فرم های عمومی شرکت
فرم های عمومی شرکت ، به سازمانها کمک مینماید تا حداقل اصول اولیه شرکت داری را رعایت نمایند و مدیران شرکت با تقسیم وظایف بین کارکنان مطابق چارت سازمانی و ایجاد نظم میتوانند اهداف سازمانی را محقق نمایند.
بسیاری از شرکتها بهمنظور ایجاد نظم در دفتر شرکت، نیاز به فرم های اداری دارند که با بهکارگیری این فرمها هر یک از کارکنان بتوانند فعالیتهای عمومی خود را بهصورت منظم اجرا نمایند.
استانداردهای مدیریتی نظیر ایزو 9001 و …. کمتر به مستندات مرتبط با منابع انسانی یا مالی شرکت توجه مینماید و اکثر سازمانها جهت توسعه کسبوکار خود در کنار پیادهسازی ایزو نیاز به مستندسازی در فرآیند منابع انسانی و مالی نیز دارند.
مزایای بهکارگیری فرم های عمومی شرکت
- رعایت حداقلها در استانداردسازی کسبوکار
- شفافسازی فعالیتهای کارکنان
- مستندسازی فعالیتهای انجامشده در شرکت
جهت دانلود فایل 30 فرم عمومی و کاربردی که در هر کسبوکاری میتوان استفاده نمود بر روی لینک زیر کلیک نمایید.
فرم های اداری شرکت که در زیر پیشنهادشده است در هر شرکتی با هراندازهای قابل بهکارگیری است این فرمها میتواند توسط مسئولین دفتر و مدیرعامل در شرکتها اجرایی شود.
مهمترین فرم های عمومی شرکت شامل :
1-دعوت به جلسه
اطلاعرسانی زمان برگزاری ،دستورات جلسه و پیشنیازهای جلسه به مدعوین جلسه توسط این فرم به اعضای جلسه یادآوری میشود.
2-صورتجلسه
موضوعات مطروحه و تصمیمات جلسه به همراه مهلت زمانی و مسئول انجام هر تصمیم در این فرم مستند شده و برای اعضای جلسه ارسال میشود.
3-پرسشنامه استخدامی
بهمنظور جذب و استخدام کارکنان ، این توسط کارجویان و متقاضیان کار تکمیل میشود.
4-ارتباطات درونسازمانی
لیستی از شماره تلفنها و ایمیلهای کارکنان در واحدهای مختلف در جدولی مشخصشده و در دسترس عموم قرا میگیرد.
مسئولیتها و اختیارات و شرایط احراز هر یک از شغلهای تعریفشده در چارت سازمانی ، شرح وظایف توسط مدیریت ارشد مشخص میشود.
جهت تدوین شرح وظایف ابتدا مدیرعامل باید چارت سازمانی را تدوین نموده و سپس برای هر یک از شغلهای مشخص شده در چارت سازمانی ، شرح وظایف را تعیین نماید.
6-درخواست مأموریت
بهمنظور، اعزام کارکنان جهت انجاموظیفه مشخصشده برای مدتی معین به محلی در داخل یا خارج کشور درخواست مأموریت تکمیل میشود.
7-درخواست مرخصی
جهت درخواست مرخصی توسط کارکنان و نگهداری سوابق مرتبط با آن ، فرم درخواست مرخصی تکمیل میشود.
8-گزارش ورود و خروج کارکنان(Time Sheet )
ورود و خروج و فعالیتهای انجامشده توسط کارکنان در فرم گزارش ورود و خروج کارکنان ثبت میشود
9-تسویهحساب
در پایان سال مالی ، اتمام قرارداد یا ترک کار کارکنان این فرم تکمیل میشود.
10-درخواست پرداخت وجه
جهت پرداخت وجه به تأمینکنندگان بر اساس قرارداد یا پیش فاکتور یا توافق صورت گرفته ، این فرم تکمیل میشود.
11-رسید پرداخت وجه
جهت پرداخت مبلغ به دریافتکننده مبلغ ، از این رسید پرداخت وجه استفاده میشود.
12-تنخواهگردان
تمام هزینههای انجامشده به همراه فاکتور در این فرم ثبت میشود. مثلاً برای انجام مأموریت اداری یا تنخواه به مسئول دفتر جهت خرید
13- کنترل اموال
کنترل و محافظت از داراییهای شرکت از طریق کنترل اموال انجام میشود.
14-ارسال محموله
جهت ارسال محمولهها و پیگیری رسیدن آنها به مقصد موردنظر از این فرم استفاده میشود.
15-دریافت محموله
جهت کنترل ورود و توزیع محمولههای دریافتی به افراد مرتبط در درون شرکت ،این فرم استفاده میشود.
16-رسید تحویل کالا
جهت اخذ رسید برای تحویل کالای به تحویلگیرنده، این فرم تکمیل میشود.
17-نقطه سفارش
بهمنظور جلوگیری از کمبود موجودی برای کالاهای ضروری ، حداقل موجودی موردنیاز از کالاهای ضروری در لیست نقطه سفارش کالا تکمیل میشود
18-درخواست خرید
جهت خرید کالاهای موردنیاز شرکت درخواست خرید تکمیل میشود.
19-درخواست کالا از انبار
درخواست کالای موردنیاز توسط کارکنان از طریق فرم درخواست کالا از انبار اعلام میشود.
20-رسید ورود کالا
کالای واردشده به شرکت از طریق فرم رسید انبار، رسید میشود.
21-لیست تأمینکنندگان
مشخصات تأمینکننده ، شخص ، فروشگاه یا شرکتی است که به شما خدمات یا محصولی را ارائه میکند در ” لیست تأمینکنندگان ” ثبت میشود .
22-اطلاعیه
اطلاعیههای اداری در شرکتهای بزرگ از طریق فرمت مشخصی همانند فرم پیشنهادی به کارکنان اطلاعرسانی میشود.
مطلب فرم های عمومی شرکت، توسط مهندس پیام خرازیان تهیهشده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.