تفاوت کنترل کیفیت و تضمین کیفیت

تفاوت کنترل کیفیت و تضمین کیفیت

تفاوت کنترل کیفیت و تضمین کیفیت همیشه به عنوان سوالی برای برخی از افراد مطرح بوده است در این مطالب این تفاوت‌ها به‌‌همراه واژگان آن‌ها تشریح شده است.
در برخی از سازمان‌ها علاوه بر واحد کنترل کیفیت، واحدی مجزایی برای تضمین کیفیت درنظر گرفته شده و در برخی دیگر از سازمان واحد کنترل‌کیفیت با عنوان کنترل و تضمین کیفیت مسئولیت هر دو فعالیت را برعهده دارد.

تضمین کیفیت و کنترل کیفیت دو اصطلاح هستند که غالبا به صورت متقابل استفاده می‌شوند. اگر چه این دو اصطلاح مشابه هستند، تفاوت‌های مشخصی بین این دو مفهوم وجود دارد. این مطلب تفاوت‌های بین کنترل کیفیت و تضمین کیفیت وتعریف و مثال‌هایی از آن را تشریح می‌نماید.

تفاوت کنترل کیفیت و تضمین کیفیت

تضمین کیفیت و کنترل کیفیت دو جنبه مدیریت کیفیت هستند. در حالی که برخی از فعالیت‌های تضمین کیفیت و کنترل کیفیت به هم مرتبط هستند ، این دو متفاوت تعریف شده اند. به طور معمول ، فعالیت ها و مسئولیت های تضمین کیفیت تقریباً کلیه سیستم کیفیت را به یک روش یا به شکلی متفاوت پوشش می‌دهد ، سیستم کیفیت شامل تضمین کیفیت و کنترل کیفیت است و کنترل کیفیت زیر مجموعه‌ای از فعالیت‌های تضمین کیفیت است. در زیر تعاریف ISO 9000 از سیستم‌های مدیریت کیفیت ISO 9000:2015 آورده شده است

اصول و واژگان

  • تضمین کیفیت Quality Assurance

تضمین کیفیت می‌توان اینگونه تعریف نمود که “بخشی از مدیریت کیفیت که بر ایجاد اطمینان از برآورده کردن الزامات کیفیت تمرکز دارد.” حصول اطمینان از تضمین کیفیت دوگانه در داخل برای مدیریت و در خارج برای مشتریان، سازمان‌های دولتی، قانونگذار، مجوزها ، و اشخاص ثالث است . یک تعریف جایگزین این است که ” تمام فعالیت‌های نظام‌یافته و طرحریزی شده که در سیستم کیفیت استقرار یافته است، می‌تواند، حصول اطمینان از برآورده نمودن الزامات کیفیت برای محصول و خدمت را نشان دهد .

  • کنترل کیفیت Quality Control

کنترل کیفیت را می‌توان اینگه تعریف نمود که به عنوان ” بخشی از مدیریت کیفیت که بر برآورده کردن الزامات کیفیت تمرکز دارد.” . در حالی که تضمین کیفیت به چگونگی انجام یک فرآیند یا چگونگی ساخت محصول مربوط می‌شود . کنترل کیفیت بیشتر جنبه بازرسی مدیریت کیفیت است یک تعریف جایگزین این است که ” فعالیتها و تکنیک‌های عملیاتی موثرکه جهت برآورده نمودن الزامات کیفیت استفاده می‌شود ”

تفاوت‌های اساسی QC/QA

کنترل کیفیتتضمین کیفیت
تمرکز بر محصول تمرکز بر فرآیند
واکنشیپیش‌فعالانه/ کنشگرایانه
پیشرفت در فعالیت‌های اصلی نظیر تولید و فروشپشتیبانی سازمان در تحقق اهداف
یافتن عیوبجلوگیری از بروز عیوب
آزمایش‌کردنممیزی‌های کیفیت

مستندسازی یکی از مهمترین مهارت‌های شغل کنترل کیفیت و تضمین کیفیت است با دانلود فیلم مستندسازی سیستم مدیریت به‌صورت کاربردی با انواع مستندات و نحوه تدوین و الزامات مستندسازی در هر سازمانی آشنا شوید.

منظر صنعت در تضمین کیفیت و کنترل کیفیت

برای برخی سازمان‌های خدماتی، مفهوم کنترل کیفیت ممکن است ملموس نباشد زیرا محصول ملموس برای بازرسی و کنترل وجود ندارد .عملکرد تضمین کیفیت در یک سازمان خدماتی، ممکن است شامل کنترل کیفیت خدمات نباشد اما ممکن است شامل کنترل کیفیت تمام محصولات مربوط به ارائه خدمات باشد.

