انواع ممیزی
انواع ممیزی سیستمهای مدیریتی شامل ممیزی داخلی و خارجی است به ممیزی داخلی شخص اول و ممیزی خارجی به شخص دوم و ثالث تقسیمبندی میگردد .
ممیزی داخلی توسط نفرات آموزش دیده درون سازمان و ممیزی خارجی توسط ممیزان حرفهای انجام میگردد .
انواع ممیزی
ممیزی فرآیندی نظامند، مستقل و مدون به منظور بدست آوردن شواهد ممیزی و ارزیابی آنها بصورت عینی برای مشخص نمودن اینکه تا چه حدی معیارهای ممیزی برآورده شده است .
معیارهای ممیزی ، مجموعه ای از خط مشیها ، روشهای اجرایی ، الزاماتی که به عنوان مبنایی برای مقایسه شواهد ممیزی مورد استفاده قرار میگیرد . در صورتی که سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 مورد ممیزی قرار گیرد معیارهای ممیزی شامل :
- الزامات ایزو 9001
- روش های اجرایی
- دستورالعمل ها
- سوابق کیفیت
- فرآیند های شناسایی شده و نتایج پایش و اندازهگیری
انواع ممیزی بر اساس استاندارد ایزو 19011 بشرح زیر است :
ممیزی داخلی
- ممیزی شخص اول نیز نامیده میشود توسط خود سازمان یا از جانب آن برای انجام بازنگری مدیریت و سایر مقاصد داخلی انجام میگیرد.
- ممیزی داخلی بمنظور تایید اثربخشی سیستم مدیریتی توسط ممیزان آموزش دیده درون سازمانی در دورههای زمانی مشخص برنامهریزی و اجراء میگردد.
ممیزی خارجی
- ممیزیهای خارجی شامل ممیزی شخص دوم یا ممیزی شخص ثالث است .
ممیزی شخص دوم
ممیزی شخص دوم توسط طرف های که در سازمان ذینفع میباشند از قبیل مشتریان یا از جانب آن ها توسط سایر اشخاص انجام میگیرد . نظیر:
- ممیزی ایران خودرو از تامینکنندگان قطعات، که این ممیزی توسط شرکت ساپکو انجام میگردد.
- ممیزی شرکت سایپا از تامینکنندگان قطعات، که این ممیزی توسط سازه گستر انجام میگردد.
- ممیزی شرکت توانیر از شرکتهای برق منطقهای استانی و شرکتهای زیر مجموعه توانیر
ممیزی شخص ثالث
- ممیزی شخص سوم توسط سازمانهای ممیزی کنندهی مستقل انجام میگیرد مانند قانونگذار ها و یا سازمانهایی که در زمینه ثبت یا گواهی دادن سیستمهای مدیریتی فعالیت مینمایند.
- با انجام ممیزی خارجی شخص ثالت سازمان میتواند ادعای خود را جهت استقرار سیستمهای مدیریت و برآوردهسازی الزامات آن اثبات نماید .
- ممیزی شخص ثالث که توسط شرکتهای گواهی دهنده خارجی برای سیستمهای مدیریتی انجام میگردد شامل پیش ممیزی ، ممیزی صدور گواهینامه و ممیزی مراقبتی است.
شرکت گواهیدهنده با توجه به پیچیدگی فرآیندهای سازمان، اهمیت فرآیند و محصولات در دورههای زمانی مشخص اقدام به انجام ممیزی مراقبتی سیستمهای مدیریتی سازمان ها مینمایند . عموما ممیزی مراقبتی در دورههای زمانی سالانه توسط شرکت گواهیدهنده خارجی صورت میگیرد .
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است
جهت درخواست ممیزی ایزو سازمان ها با شماره تلفن زیر تماس بگیرید یا درخواست خود را ایمیل نمایید .
info@kharazian.ir
09123386349 –
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.