ویژگی های تضمین کیفیت حرفه ای
ویژگی های تضمین کیفیت حرفه ای به شما در جذب مدیر تضمین کیفیت حرفه ای و یا ارتقاء این شغل کمک زیادی مینماید این مطلب توسط مهندس راحیل خدادادی ارائه شده است
ویژگی های تضمین کیفیت
کاربرد ویژگیهای تضمین کیفیت
- شناخت ویژگیها این شغل برای جذب و استخدام یک تضمین کیفیت حرفهای در هر سازمان ضروری است
- بهبود ویژگیهای رفتاری کسانی که در شغل تضمین کیفیت فعالیت مینمایند.
ویژگی های تضمین کیفیت شامل:
ارتباطات قدرتمند
با توجه به نوع شغل تضمین کیفیت و تعامل وی با سایر همکاران ارتباطات با افراد نقش مهمی در طرحریزی و اجرای اثربخش سیستم مدیریتی دارد.
مهمترین دلایل اهمیت ویژگی ارتباطات در تضمین کیفیت:
- وجود اصلی در اصول مدیریت کیفیت با عنوان ” تعامل دلسپارانه افراد”
- مشارکت کارکنان در اجرای مستندات تنها زمانی محقق خواهد گردید که در طرحریزی سیستم آنها مشارکت داده شده و بازخوردهای آنها نیز مد نظر قرار گیرد.
- ارتباطات و مشارکت سازمانی میتواند منجر به ترویج دانش در تمامی سطوح سازمانی گردد.
صبوری
مدیر تضمین کیفیت تنها با صبوری میتواند موانع موجود در اجرای وظایف محوله را پیشرو گذارد.
برخی از موانع میتواند شامل:
- عدم همکاری کارکنان در اجرای سیستم
- حمایت نکردن مستمر مدیران ارشد از اجرای مسائل سیستم و تصمیمات اتخاذ شده
یادگیرنده مداوم
- یادگیری مداوم در حوزه مسئولیتها از طریق برنامهریزی شخصی مدیر تضمین کیفیت از طرق مختلف صورت میگیرد.
- با توجه به پیچیدگی و ماهیت فرآیندها، محصولات و خدمات سازمان ، ممکن است شناخت موضوعات جدیدی ضروری باشد که بدین منظور برنامهیزی از طریق مطالعه یا حضور در دورههای آموزشی به این موضوع کمک مینماید.
- بسیاری از مدیران تضمین کیفیت چندین سال یک فعالیت را تکرار مینمایند و تلاشی برای افزایش یادگیری نمیکنند حتی بر روی متن الزامات استاندارد نیز متمرکز نشدهاند.
مربی گری
- مدیر تضمین نقش آموزگار و مربی برای کارشناسان و مدیران را ایفا مینماید و در جلسات درون سازمان و ممیزیها موضوعات مرتبط با سیستم را به طرق مختلف به کارشناسان و مدیران یادآوری مینماید.
- برخی از مدیران تضمین کیفیت ترس از یادگیری موضوعات سیستمی به سایرین را دارند و تمایل دارند که تمامی امور به آنها وابسته باشد.
اعتماد به نفس
- اعتماد به نفس به مدیر تضمین کیفیت کمک مینماید تا بتواند با اقتدار بیشتری فعالیتهای محوله را پیش ببرد.
- مطالعه مداوم در حوزه محصول و خدمات و وظایف محوله و آموزش مستمر به شما در تحقق این موضوع کمک مینماید.
تفکر نقادانه Critical thinking
تفکر نقادانه به شما کمک مینماید تا :
- درون و بیرون هر چیزی را جستجو نموده و توضیحاتی منطقی را در تصمیمگیری خود داشته باشید؛
- یافتن و جستجوی پاسخها تا رسیدن به پاسخهای دقیق؛
- مهارتهای شناختی شما ارتقاء یابد.
پی گیری بودن
- بسیاری از موضوعات سیستمی و تصمیمات اتخاذ شده نیاز به پیگیری مداوم دارد.
- بسیای از مدیران تضمین کیفیت در این ویژگی ضعیف میباشند تنها عدمانطباقها، موارد بهبود و تصمیمات را لیست نموده و اجرای آنها بنا بدلایل مختلف با تاخیر صوت میگیرد.
کنجکاو بودن
درک بهتر الزامات و فرآیندهای کسب و کار از طریق طرح سوالات و پرسشگر بودن شخص نظیر
- اگر الزامات را طوری دیگری انجام دهیم چگونه خطاها و الزامات را تعیین کنیم؟
دقیق بودن
مشاهده و بررسی موضوعات مختلف سیستم مدیریتی و شناسایی عدمانطباقها
خلاق
تفکر خلاقانه به طرحریزی فرآیندهای سیستم مدیریتی و بهبود آن کمک مینماید
سناریوهای مختلفی را متناسب با ریسکها و بهبودها تعیین مینماید تا اگر طرح A کار نکرد از طرح B استفاده نمایند.
قاطع بودن در امور محوله
قاطعیت در تصمیمگیریها، ارجاع و پیگیری امور واگذار شده به سایرین باید مد نظر قرار گیرد.
مصادیقی از قاطع نبودن مدیران تضمین کیفیت شامل:
- لحن صدایشان در بیان راهکارها و تصمیمات در جلسات ضعیف باشد.
- بیان موضوعات به صورت کلی و مبهم.
- تغییر تصمیمات اتخاذ شده قبلی یا کوتاه آمدن از تحقق آن.
وقت شناسی
برخی از مصادیق وقتشناسی در شغل مدیرتضمین کیفیت شامل:
- مدیریت زمان جلسه و برگزاری جلسه مطابق زمانبندی آن؛
- اجرای ممیزیها مطابق طرح ممیزی( برنامه زمانی ممیزی)؛
- پیگیری به موقع امور محوله به مسئولین مشخص شده در سررسید مشخص شده.
دست به قلم
دست به قلم بودن یکی دیگر از ویژگیهای رفتاری تضمین کیفیت است که همیشه باید کاغذ و قلم در دسترس باشد و خلاصه اطلاعات و مصاحبههای صورت گرفته در جلسات در دفتری یاداشت شده و در طراحی مستندات و بهبود آن بکار گرفته شود.
مدیر تضمین کیفیت از نظر رفتاری و اخلاقی باید الگوی سایر کارکنان و ذینفعان باشد بدین منظور باید بر روی رفتارها و ویژگیهای شخصیتی و رفتاری و سلامتی خود تمرکز بیشتری نموده و به طور مداوم در جهت بهبود آنها اقدام نماید.
با لحاظ نمودن ویژگی های تضمین کیفیت در شرایط احراز یا شرح وظایف مدیر تضمین کیفیت ، مدیر تضمین کیفیت حرفهای جذب نمائید.
این مطلب توسط مهندس راحیل خدادادی تهیه شده است.
انتشار این مطلب با نام نویسنده و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.