جایزه ملی تعالی سازمانی
جایزه ملی تعالی سازمانی بتدا با نام جایزه ملّی بهره وری و تعالی سازمانی از سال ۱۳۸۲ بهمنظور ایجاد فضای رقابتی، تعیین نقاط قوت و فرصتهای بهبود و انتقال تجربیات سازمانهای موفق در ایران راهاندازی شد سپس به نام جایزه ملی تعالی سازمانی تغییر نام داده شد.
بسیاری از مدیران سازمانهای ایرانی توانستهاند با اجراء خودارزیابی تعالی از طریق مدل تعالی سازمانی، روشهای نوین مدیریتی را در سازمان خود را شناسایی نمایند
جایزه ملی تعالی سازمانی
با بهکارگیری مدل تعالی سازمانی در فرآیند خودارزیابی تعالی ، نقاط قوت و زمینههای قابلبهبود شناساییشده و برنامههای بهبود تعیین و برنامهریزی میشود.
کلیه سازمانها و شرکتهای ایرانی میتوانند در بخشهای مختلف اعم از ساخت و تولید، خدمات، سلامت، آموزش و بخش عمومی در فرآیند جایزه حضور یابند.
چارچوب اصلی این جایزه بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM میباشد. آخرین ویرایش الگوی جایزه تعالی سازمانی، تحت عنوان الگوی تعالی سازمانی 1400 از تجارب جوایز تعالی سالهای قبل و مدل EFQM 2020 الگوبرداری شده است.
تاریخچه
در چند سال قبل نام جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی به جایزه ملی تعالی سازمانی تغییرنموده است.
سازمانهای متقاضی حضور در فرایند جایزه ملّی تعالی ، طبق برنامه زمانبندی اعلامشده از سوی دبیرخانه جایزه اظهارنامه یا گزارشات خود را بر مبنای سطح تعالی انتخابشده تهیه نموده و مطابق برنامه زمان بندی اعلامشده به دبیرخانه جوایز تعالی سازمانی ارائه مینمایند.
ساختار مدل جایزه ملی تعالی سازمانی
مدل سرآمدی این جایزه در ابتدا از ۵ معیار توانمندساز و ۴ معیار نتایج، مفاهیم بنیادین تعالی و منطق ارزیابی بر اساس مدل EFQM 2013 تشکیلشده بود که ساختار آن در زیر آمده است.
ساختار مدل جایزه ملی تعالی سازمانی از ۹ معیار شامل ۵ معیار توانمندساز و ۴ معیار نتایج تشکیلشده است. برای هر یک از زیر معیارهای الگوی تعالی سازمانی خطوط راهنمایی تعیینشده است.
- معیار ۱ – رهبری
- معیار ۲– استراتژی
- معیار ۳– کارکنان
- معیار ۴ – شراکتها و منابع
- معیار ۵ – فرآیندها، محصولات و خدمات
- معیار ۶ – نتایج مشتری
- معیار ۷ – نتایج کارکنان
- معیار ۸ – نتایج جامعه
- معیار ۹ – نتایج کلیدی
مجموع امتیاز توانمندسازها ۵۰۰ و مجموع امتیاز نتایج ۵۰۰ از امتیاز کل ۱۰۰۰ میباشد
در سال 1400 ، الگوی تعالي سازمانی 1400 با بهرهگيری از تجارب دورههای قبلی برگزاری جايزه ملی تعالی سازمانی در كشور، بازخورد حاصل از نظرات دريافت شده از ارزيابان جايزه و سازمانهای حاضر در جايزه و مدل EFQM 2020 بر اساس 7 معیار تدوين شده و از سال 1400 اجرا شده است.
سطوح تعالی
سطوح تعالی شامل اهتمام به تعالی، تقدیرنامه برای تعالی و تندیس تعالی در فرآیند جایزه ملی تعریفشده است.
نتایج ارزیابی سازمان هایی که در فرآیند جایزه ملی حاضر میشوند در اسفندماه هرسال از طریق همایش تعالی سالانه اعلام میشوند
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوریشده است.
انتشار مطلب با ذکر نام نویسنده و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع میباشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.