-1-درک اکوسیستم،قابلیت‌ها و چالش‌های اساسی
  • 4-1-توسعه استراتژی
  • 5-1-طراحی و استقرار چارچوب حاکمیتی و عملکرد سیستم مدیریت

معیار2:فرهنگ‌سازمانی و رهبری

فرهنگ‌سازمانی مجموعه‌ای خاص از ارزش‌ها و قاعده‌هایی است که توسط کارکنان سازمان به اشتراک گذاشته می‌شود که به ‌مرور زمان، بر نحوه رفتار آن‌ها با یکدیگر و با سهامداران کلیدی خارج از سازمان تأثیر می‌گذارد.

رهبری سازمان جهت‌گیری‌هایی از بالا به‌ فرد یا تیم ارائه می‌نماید

  • 1-2- هدایت فرهنگ و ارزش‌ها در سازمان
  • 2-2-ایجاد شرایط برای تحقق نمودن تغییر
  • 3-2-توانمند سازی خلاقیت و نوآوری
  • 4-2-متحد شدن و مشارکت در مقاصد ، چشم‌انداز و استراتژی‌ها

اجرا

معیار 3: مشارکت ذی‌نفعان

برای یک سازمان ،دستیابی به نتایج برجسته‌ای که انتظارات ذی‌نفعان را برآورده نماید ضروری است اما کافی نیست

  • تعیین مقاصد الهام‌بخش
  • ایجاد چشم‌انداز آروز بخش
  • توسعه استراتژی‌های متمرکز بر خلق ارزش پایدار
  • ساخت فرهنگ برنده

تنظیم جهت‌گیری‌های اشاره‌شده بالا ، سازمان را برای طی نمودن مسیر سرآمدی آماده می‌نماید اما پس از آن نیاز است استراتژی‌های به‌طور مؤثر و کارا اجرا شود و اطمینان حاصل شود که :

  • اطلاع از اینکه ذی‌نفعان در کجای اکوسیستم هستند و مشارکت آن‌ها برای موفقیت‌ها ، کلیدی است .
  • ایجاد ارزش پایدار

زیر معیار 3 : مشارکت ذی‌نفعان

  • 1-3- مشتری : ایجاد روابط پایدار
  • 2-3- کارکنان:جذب،مشارکت،توسعه و حفظ
  • 3-3-کسب‌وکار و حکمرانی ذی‌نفعان -امن و حمایت از پشتیبانی مداوم
  • 4-3-جامعه : توسعه همکاری‌ها ،تندرستی و موفقیت
  • 5-4- شرکا و تأمین‌کنندگان: ایجاد ارتباطات و اطمینان از پشتیبانی برای ایجاد ارزش پایدار

معیار4:خلق ارزش پایدار

سازمان برجسته می‌داند که ایجاد ارزش پایدار برای موفقیت پایدار و توانایی مالی بسیار مهم است.

سطوح عملکرد موردنیاز را برای موفقیت امروز هدایت می‌کند و در زمان یکسان پیشرفت و تحول را برای موفقیت در آینده به همراه دارد.

  • 1-4- طراحی ارزش و چگونگی ایجاد آن
  • 2-4-ارتباط و پیشنهاد فروش ارزش
  • 3-4- تحویل ارزش
  • 4-4- تعریف و استقرار تجارب کلی

معیار5: محرک عملکرد و تحول

حال و آینده یک سازمان باید بتواند دو نیاز مهم محرک عملکرد و تحول را هم‌زمان برآورده نماید تا موفق بماند.

  • 1-5-هدایت عملکرد و اداره نمودن ریسک
  • 2-5-تغییر برای آینده سازمان
  • 3-5-هدایت نوآوری و به‌کارگیری فناوری
  • 4-5-قدرت نفوذ داده ،اطلاعات و دانش
  • 5-5-اداره نمودن سرمایه و منابع

جهت مشاهده مقاله ارزیابی تعالی سازمانی با ارزیابان غیرحرفه ای بر روی لینک زیر کلیک نمایید

طرحریزی فرآیند خودارزیابی تعالی از طریق نظامنامه تعالی سازمانی می‌تواند صوت گیرد جهت خرید نظامنامه تعالی سازمانی بر روی لینک زیر کلیک نمائید.

نتایج

معیار 6:برداشت‌های ذی‌نفعان

این معیار ، برداشت‌هایی از نتایج مبتنی بر بازخورد از ذی‌نفعان کلیدی درباره تجارب شخصی در برخورد با سازمان است.
مثال‌هایی از نتایج برداشت‌های ذی‌نفعان البته به این موضوعات محدود نیست .

  • نتایج برداشت‌های مشتریان
  • نتایج برداشت‌های کارکنان
  • نتایج برداشت‌های کسب‌وکار و حاکمیت سازمانی
  • نتایج برداشت‌های ذی‌نفعان
  • نتایج برداشت‌های جامعه
  • نتایج برداشت‌های شرکا و تأمین‌کنندگان

معیار7:نتایج استراتژیک و عملکرد عملیاتی

این معیار ،نتایج مرتبط با عملکرد سازمان از نظر توانایی تحقق مقاصد،ارائه استراتژی و ایجاد ارزش پایدار و تناسب آن با آینده است.
مثال‌هایی از شاخص‌های استراتژیک و بهبود عملکرد البته محدود به این‌ها نیست :

