نظرسنجی ذینفعان

نظرسنجی ذینفعان در مدل‌های سرآمدی از جمله مدل EFQM و مالکوم بالدریج ضروری است بدین منظور سازمان‌های باید برداشت‌های ذینفعان را جمع‌آوری نمایند

نظرسنجی ذینفعان

نظرسنجی از ذینفعان یکی از روش‌های متداول جهت اطلاع از برداشت‌های مشتریان است

نظرسنجی در مدل‌های سرآمدی

مدل تعالی EFQM 2013

  • زیر معیار 6a نتایج برداشتی مشتریان
  • زیر معیار 7a نتایج برداشتی کارکنان
  • زیر معیار 8a نتایج برداشتی جامعه

مدل تعالی EFQM 2020

  • معیار 6 – برداشت‌های ذی‌نفعان

که نتایح برداشتی مشتریان، کارکنان، ذینفعان کسب‌و‌کار و حاکمیتی، جامعه و شرکاء و تامین‌کنندگان در این معیار بررسی می‌گردد.

مدل مالکوم بالدریج

در طبقه‌بندی 7 نتایج برداشتی مشتری مشخص شده است.

  • 1-7-نتایج تولید و فرآیند
  • 2-7-نتایج تمرکز بر مشتری
  • 3-7-نتایج تمرکز بر نیروی کار
  • 4-7-نتایج رهبری و حاکمیتی
  • 5-7-نتایج بازار،مالی و استراتژِی

گروه‌بندی ذینفعان

سازمان‌ها باید ابتدا ذی‌نفعان خود را گروه‌بندی نموده و سپس برای هر یک از گروه ذینفعان فرم‌های نظرسنجی را تهیه و بکارگیرند.
در مدل تعالی سازمانی ویرایش 2020، نتایج نظرسنجی 5 گروه مختلف مد نظر است که در هر یک از گروه‌ها ممکن است یک یا چندین فرم متناسب با هر گروه ذینفع تهیه گردد.

انواع ذینفعان

نظرسنجی از مشتریان

مشتریان متناسب با محصولات و خدمات در هر سازمان باید تقسیم‌بندی شدی و سپس فرم نظرسنجی آن گروه مشتریان تهیه گردد. به عنوان مثال

  • در یک شرکت تولید کننده لوازم خانگی عاملین فروش، و مصرف کننده و خدمات پس از فروش
  • در یک شرکت تولید محصولات لبنی ، شرکت پخش ، خرده فروش و مصرف کننده

نظرسنجی از کارکنان

نظرسنجی از کارکنان در تمامی سطوح برای کارکنان رسمی، قراردادی، پیمانی و پاره‌وقت

نظرسنجی از ذی‌نفعان کسب‌وکار و حاکمیتی

  • مالکان
  • سهامداران
  • سرمایه‌گذاران
  • تامین‌کنندگان مالی
  • سازمان‌های مردم نهاد
  • نمایندگان مجلس و شورای اسلامی
  • سازمان‌ها/ نهادهای دولتی (قانونی و نظارتی)

نظرسنجی جامعه

  • برداشت‌های محلی ملی و بین‌المللی از سازمان
  • دانشگاه‌ها و مراکز علمی
  • رسانه‌ها

نظرسنجی شرکا و تامین‌کنندگان

برداشت‌های تامین‌کنندگان و شرکای کلیدی در ارتباط با سازمان.

سوالات فرم نظرسنجی

سوالات فرم نظرسنجی متناسب با هر گروه از ذی‌نفعان به صورت پنج گزینه‌ای تهیه می‌گردد.

اجرای نظرسنجی

نظرسنجی از طرق مختلف توسط واحد روابط عمومی یا ارتباط ذی‌نفعان به صورت حضوری، تلفنی یا از طریق وب سایت دریافت می‌گردد.
برخی از سازمان‌های نظرسنجی را سالانه برون سپاری نموده و از مراکز علمی جهت اجرای نظرسنجی دعوت بعمل می‌آورند.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.