ممیزی محصول چیست
ممیزی محصول روش سیستمایتک برای ارزیابی محصول است که منجر به بهبود کیفی محصول میگردد.
ممیزی محصول چیست
تعریف ممیزی مدیریت محصول
- ممیزی مدیریت محصول ارزیابی جامعی از محصول یک کسبوکار است که به صورت کمی وزندهی یا امتیازدهی میشود تا هرگونه حوزه آسیبپذیری و ضعف مشخص شده و اقداماتی برای انطباق با الزامات و بهبود آنها مشخص گردد.
- ممیزی محصول میتواند انحرافات کلی یک محصول را با اعمال یک سیستم امتیازدهی تعیین نموده تا با هر گونه تغییر و بهبود در طول زمان ثبت، اندازهگیری و به طور مؤثر نظارت شود.
- ممیزی محصول ارزیابی سیستماتیک از محصول نهایی برای اطمینان از برآوردهسازی استاندارد کیفیت خاص، الزام مشتری و انطباق با لازمات قانونی و مقرراتی است.
- در استانداردهای مدیریتی از جمله الزامات سیستم مدیریت کیفیت در صنعت خودرو و الزامات خاص خودرو ساز ، ممیزی محصول الزام شده است و سازمانها بر اساس روش مشخص شده توسط خودرو ساز اقدام به ممیزی محصول مینمایند.
چه کسی باید ادیت مدیریت محصول را انجام دهد؟
- اگرچه یک کسبوکار میتواند ممیزی محصول را به صورت داخلی انجام دهد، روال معمول این است که کار به یک سازمان مستقل خارجی بی طرفانه واگذار شود که شامل متخصصان و کارشناسان مستقل باشد.
- ممیزی محصول درون سازمان توسط افراد متخصص و با تجربه که با روش ممیزی محصول آشنا هستند اجرا میگردد.
مزایای بکارگیری ممیزی
بهبود کیفیت محصول
- با شناسایی عدمانطباقها و نواحی بهبود منجر به بهبود کیفیت محصول میگردد بهبود محصول در ممکن است در نتیجه تغییرات فرآیند ساخت صورت گیرد.
- با استفاده از روشهای آماری و انجام تحلیلهای کمی، ممیزی قادر به شناسایی فرصتهای بهبود در عملیات مختلف خواهد بود.
افزایش رضایتمندی مشتری
- ممیزی مستمر محصول در بلند مدت رضایتمندی مشتری را ارتقاء خواهد داد.
کاهش هزینهها
- ممیزی محصول در گروه هزینه ارزیابی پس از تولید محصول است که با تحلیل نتایج ممیزی می توان هزینههای شکست داخلی و شکست خارجی را کاهش داد.
کاهش ریسکها
- ممیزی به شناسایی و ریسکهای بالقوه در فرآیندهیا تولید کمک نموده و به سازمان کمک مینماید تا بتواند اقدامات لازم برای کاهش این ریسکها را انجام دهد.
فرآیند ممیزی محصول
- جنبه مهمی از فرآیند ممیزی محصول این است که باید تمامی ذینفعان دخیل نماید. تعیین اهداف ممیزی
تدوین برنامه ممیزی
- دوره ممیزی محصول میتواند بر اساس ریسکهای محصول و خدمات تعیین میگردد
دامنه ممیزی
- مشخص کردن محصولات و خدماتی که باید ممیزی شوند.
معیارهای ممیزی
- تعیین معیارهای و استانداردهایی که ممیزی بر اساس آن انجام میگیرید.
- محدوده پذیرش تعیین شده برای هر یک از مشخصههای کنترلی کلیدی که بر اساس الزامات مشتری، قانونی و مقرراتی و الزامات سازمانی مطابق طرح کیفیت تعیین شده است میتواند به عنوان معیار ممیزی مد نظر قرار گیرد.
روش ممیزی
- روش ممیزی محصول ممکن است بر اساس الزامات خاص مشتری مشخص گردد به عنوان مثال در شرکتهای خودرو سازی ممکن است از روش SQFE استفاده نمایند.
فراهم نمودن منابع مورد نیاز
تیم ممیزی
- افراد متخصص و با تجربه برای تشکیل تیم ممیزی ضروری است.
وسایل پایش و اندازهگیری
- وسایل و تجهیزات اندازهگیری کالیبره شده برای اندازهگیری محصول فراهم گردد.
محیط اجرای فرآیند
- محیط مناسب برای اندازهگیری محصول و خدمات فراهم شده و اندازهگیری محصول توسط ممیزین در ان محیط صورت گیرد.
جمع آوری اطلاعات
- ویژگیها و مشخصههای کلیدی محصول یا خدمات بر اساس روش ممیزی مشخص شده توسط تیم ممیزی محصول اندازهگیری شده و نتایج آن در فرمهای جمعآوری اطلاعات درج میگردد.
امتیازدهی
- بر اساس روش ممیزی مشخص شده امتیاز محصول مشخص میگردد.
تحلیل
- عدم انطباقها و فرصتهای بهبود تعیین شده و تحلیل لازم توسط سازمان صورت میگیرد. این تحلیل میتواند منجر به بهبود کیفیت محصول و خدمات و کاهش هزینهها شود.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.