ایزو 9001 در سازمان کوچک
پیاده سازی ایزو 9001 در سازمان کوچک ، فقط با اخذ خدمات مشاوره ایزو از متخصص با تجربه ، می تواند منجر به دستیابی به مزایای ایزو برای آن سازمان شود .
اکثر سازمان های کوچک که گواهینامه ایزو 9001 را اخذ نموده اند فقط ازعنوان ایزو 9001 جهت تبلیغات خود استفاده می نمایند و اثری از سیستم مدیریت کیفیت و اجرای اثربخش آن بصورت مستمر مشاهده نمی شود
مراحل پیاده سازی ایزو 9001 در سازمان کوچک شامل : فاز شناخت ، آموزش ، مستندسازی ، اجرای مستندات ، ممیزی داخلی و خارجی می باشد .
مهمترین فاز پیاده سازی ایزو 9001 در سازمان کوچک ، مستندسازی ایزو 9001 ( طراحی مستندات ) می باشد طراحی مستندات ایزو 9001 در سازمان کوچک ، بسیار دشوارتر از سازمان های متوسط یا بزرگ می باشد .
در اکثر این سازمان ها در زمان استقرار سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 ، حتی یک فرم وجود ندارد و بدین منظور باید با انجام مصاحبه دقیق با مسئولین فرآیند ها ، مستندات متناسب با اندازه سازمان بر مبنای استاندارد ایزو 9001 طراحی شود .
جهت اطلاع از جزییات پیاده سازی ایزو 9001 در سازمان کوچک می توانید برنامه زیر را مشاهده نمایید.
. بمنظور درک اهمیت مستندسازی ایزو 9001 در سازمان کوچک ، چند مثال ارائه می شود :
مثال 1 : در طراحی سیستم انبار در سازمان کوچک ، می توان با یک فرم انبار ، کنترل ورود و خروجی کالاها را انجام داد در صورتی که در سازمان بزرگ ، حداقل فرم های زیر را طراحی و اجراء می شود :
- رسید موقت انبار
- رسید انبار
- حواله انبار
- کارت موجودی انبار
- نقطه سفارش انبار
مثال 2 : در طراحی سیستم برنامه ریزی تولید در سازمان کوچک ، می توان برنامه ریزی و گزارش تولید را با هم ادغام نمود و یک فرم برای این منظور استفاده نمود در صورتی که در سازمان متوسط یا بزرگ ممکن است فرم های زیر را طراحی و اجراء شود :
- کنترل تولید
- برنامه ریزی تولید سالیانه
- برنامه ریزی تولید فصلی ، ماهانه
- برنامه ریزی تولید هفتگی
- برنامه ریزی تولید روزانه
- گزارش تولید روزانه
در صورتی که مستندات سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 را به دو گروه زیر تقسیم نماییم باید مستندات را طوری طراحی نماییم که حدود 90% از مستندات بعنوان مرجع و الباقی مستندات بصورت روزمره تکمیل شود
- مستندات مرجع ایزو ، مستنداتی که یکبار تهیه یا تکمیل می شوند مثلا لیست مدارک ، لیست ماشین آلات ، لیست ابزار ، لیست تامین کنندگان ، روش های اجرایی ، دستورالعمل های کاری ، دستورالعمل نگهداری وتعمیرات و ….
- مستندات روزمره ایزو ( سوابق ) ، مستنداتی که باید هر روز ، هر هفته یا هر ماه تکمیل شود
مثلا در یک سازمان کوچک با تعداد 10 نفر، حدود 50 مستند ایزو تهیه شده است که فقط 3 مستند ایزو هر روز تکمیل می شود و سایر مستندات یکبار تهیه شده یا بنا به نیاز تکمیل می گردد .
دلایل اثربخش نبودن سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 در سازمان کوچک :
- عدم استفاده از مشاور با تجربه حرفه ای منجر به طراحی نامناسب سیستم و افزایش بوروکراسی را در پی دارد .
- استفاده از رویکرد Cut – Copy – Past جهت طراحی سیستم مدیریت کیفیت
- عدم تعهد مدیریت ارشد در خصوص سیستم مدیریت
- اخذ گواهینامه ایزو تقلبی از دکان ایزو
– این مطلب با توجه به تجارب مهندس پیام خرازیان در سازمان های مختلف تهیه شده است
– انتشار این مطلب با ذکر نام نویسنده و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می باشد .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.