ارزیابی ریسک مراکز خرید
شناسایی و ارزیابی ریسک مراکز خرید و بهروزآوری سند ارزیابی ریسک مراکز خرید میتواند از بروز حوادث و شبه حوادث جلوگیری نموده یا احتمال بروز را کاهش دهد.
با توجه به گستردگی فعالیتها در مراکز خرید، جهت شناسایی و ارزیابی ریسک باید کارگروههای تخصصی راهاندازی نمود تا هر یک از این کارگروهها خطرات مرتبط با فعالیتها را شناسایی و ارزیابی نمایند.
در این مطلب مهمترین ریسکهای ایمنی و بهداشت شغلی مراکز خرید بر اساس تجارب استقرار سیستمهای مدیریتی مهندس پیام خرازیان در مراکز خرید ارائهشده است.
ارزیابی ریسک مراکز خرید
با اجرای ارزیابی ریسک مرکز خرید مراجعهکنندگان با امنیت بیشتری از محصولات و خدمات مراکز خرید بهره مند میشوند.
انتخاب روش ارزیابی ریسک با توجه به نوع و پیچیدگی فعالیتها و افراد در معرض مخاطرات میتواند متفاوت باشد مثلاً برای ارزیابی ریسک فعالیتهای مرتبط با شغل تکنسین تعمیراتی آسانسورها میتوان از روش JSA و برای فعالیتهای مرتبط با مستاجرین فروشگاهها از روش FMEA را بهکار گرفت.
جهت استقرار نظام ارزیابی ریسک مراکز خرید، پیشنهاد میشود کمیته HSE بهعنوان هسته مرکزی و کارگروهای تخصصی ایمنی و بهداشت شغلی نظیر کارگروه ایمنی و بهداشت شغلی مراجعین، واحدهای تجاری، نگهداری و تعمیرات، درمانگاه، ایمنی راه و مسیر دسترسی، رستوران، مرکز تفریحی و …. را راهاندازی نمود.
شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک مرکز خرید
مهمترین ریسکهای مرکز خرید با کلیک بر روی هریک از موضوعات زیر قابلمشاهده است
- ارزیابی ریسک آسانسور و پله برقی
- ارزیابی ریسک تعمیرات و نگهداری
- ارزیابی ریسک فروشگاه
- ارزیابی ریسک پارکینگ مرکز خرید
- ارزیابی ریسک نظافت
- ارزیابی ریسک رستوران مرکز خرید
- ارزیابی ریسک حراست
- ارزیابی ریسک فعالیت های اداری کارکنان
- ارزیابی ریسک ایمنی راه و ترافیک
شناسایی خطرات در مرکز خرید از طریق ارزیابی ریسک های مرکز خرید در این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان ارائه شده است این ریسک ها در اکثر مراکز خرید کاربرد دارد و سازمان ها می توانند در زمان شناسایی و ارزیابی ریسک های مرکز خرید به این موضوعات توجه نمایند.
سند ارزیابی ریسک مدرک زنده ای می باشد که مسئولین ایمنی مراکز خرید باید به صورت مستمر با توجه به فعالیت ها و رخدادهای صورت گرفته این سند را به روز رسانی نماید.
کاربرد سند ارزیابی ریسک
- آموزش مخاطرات ایمنی و بهداشت به مستاجرین، کارکنان و پیمانکاران در بدو عقد قرارداد با مرکز خرید و در طی مدت همکاری؛
- تدوین دستورالعمل های کاری با توجه نتایج ارزیابی ریسک مرکز خرید؛
- نصب علائم ایمنی و هشدار با توجه به نتایج ارزیابی ریسک مرکز خرید؛
- کنترل و کاهش مخاطرات ایمنی و بهداشت شغلی در مرکز خرید.
مطلب فوق توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.