  • دستیابی به تحقق مقاصد و ایجاد ارزش پایدار
  • عملکرد مالی
  • تحقق انتظارات ذی‌نفعان
  • دستیابی به اهداف استراتژیک
  • دستیابی به عملکرد
  • دستیابی به تحول
  • اقدام پیش‌گویانه برای آینده

امتیازات در معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM 2020

  • معیار1 : مقصود،چشم‌انداز و استراتژی – 100 امتیاز
  • معیار2:فرهنگ‌سازمانی و رهبری – 100 امتیاز
  • معیار 3: مشارکت ذی‌نفعان – 100 امتیاز
  • معیار4:خلق ارزش پایدار -200 امتیاز
  • معیار5: محرک عملکرد و تحول – 100 امتیاز
  • معیار 6:برداشت‌های ذی‌نفعان -200 امتیاز
  • معیار7:نتایج استراتژیک و عملکرد عملیاتی – 200 امتیاز

منطق رادار برای حوزه‌های جهت‌گیری ، اجرا معیار 1 تا 5 بر اساس منطق رادار و حوزه نتایج در معیار 6 و 7 بر اساس منطق رادار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

فایل pdf رایگان مدل تعالی EFQM 2020 را می‌توانید از طریق زیر دانلود نمایید

17 هدف توسعه پایدار سازمان ملل را که مدل تعالی EFQM 2020 آن را پشتیبانی می کند را در فیلم زیر مشاهده کنید :

اهداف توسعه پایدار

 

 

اهداف توسعه پایدار، مجموعه از اهداف هستند که به آینده مربوط می‌شوند. رؤسای دولت‌ها، نمایندگان بلندپایهٔ نهادهای تخصصی سازمان ملل متحد و جامعه مدنی در سپتامبر ۲۰۱۵ گرد هم آمدند و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دستورکار توسعه پایدار ۲۰۳۰ را تصویب کردند. مدل تعالی EFQM 2020، این 17 هدف را پشتیبانی می‌کند.

  1. بدون فقر: به تمام انواع فقر در هر کجا باشد پایان دهیم.
  2. بدون گرسنگی: به تمام گرسنگی پایان دهیم، به امنیت غذایی و تغذیه سالم برسیم، و کشاورزی پایا را ارتقاء دهیم.
  3. سلامت و رفاه: زندگی سالم را تضمین کنیم و برای همه د ر همه سنین سطح سلامتی را بهبود بخشیم.
  4.  آموزش با کیفیت: آموزش با کیفیت برای همه میسر و مساوی باشد و فرصت‌های یادگیری برای همه در تمام طول عمر فراهم شود.
  5.  تساوی جنسیتی: به برابری جنسی برسیم و تمامی دختران و زنان قدرتمندتر گردند.
  6.  آب سالم و بهداشت: آب تصفیه‌شده و سالم در دسترس همه قرار گیرد و امکانات بهداشتی برای همه فراهم باشد.
  7.  انرژی پاک و مقرون‌به‌صرفه: دسترسی به منابع انرژی ارزان، مطمئن، پایا و مدرن برای همه فراهم شود.
  8. رشد اقتصادی و اشتغال کامل و بهره‌ور: رشد اقتصادی پایا، فراگیر و باثبات
  9. زیرساخت، صنعت و نوآوری: ساخت زیر ساختار مقاوم، ارتقای صنعت پایا و عمومی، و ارائه نوآوری.
  10. کاهش نابرابری: کاهش نابرابری در کشورها و بین آنها
  11. شهرها و جوامع پایدار: شهرها و اقامتگاه‌های بشری را عمومی، امن، مقاوم و پایدارسازیم.
  12.  مسئولیت تولید و مصرف: تضمین الگوهای پایدار تولید و مصرف
  13. اقدام برای تغییر اقلیم: اقدام برای رویارویی با تغییر اقلیم و تاثیرات آن
  14.  زندگی زیرآب: حفاظت و استفادهٔ پایدار از اقیانوس‌ها، دریاها، و منابع دریایی برای توسعهٔ پایدار
  15. زندگی روی زمین: پاسداشت، احیا و ترویج استفادهٔ پایدار از بوم‌سازگان‌های زمینی، مدیریت پایدار جنگل‌ها، مبارزه با بیابان‌زایی و توقف و معکوس سازی روند تخریب (یا فرسایش) زمین و همچنین متوقف ساختن تخریب تنوع زیستی)
  16. صلح و عدالت و ایجاد مؤسسات مؤثر: ترویج جوامع صلح‌جو و فراگیر برای توسعهٔ پایدار، برقراری امکان دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد مؤسسات مؤثر، پاسخ‌گو و فراگیر در همهٔ سطوح
  17. همکاری‌ها برای اهداف: تقویت ابزار اجرا و احیای همکاری‌های جهانی برای (تحقّق) توسعهٔ پایدار

مدل تعالی EFQM 2025 در تاریخ 16 خرداد 1403 در استانبول رونمایی گردید این مدل نسبت به مدل EFQM 2020 تغییراتی داشته است. برای اطلاع از جزئیات معیارهای مدل EFQM 2025 بر روی لینک زیر کلیک نمائید

لینک اصلی مدل تعالی EFQM 2020 در وب سایت EFQM

لینک اصلی خبر ویرایش جدید EFQM 2020

ویدیوی زیر را در برای اطلاع از روند کار که توسط یکی از اعضای تیم اصلی توضیح داده می‌شود را ببینید:
https://www.youtube.com/watch?v=4aXnFkp87sc

ترجمه‌شده توسط تیم پیام خرازیان ، منبع خبر سایت های زیر است.

efqm.org

wikisource.org

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.