اصول سیستمهای مدیریت
اصول سیستمهای مدیریت در 8 اصل توسط کمیته ایزو ISO /TC 176 تدوین شده است مدیریت ارشد سازمان ها می توانند ، اصول سیستمهای مدیریت را برای هدایت سازمان در جهت بهبود عملکرد ، به کار گیرد .
اصول سیستمهای مدیریت شامل : مشتری مداری ، رهبری ، مشارکت کارکنان ، رویکرد فرآیندی ، رویکرد سیستمی به مدیریت ، بهبود مستمر ، رویکرد واقع گرایانه در تصمیم گیری و روابط دوطرفه سودمند با تامین کنندگان می باشد که در ادامه اصول مدیریت تشریح می شود.
استفاده از اصول مدیریت کیفیت می تواند منجر به بهبود عملکرد سازمان شود.
اصول کیفیت در سال 2015 توسط سازمان ایزو بازنگری شده است جهت مشاهده آخرین اصول مدیریت کیفیت بر روی لینک زیر کلیک نمایید.
اصول سیستمهای مدیریت
اصل اول – مدیریت کیفیت : مشتری مداری Customer Focus
سازمان ها به مشتریان خود وابسته اند و از این رو باید نیازهای حال حاضر و آتی آنها را درک ، الزامات ایشان را برآورده و تلاش نمایند تا فراتر از انتظار های آنها اقدام نمایند.
– اصل دوم مدیریت کیفیت : رهبری leadership
رهبران مقصد و جهت گيري متحد سازماني را به وجوى مي آورند.آنها باید محیط داخل سازمان را به نحوی ایجاد و برقرار نگهدارند که کارکنان بتوانند در دستیابی به اهداف سازمان مشارکت داشته باشند.
اصل سوم مدیریت کیفیت : مشارکت کارکنان Involvement of People
کارکنان در تمام سطوح ، ذات و جوهره یک سازمان می باشند و در صورت مشارکت کامل ، توانایی های ایشان در جهت اهداف و دستاوردهای سازمان خواهند بود .
– اصل چهارم مدیریت کیفیت : رویکرد فرآیندی Process Approach
نتیجه مورد نظر و کارایی لازم ، زمانی حاصل میشود که فعالیت ها و منابع مرتبط به عنوان یک فرآیند مدیریت شود
– اصل پنجم مدیریت کیفیت : رویکرد سیستمی به مدیریت System Approach to Management
شناسایی ، درک و مدیریت فرآیندهای در تعامل با یکدیگر به عنوان یک سیستم، بر اثربخشی و کارایی سازمان در دستیابی به اهداف آن تاثیر گذار می باشد.
اصل ششم مدیریت کیفیت : بهبود مستمر Continual Improvement
بهبود مستمر عملکرد جامع سازمان باید هدف دائمی سازمان باشد.
اصل هفتم مدیریت کیفیت : رویکرد واقع گرایانه در تصمیم گیری Factual Approach to Decision Making
تصمیمات اثربخش بر مبنای تحلیل داده ها و اطلاعات اتخاذ می گردد.
اصل هشتم مدیریت کیفیت : روابط دوطرفه سودمند با تامین کنندگان Mutually Beneficial Supplier Relationships
سازمان و تامین کنندگان آن به هم وابسته اند و یک رابطه دو جانبه سودمند ، موجب افزایش توانمندیهای هر دوطرف در ایجاد ارزش افزوده می گردد
رعایت اصول سیستمهای مدیریت در سازمان ها می تواند منجر به بهبود در فرایند های سازمان ها گردد .
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.