تفاوت تضمین کیفیت و سیستم ها و روش ها
تفاوت تضمین کیفیت و سیستم ها و روش ها و چگونگی در نظرگیری در ساختار سازمانی در این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تشریح شده است.
تفاوت تضمین کیفیت و سیستم ها و روش ها
در ساختار سازمانی برخی از سازمانها از “واحد تضمین کیفیت” و در برخی دیگر ” واحد سیستمها و روشها ” زیر نظر مدیریت ارشد اعمال شده است در ادامه به منظور درک بهتر وجه اشتراک و تفاوت های تضمین کیفیت و سیستم ها و روش ها تشریح شده است.
گرچه واحد تضمین کیفیت در بسیاری از شرکتها علاوه بر تمرکز بر مستندات بر پیادهسازی روالها در نرمافزار یا راهکارهای مبتنی بر IT نیز ممکن است فعالیت نماید اما بنا به تجربه بهتر است در صورت که شرکت از راهکارهای مبتنی بر نرمافزار در تمامی فرایندهای کسب و کار استفاده مینماید نام این واحد در ساختار سازمانی سیستمها و روشها نامیده شود.
واحد تضمین کیفیت
- سازمانها به منظور طرحریزی، استقرار و نگهداری سیستمهای مدیریتی ( نظیر ایزو 9001 و …) واحد تضمین کیفیت را راهاندازی مینمایند در برخی از سازمانها نظیر شرکتهای دارویی این واحد علاوه بر ماموریت در حوزه سیستم مدیریت بر کیفیت محصولات نیز تمرکز مینماید.
- واحد تضمین کیفیت در مستندسازی سیستم مدیریت مبتنی بر هر یک از استانداردهای مدیریتی نقش مهمی ایفاء مینماید بدین منظورمستندات شامل روش اجرایی، دستورالعمل، شناسنامه فرآیند، آیین نامه فرآیند و … در فرآیند مستندسازی مدون مینماید
- نظارت بر اجرای این سیستمهای مدیریتی از طریق شاخصهای فرآیندها، ممیزی داخلی و خارجی و گزارشدهی عملکرد سیستم به طور مستمر توسط واحد تضمین کیفیت انجام میگردد.
واحد سیستمها و روشها
این واحد همانطور که در نامش مشخص است بر ” سیستمها” و ” روشها” تمرکز دارد
سیستمها
منظور از “سیستمها” نرمافزار، سامانه یا راهکارهای ERP یا سیستمهای مدیریتی مستقر شده در شرکت است شامل:
- با گسترش بکارگیری نرمافزارها و راهکارهای ERP در سازمانها، سیستمهای طرحریزی شده قبلی در این نرمافزارها تعریف و بکارگرفته میشود.
- تحلیل وضعیت موجود نرمافزارها و راهکارهای ERP و شناسایی نیازها و انتظارات کاربران از سیستم و بکارگیری گردشهای اطلاعاتی، فرآیندها، فرمهای مستند شده قبلی در آن.
- اطمینان از عملکرد صحیح Workflow ، فیلدهای اطلاعاتی، گزارشها، دسترسیها در نرمافزارها و راهکارهای ERP قبل از تحویل به کاربر
- تدوین و تهیه اسناد راهنمای کاربران راهکارهای مبتنی بر فناوری IT
روشها
منظور از ” روشها” روالها، گردش اطلاعاتی و مستندات طرحریزی شده در شرکت است که در واحد تضمین کیفیت به آن اشاره شده است.
ویژگی های یک مدیر تضمین کیفیت حرفهای را از طریق لینک زیر مشاهده کنید.
شغلهای زیر مجموعه واحدها
برخی از شغلهای متداولی که میتواند در زیر مجموعه هر یک از واحدهای QA و S&P در سازمانهای بزرگ قرار گیرد به صورت نمونه در ادامه آمده است.
شغلهای زیر مجموعه واحد تضمین کیفیت
-
- کارشناس کنترل اسناد و مدارک
- کارشناس فرآیند
- کارشناس استانداردهای مدیریتی
- ممیزی
شغلهای زیر مجموعه سیستمها و روشها
-
- کارشناس کنترل اسناد و مدارک
- تحلیلگر سیستم
- کارشناس آمار و اطلاعات
- کارشناس استانداردهای مدیریتی
- کارشناس ممیزی
مرز واحد فناوی و اطلاعات و واحد سیستمها و روشها
با توجه به اینکه در واحد فناوی و اطلاعات موضوعات نرمافزار، سخت افزار و امنیت اطلاعات و شبکه مورد بررسی قرار میگیرد همیشه در تفکیک مسئولیتهای مرتبط با نرمافزار در واحد فناوی اطلاعات IT با واحد سیستمها و روش اختلاف نظر وجود دارد.
- وظیفه تحلیلگری نرمافزاری یا راهکارهای سازمانی در زمان خرید نرمافزار و آموزش توسعه، استقرار و پشتیبانی آن در سازمان بر عهده واحد سیستم ها و روشها و وظیفه بررسی مسائل فنی، زیرساختی و امنیتی نرمافزار و راهکارهای مبتنی بر IT برعهده واحد فناوری اطلاعات IT است.
- همچنین مسئولیت خرید، نصب و پشتیبانی نرمافزارهای متدوال و عمومی کاربران بر عهده واحد فناوری اطلاعات IT است.
دلایل بکارگیری واحد سیستمها و روشها در ساختار سازمانی
- بکارگیری نرمافزارها و راهکاری مبتنی بر IT در شرکتها
- بزرگ شدن کسب و کارها
- نگاه جامع به تمامی فرآیندهای کسب و کار
پس میتوان نتیجه گرفت واحد سیستم ها و روش ها علاوه بر مستندسازی سیستم مدیریت مبتنی بر استانداردهای بینالمللی مسئولیت بکارگیری این سیستمها در راهکاری مبتنی بر فناوری اطلاعات را دارد.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.