پیاده سازی نظام آراستگی 5s تعمیرگاه
پیاده سازی نظام آراستگی 5s تعمیرگاه خودرو ، منجر به بهبود کیفیت ارائه خدمات تعمیراتی و ارتقاء رتبه نمایندگی خدمات پس از فروش می شود .
با توجه به ماهیت فعالیت های تعمیراتی در نمایندگی خدمات پس از فروش ( تعمیرگاه ) استقرار مستمر نظام آراستگی 5s تعمیرگاه خودرو ، بسیار دشوار می باشد .
با توجه به تجارب مشاوره مهندس پیام خرازیان در عاملیت های مجاز خودرو هیوندایی ، کیاموتور، کرمان خودرو ، سایپا یدک این مطلب تهیه شده است و خلاصه اقدامات لازم جهت اجرای هر یک از اصول نظام آراستگی 5s در عاملیت مجاز خودرو تشریح شده است .
اکثر نمایندگی های خدمات پس از فروش خودرو ، سالانه قبل از ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران ( شرکت ISQI ) بر اساس استاندارد ISQI ، اقدام به آراستگی تعمیرگاه خودرو می نمایند این اقدام نمایندگی های خدمات پس از فروش بر اساس اصول نظام آراستگی 5s نمی باشد و فقط اقداماتی جهت پاکیزگی و تمیزی محیط کار تعمیرگاه خودرو مطابق استاندارد خدمات پس از فروش خودرو انجام می دهند . نظیر خط کشی تعمیرگاه ، نصب تابلو ها ، تحویل لباس کار و کفش کار جدید به کارکنان ، تهیه اتیکت شناسایی برای کارکنان و …
تاریخچه نظام آراستگی 5s :
نظام آراستگی 5s ، سیستمی است برای بهسازی و آراستگی محیط کار است نظام آراستگی 5s بعد از جنگ جهانی دوم در ژاپن شکل گرفت ولی ایده این سیستم ژاپنی نمی باشد ژاپنی ها در هنگام بازدید از برخی از صنایع آمریکا با پدیده House Keeping ( خانه داری صنعتی ) آشنا شدند . ژاپنی ها با مشاهده تاثیر و نقش قابل توجه معیارهای خانه داری صنعتی در ایجاد محیط کاری آراسته ، حفظ ایمنی و بهداشت و غیره بر آن شدند تا معیارهای مذکور را در شرکت های ژاپنی بکارگیرند تطبیق اصول خانه داری صنعتی به شرایط حاکم بر صنایع ژاپن و بومی نمودن آن منجر به شکل گیری پنج اصل در آراستگی محیط کار شد و 5s نامگذاری گردید .
مزایای پیاده سازی نظام آراستگی 5s تعمیرگاه خودرو :
– بهبود کیفیت خدمات تعمیراتی .
– بهبود کار تیمی در تعمیرگاه خودرو
– بهبود روحیه و نشاط بین کارکنان بدلیل آراستگی محیط کار
– افزایش ایمنی و پیشگیری از حوادث با نصب علائم ایمنی و بازدید های دوره ای 5s ، محل های خطر مشخص شده و اصلاح می شود
– نهادینه شدن نظم و انظباط کاری در بین تمامی کارکنان تعمیرگاه خودرو
– تاثیر مثبت بر برداشت مشتریان از تعمیرگاه خودرو
– کاهش ضایعات و دوباره کاری ها .
مفهوم انگلیسی | ژاپنی | مفهوم فارسی |
Sort | Seiri | تفکیک و ( تعمیر ) |
Organize | Seiton | ترتیب ( سامان دادن ) |
Clean | Seiso | پاکیزگی و تمیزی |
Standardize | Seiketsu | استاندارد سازی ( تداوم ) |
Discipline | Shitsuke | آموزش و فرهنگ سازی |
مهمترین اقدامات جهت پیاده سازی نظام آراستگی 5s تعمیرگاه در زیر آمده است .
S1 – Seiri تفکیک و ( تعمیر )
ابتدا اشیاء ابزار و اسناد را به دو گروه ضروری و غیر ضروری تفکیک نمایید .
اقلام زائد را تعیین تکلیف نموده و در صورت امکان دور بریزید .
ابزار ، تجهیزات و دستگاه های معیوب و خراب را شناسایی نمایید و سپس تعمیر یا جایگزینی آنها انجام شود .
S2 – Seiton سازماندهی ، ترتیب
اقلام ضروری مشخص شده را دسته بندی نمایید
اقلام دسته بندی شده را در محل های مشخص قرار دهید .
از مدیریت دیداری استفاده نماییدنظیر استفاده از علائم و تابلو های راهنما در جایگاه های تعمیراتی ، انبار ، اتاق انتظار مشتریان ، دفاتر اداری و ..
