5s چیست
5S فرهنگ ساده برای ساماندهی محیط کار است که منجر به افزایش روحیه، کارایی و کیفیت کار میشود اصول نظام آراستگی 5S در ادامه تشریح شده است .
پنج سین نشانگر پنج کلمه ژاپنی است که با حرف S شروع میشود.
- پاکسازی SEIRI
- نظم و ترتیب SEITON
- نظافت SEISO
- حفظ و نگهداری SEIKETSU
- توسعه و فرهنگ خانهداری SHITSUKE
نظام آراستگی 5S
پاکسازی SEIRI
تعریف
پاکسازی یعنی جدا کردن اقلام غیر ضروری و دور ریختن آنها است
قدم های استقرار
- اقلامی که متعلق به شما هست و دیگر مصرفی ندارند را سریعا دور بیاندازید.
- اقلامی که متعلق به دیگران یا شرکت است و زائل به نظر میرسند را لیست نموده و سپس این لیست را به دیگران اعلام نمائید.
- این لیست میتواند ستونهای نام، شرح، محل استقرار، علت زائد بودن، تاریخ صدور، تاریخ سررسید است.
- در پایان تاریخ سررسید در صورت عدمم راجعه جهت هر یک از اقلام، آنها دور انداخته شود.
نظم و ترتیب SEITON
تعریف
مرتب کردن اقلام، طوری که به بتوان به راحتی به ان دست یافت.
قدمهای استقرار
- طراحی برای استقرار اسیاء و ابزار مورد نیاز خود در کار تهیه کنید
- در تعیین محل استقرار اقلام، به دفعات استفاده انها، از نظر دوری و نزدیکی توجه فرمائید.
جهت فراموش نشدن محل استقرار اشیاء موارد ذیل را انجام دهید:
- لیستی از اشیاء و محل استقرار آنها تنظیم شود، و این لیست به صورت مستمر بازنگری شود.
- با استفاده از برچسب و نصب آن در هر محل، اشیا، قرار گرفته در آن محل را مشخص نمائید.
نظافت SEISO
تعریف
مشارکت در تمیز کردن محیط کار به طوری کهه یچ جا کثیف نباشد
مراحل استقرار
- منتظر شوید که اشیاء کثیف شوند و بعد آنها را تمیز کنید
- شما و همکارانتان باید نظافت محیط کار خود را تقبل کنید و فقط منتظر کارکنان خدماتی نباشید.
- هر گز چیزی را به اطراف خود نیاندازید و محیط را کثیف نکنید.
- ماشینآلات مربوط به خود را تمیز کنید و در صورت استفاده مشترک به نوبت این کار را انجام دهید
- مشارکت در تمیز کردن محیط کار بهطوری که هیچ جا کثیف نباشد
استانداردسازی SEIKETSU
تعریف
کنترل و اصلاح دائمی، سازماندهی، نظم، ترتیب و پاکیزگی
مراحل استقرار
- استانداردسازی با بهکارگیری علائم و رنگها
- تدوین دستورالعملهای کاری برای پیشگیری از خطاها
- استقرار اقلام به نحوی که بهسهولت و سریع بتوان از اآ استفاده نمود
انظباط SHITSUKE
تعریف
ایجاد عادات جهت اجرای یک وظیفه مشخص است ایجاد عادت از طریق آموزش، رعایت رویهها، قوانین و مقررات، تکرار و تمرین انجام یک کار میتواند صورت گیرد.
مثال :
- تمرین وقت شناسی
- نظم و ترتیب اداری نظیر ورود و خروج منظم کارکنان
- زیباسازی محیط کار
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است.
انتظار مطلب با ذکر نام نویسنده و آدرس سایت بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.