یک خدمت ممکن است شامل محصولاتی باشد که مستند شده (نظیر یک گزارش، قرارداد، یا طرح ) یا محصولات ملموس ( مانند یک ماشین اجاره ای ) باشد. ممکن است برای حصول اطمینان از برآورده‌سازی الزامات خدمت مشتری، کنترل کیفیت محصول در یک سازمان خدماتی ضروری باشد.

تضمین کیفیت ، کنترل کیفیت و بازرسی

بازرسی فرآیند اندازه گیری ، بررسی، و آزمون برای سنجش یک یا چند ویژگی یک محصول یا خدمت و مقایسه آنها با الزامات مشخص شده برای تعیین انطباق است. برای حصول اطمینان از اینکه محصول نهایی خط تولید یا خدمات ارائه شده صحیح ومطابق مشخصات است محصولات، فرآیندها، و نتایج مختلف دیگر می‌تواند مورد بازرسی شود.

تضمین کیفیت و ممیزی کارکردها

ممیزی، بخشی از کارکرد تضمین کیفیت است. حصول اطمینان از کیفیت بسیار مهم است زیرا برای مقایسه شرایط واقعی با الزامات و گزارش نتایج ‌ها به مدیریت استفاده می‌شود .

در ممیزی کیفیت : یک ابزار ارزیابی مدیریت ( مک گرا – هیل ، 1988 ) ، چارلز میل نوشت که ممیزی و بازرسی قابل تعویض نیستند : ” ممیز ممکن است از ابزارهای بازرسی به عنوان ابزار ارزیابی استفاده نماید، اما ممیزی نباید در اجرای هرگونه فعالیت تصدیق که منجربه به پذیرش یا رد واقعی یک محصول یا خدمات می‌شود، درگیر شود. یک ممیز باید در ارزیابی و کنترل فرآیندی که فعالیت‌های تولید و تصدیق را پوشش می‌دهد ، درگیرشود .

سیستم‌های مدیریت رسمی برای هدایت و کنترل سازمانها تکامل یافته اند. سیستم‌های مدیریت کیفیت نظیر سیستم مدیریت محیط زیست و دیگر سیستم‌های مدیریتی وجود دارند و هرکدام از این سیستم‌ها ممیزی ‌می‌شوند .

به منظور شفاف شدن تفاوت کنترل کیفیت و تضمین کیفیت ، نمونه شرح وظایف مدیر تضمین کیفیت و وظایف مدیر کنترل کیفیت را می‌توانید مطالعه نمائید.

ویژگی های یک مدیر تضمین کیفیت حرفه‌ای را از طریق لینک زیر مشاهده کنید.

تاریخچه تضمین کیفیت و کنترل کیفیت :

کیفیت به عنوان سازگاری برای استفاده ، انطباق با الزامات و دنباله‌روی از سرآمدی تعریف شده است . مفهوم کیفیت از زمانهای اولیه وجود داشته باشد ، مطالعه وتعریف کیفیت فقط در قرن گذشته برجسته بوده است

  • دهه 1920 : کنترل کیفیت

پس از انقلاب صنعتی و افزایش حجم تولید، کنترل و تعریف بهتر کیفیت محصولات مهم شد. درابتدا، هدف از کیفیت اطمینان از رعایت الزامات مهندسی درمحصول نهایی بود. بعدا به خاطر اینکه فرآیندهای تولید خیلی پیچیده تر شد، کیفیت به یک نظم برای فرآیندهای کنترلی متغیر بعنوان ابزار تولید محصولات با کیفیت، تبدیل شد .

  • دهه 1950 : تضمین کیفیت و ممیزی

حرفه کیفیت شامل تضمین کیفیت و ممیزی کارکردها گسترش یافته است محرک‌های مستقل تصدیق کیفیت، در درجه اول صنایعی بودند که در آن سلامت عمومی و ایمنی برتری داشتند .

این مطلب ، توسط پیام خرازیان ترجمه‌ و گردآوری شده است .
انتشار مطلب با ذکر نام مترجم پیام خرازیان و آدرس سایت منبع بلامانع است

منبع :
asq

مبانی و واژگان استاندارد ISO 9000:2015 ترجمه سازمان ملی استاندارد ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.