از برچسب های مشخص کننده بصورت موثر استفاده کنید . نظیر برچسب های نشان دهنده قطعات ، برچسب علائم ایمنی و راهنمای سیستم اطفا حریق ، برچسب شناسایی ابزار آلات شامل تاریخ کالیبراسیون ، کد ابزار و…
مسیر های رفت و آمد در جایگاه های تعمیراتی را با خط کشی مشخص نمایید .
حریم دستگاه ها و تجهیزات را با رنگ مشخص کنید
جهت دستیابی سریع به اسناد و مدارک ، آنها را مرتب کنید .
S3 – Seiso تمیزی و پاکیزگی
شلوغی و ریخت و پاش از اطراف میز کار و دستگاه ها مرتب گردد
منفاذ ورود گردو غبار را شناسایی نموده و نسبت به مسدود نمودن آنها اقدام نمایید . ( نظیر استفاده از درزگیر برای در و پنجره ها
محل های نشت روغن ، بنزین و… را شناسایی نموده و از نشتی جلوگیری نمایید .
نسبت به تمیز نمودن میز کار و وسایل و ابزارها ، بطور روزانه اقدام نمایید .
کارکنان لباس کار خود را تمیز نگهداشته و بصورت دوره ای ( هر هفته ) شستشو نمایند .
از آلودگی های کف سالن های تعمیرگاه جلوگیری شود. ( شستشوی منظم سالن تعمیرگاه ، مشبک نمودن جایگاه های آلوده کننده هستند مانند تعویض روغنی )
بمنظور پیشگیری از علل آلودگی ها ، پوشش ها و محفظه ها بازبینی شود (نظیر :بسته بندی مناسب قطعات در انبار ، درپوش فاضلاب ، درب مخازن ذخیره آب )
S4 – Seiketsu استاندارد سازی ، تداوم
لباس کار کارکنان پذیرش ، تعمیرکاران و کارکنان اداری مطابق استاندارد شرکت مادر تهیه و استفاده شود.
در مراحل مختلف S1-S2-S3 از رنگ ها استفاده شود .
در مراحل مختلف S1-S2-S3 از برچسب های مختلف استفاده شود .
از ممیزی نظام آراستگی 5s تعمیرگاه ، جهت اطمینان از استمرار پیاده سازی نظام آراستگی 5S تعمیرگاه استفاده شود
چک لیست های ممیزی نظام آراستگی متناسب با سازمان تدوین شود نظیر چک لیست تابلو ها ، چک لیست اتاق انتظار مشتریان ، چک لیست اداری و پشتیبانی ، چک لیست جایگاه تعمیراتی ، چک لیست قسمت صافکاری و نقاشی ، چک لیست انبار ، چک لیست رختکن ، چک لیست نمایشگاه
در صورت امکان وسایل و تجهیزات مورد استفاده هر فرد استاندارد شود .
در صورت امکان فعالیت های کارکنان استاندارد شود .
از استاندارد های کاری (ایمنی ، بهداشت ، کیفیت و… ) استفاده شود .نظیر رعایت استاندارد های شرکت مادر نمایندگی خدمات پس از فروش خودرو ، الزامات حفاظت و بهداشت کار ، الزامات ایمنی بهداشت شغلی OHSAS 1800 ، الزامات سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 ، الزامات خدمات پس از فروش خودرو ISQI و ….
بمنظور پیشگیری از خطاءها و اشتباهات ، دستورالعمل های کاری مورد نیاز تدوین شود نظیر دستورالعمل کاری برای استفاده از ابزارآلات و تجهیزات ویژه ( مانند دستورالعمل کار با دستگاه تنظیم فرمان ، دستورالعمل دستگاه تنظیم نور چراغ )
S5 – Seiketsu آموزش و فرهنگ سازی
– دوره آموزش نظام آراستگی 5s برای کلیه کارکنان برگزار شود .
– جلسات منظم ، نظام آراستگی 5s تعمیرگاه با حضور کارکنان برگزار شود .
– مسابقات نظام آراستگی 5s برگزار شود .
– کارکنان نمونه در اصول نظام آراستگیs1-s2-s3 در واحد های مختلف انتخاب شوند .
– خط مشی نظام آراستگی 5s تدوین شده و تمامی کارکنان از مفاد خط مشی نظام آراستگی 5s تعمیرگاه ، آگاه شوند .
– کارکنان با توجه به نتایج ممیزی ، بموقع تشویق وتقدیر شوند .
– بازدید ها و تور های آموزشی نظام آراستگی 5s بصورت دوره ای اجراء شود .
– آیین نامه نظام آراستگی 5s تدوین شود .
