ممیز حرفه ای

ممیز حرفه ای سیستم های مدیریتی

ممیز حرفه ای سیستم های مدیریتی بر اساس اصول اخلاقی و بر اساس شایستگی‌های خود برای سازمان ارزش افزوده ایجاد می‌نماید.

ممیز حرفه ای سیستم های مدیریتی

هر یک از اعضای تیم ممیزی یا ارزیابی می‌تواند نقش خود را به عنوان ممیز یا ارزیاب به طور اثربخش ایفاء نماید. در ادامه نکات مهمی که ممیز حرفه ای سیستم های مدیریت باید عمل نماید بر اساس تجارب خود تشریح شده است.

رفتار و اخلاق

رفتار و اخلاق ممیز باید بگونه‌ای باشد که با بی‌طرفی و بدون قضاوت فرآیند ممیزی را اجرا نماید جهت اطلاع از رفتار ممیز سیستم مدیریت بر اساس استاندارد ایزو 19011، بر روی رفتار ممیز سیستم مدیریت کلیک کنید.

ایجاد محیط آرام و بدون تنش

  • اعلام عدم انطباق ممیزی شونده با شیوه غیرحرفه‌ای به ممیزی شونده می‌تواند محیط تنش آمیز را ایجاد نماید.
  • بیان عدم انطباق‌های با ذکر نام افراد در جلسه اختتامیه و با لحن نامناسب

ریسک‌های ممیزی

ممیز باید قبل از انجام ممیزی، ریسک‌های ممیزی را شناسایی و سناریوهای مرتبط با آن را پیش‌بینی نماید.

نظم و انضباط

نظم و انضباط فردی و کاری قبل، حین و پس از اتمام ممیز، نقش مهمی در اجرای نظامند ممیزی خواهد داشت.

پوشش ممیز

  • پوشش ممیز متناسب با محیط سازمان باشد برای مثال در یک سازمان دولتی یا یک کارگاه تولیدی استفاده از کرابات برای آقایان مناسب نیست.
  • در کارگاه تولیدی که ممیزی با کربات وارد می‌شود یعنی درکی از کسب‌و‌کار ندارد و سطوح عملیاتی ممیز شونده به خوبی نمی‌تواند با ممیز در زمان اندک ممیزی ارتباط برقرار کند.

ارسال به‌موقع مستندات

  • هماهنگی قبل از اجرای ممیزی با ممیزی شونده و ارسال به موقع طرح ممیزی (Audit Plan) قبل از اجرای ممیزی
  • ارسال گزارش ممیزی بر اساس زمان اعلام شده در جلسه اختتامیه، اکثر ممیزان گزارش را با تاخیر ارسال می‌نمایند.

الزامات قانونی و مقرراتی

الزامات قانونی و مقرراتی مرتبط با محصولات و خدمات ممیزی‌شونده باید قبل از انجام ممیزی توسط ممیز بررسی شود در بسیاری از مواقع ممیز در مستندات ممیزی شونده از این موضوع مطلع می‌گردد.
در هر صورت این موضوع باید قبل از حضور ممیز در محل ممیزی‌شونده بررسی گردد و در ممیزی فرآیند تولید و کنترل کیفیت شواهد متبط با این موضوع بررسی گردد.

حضور به موقع

حضور به موقع در محل سازمان و حضور در محل ممیزی‌شونده مطابق طرح ممیزی (Audit Plan) تغییرات برنامه ممیزی با نماینده مدیریت/ مدیر تضمین کیفیت هماهنگ می‌گردد.

مدیریت زمان

مدیریت زمان مطابق طرح ممیزی (Audit Plan) توسط ممیز صورت می‌گیرد.

مدیریت جلسات

ممیزی فرآیند مدیریت از مهمترین جلساتی است که معمولا مدیران ارشد سعی دارند جلسه را به سمت خاطرات و داستان‌های خود تغییر دهند.

چابکی در ممیزی

ممیزی در محل ممیزی شونده ( منظور مراجعه به واحدهای ممیزی شونده) و به سرنخ‌های شناسایی شده در فرآیندهای قبلی نیز توجه گردد.
به منظور چابکی فرآیند ممیزی، طرحریزی اصولی ممیزی ( یعنی ترتیب واحدها/فرآیندهای ممیزی در طرح ممیزی چگونه باشد) در طرح ممیزی (Audit Plan) ضروری است.

به عنوان مثال :

  • در صورتی که ممیزی تولید ابتدا باشد و بعد از آن نگهداری و تعمیرات، نام و کد تجهیزات کلیدی مشاهده شده توسط ممیز یاداشت‌برداری شده (سرنخ) و در ممیزی نگهداری و تعمیرات، ممیز شواهد مرتبط با نمونه یاداشت شده در تولید را درخواست می‌نماید.
  • در صورتی که نگهداری و تعمیرات ابتدا ممیزی گردد و سپس تولید، در ممیزی نگهداری و تعمیرات، درخواست مستندات توسط ممیز مبتنی بر سرنخ نخواهد بود.

برخی مصادیق:

  • اکثر ممیزان در یک محل مستقر می‌شوند و بقیه ممیزی‌شوندگان مستندات و موضوعات خود را در آن محل به مشتری ارائه می‌نمایند.
  • حتی برخی از ممیزان خط تولید را بازدید نمی‌کنند و تنها به بررسی مستندات آن بسنده می‌کنند.
  • در صورتی که ممیز چابک نباشد، ممیزی شونده نمونه‌های خوبش را در اختیار ممیز قرار می‌دهد و ممیز آن‌ها را به عنوان شواهد ممیزی یاداشت‌برداری می‌نماید.

برای درخواست دوره سرممیزی ایزو با گواهینامه بین‌المللی، درخواست خود را تکمیل کنید.

سرممیزی ایزو

  • مشخصات درخواست کننده

  • Hidden
    MM slash DD slash YYYY
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

این مطلب توسط پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.