– جهت توسعه فرهنگ مشارکت کارکنان ، اقدامات لازم صورت گیرد .
مجموعه فعالیت های پیاده سازی نظام آراستگی 5s تعمیرگاه ( مطابق با اقدامات فوق ) بر ایجاد و حفظ محیطی سازمان یافته ، مرتب ، پاکیزه و دلپذیر ، استاندارد و با انظباط برای کار تاکید می نماید.
برخی از فعالیت های مورد نیاز متناظر با اصول نظام آراستگی 5s در جدول زیر برای تعمیرگاه ارائه شده است .
اصول نظام آراستگی | شرح فعالیت |
پاکسازی | جداسازی اقلام ضروری از اقلام غیر ضروری و حذف اشیاء غیر ضروری |
نظم و ترتیب | چیدمان ابزارآلات، تجهیزات و دستگاه های تعمیراتی بگونه ای که تردد راحت باشد |
نظم و ترتیب | چیدمان منظم و مرتب ابزارآلات و تجهیزات بر روی تابلو های داخل قفسه ، روی میز کارها و همچنین کشو های مربوطه |
نظم و ترتیب | نظم و ترتیب در نگهداری تجهیزات و ابزارآلات |
نظم و ترتیب | چیدمان مرتب خودروها در داخل جایگاه تعمیراتی در داخل محدوده مشخص شده برای هر جایگاه |
نظم و ترتیب | مرتب و منظم نمودن سیم و کابل ها |
نظافت و پاکیزگی | اجرای نظافت و پاکیزگی ( دیوارها ، کف ، سقف ، ابزارآلات ، تجهیزات ، دستگاهها ، البسه کار، میز های کار، قفسه ها و …) |
نظافت و پاکیزگی | روغن زدائی از کلیه جایگاه ها و چال سرویس ها |
نظافت و پاکیزگی | تخصیص سطل های زباله و … جهت حفظ و نگهداری بهداشت در هر جایگاه |
استاندارد سازی و ایمنی | اجرای استانداردهای ظاهری مطابق الزامات شرکت مادر در جایگاه های تعمیراتی |
استاندارد سازی و ایمنی | استفاده از روکش های حفاظتی ( روکش صندلی ، فرمان ، دسته دنده ، زیر پایی) |
استاندارد سازی و ایمنی | استفاده تمامی کارکنان فنی از لباس های کار استاندارد شرکت مادر |
استاندارد سازی و ایمنی | نصب تابلوهای راهنمای و موقعیت جایگاه ها |
استاندارد سازی و ایمنی | تهیه و نصب تابلو اعلانات جهت اعلامیه فنی ، بخش نامه ها و … |
استاندارد سازی و ایمنی | یکسان بودن اندازه کلیه میزها، تابلو های ابزار ، کمد ابزار و قفسه ها |
استاندارد سازی و ایمنی | رنگ آمیزی کلیه میز ها ، تابلوهای ابزار ، کمد ابزار و قفسه ها |
استاندارد سازی و ایمنی | تهیه قفسه برای نگهداری لوازم و قطعات خودرو های در حین تعمیر ( خصوصا جایگاه صافکاری و نقاشی به تفکیک خودروها) |
استاندارد سازی و ایمنی | رعایت نکات ایمنی توسط کارکنان ( استفاده از دستکش ، کفش ایمنی ، ماسک نقاشی ، گوشی صافکاری، عینک جوشکاری و سنگ زنی و…) |
استاندارد سازی و ایمنی | نصب کپسول های اطفاء حریق ، سطل شن ، برچسب و تابلو های ایمنی ، جعبه کمک های اولیه |
استاندارد سازی و ایمنی | استفاده پرسنل جایگاه های تعمیراتی از روکش گلگیر |
استاندارد سازی و ایمنی | تعبیه سیستم تهویه در محیط های بسته برای خروج گازهای آلاینده و نصب سیستم مناسب گرمایش و سرمایش |
آموزش و فرهنگ سازی | تشکیل تیم نظام آراستگی و تعیین مسئولیت هر یک از آنها |
آموزش و فرهنگ سازی | آموزش کارکنان به منظور استمرار نظام آراستگی در تعمیرگاه |
آموزش و فرهنگ سازی | تهیه چک لیست جهت کنترل نظام آراستگی 5s |
انجام درست نظام آراستگی 5s و به عادت در آوردن آن برای کارکنان نمایندگی خدمات پس از فروش خودرو نیاز به تمرین دارد و برای اجرای مستمر نظام آراستگی 5s ، پشتکار و تلاش پیوسته ، علاقه و مشارکت تمامی کارکنان تعمیرگاه به ویژه مدیران ضروری می باشد .
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است .
انتشار این مطلب با ذکر نام نویسنده و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می باشد .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.