ارزیابی ریسک نظافت
شناسایی و ارزیابی ریسک نظافت در مراکز خرید و اماکن عمومی منجر به کاهش مخاطرات ایمنی و بهداشت شغلی خواهد شد.
با توجه به تراکم زیاد جمعیت در اماکن عمومی یا مراکز خرید، احتمال بروز حوادث و شبه حوادث در این اماکن زیاد است با شناسایی ریسک نظافت میتوان از بروز حوادث جلوگیری نمود
ارزیابی ریسک نظافت
یکی از مهمترین فعالیتهای انجام شده در اماکن عمومی، نظافت و تمیزکاری محل است که این موضوع یا توسط کارکنان خدماتی تمام وقت آن مرکز یا توسط پیمانکاران اجراء میشود.
در این مطلب مهمترین ریسک های ایمنی نظافت توسط مهندس پیام خرازیان جمعآوری و ارائه شده است.
مهمترین ریسک های ایمنی نظافت
1- ریسک لغزنده بودن زمین
تمیزکاری راهروها و مسیرها به صورت مستمر توسط پیمانکاران یا کارکنان خدماتی درحال انجام میباشد مرطوب یا خیس بودن سطح زمین منجر به بروز حوادثی از جمله شکستگی یا کوفتگی اعضای بدن بر اثر سقوط میشود.
اقدامات کنترلی مورد نیاز
- استفاده از کفش مخصوص برای کارگرانی که خدمات تمیزکاری را انجام میدهند
- افزایش آگاهی کارکنان یا بازدیدکنندگان حوالی مسیر ترددی که نظافت میشود از طریق نصب تابلوها و علائم
- استفاده کارکنان خدماتی از پارچه مخصوص جهت خشک کردن محل نظافتکاری شده
2- ریسک در تماس بودن با مواد شیمیایی شوینده
کارکنان خدماتی معمولا مشکلات پوستی نظیر آماس پوستی و آسیب چشم از طریق تماس مواد سفید کننده و دیگر مواد شیمیایی میشوند همچنین بروز مشکلات تنفسی از تماس محلولهای مایع پاک کننده و مواد شیمیایی ایجاد میشود
اقدامات کنترلی مورد نیاز
- پوشیدن دستکش و پیش بند در زمان تمیزکاری با مواد شیمیایی
- آموزش کارکنان در خصوص استفاده از تجهیزات حفاظت فردی
- جایگزین نمودن موادشیمیایی ملایم به جاری مواد سوزش آور
3- ریسک اختلال اسکلت عضلانی
معمولا وضعیت اندام کارگران خدماتی در حین جابجایی اقلام سنگین ، تمیزکاری ماشین های نظافت یا جابجایی کیسههای زباله در موقعیت نامناسبی قرار گرفته و دچار ناراحتی های اسکلت عضلانی میشوند.
اقدامات کنترلی مورد نیاز :
- آموزش نحوه جابجایی و بلند کردن اقلام
- آموزش نحوه نظافت مطابق دستورالعمل های سازنده
- پر نکردن زیاد از حد کیسههای زباله
- استفاده از وسیله حمل و نقل چرخی جهت جابجایی کیسههای زباله
- کاهش خم شدن زیاد با به کارگیری جاروی نظافت با دسته بلند و خاک انداز
- خالی کردن روزانه سطل زباله جهت جلوگیری از زیاد شدن آشغالها و سخت شدن جابجایی آن.
4- ریسک سقوط از ارتفاع در حین نظافت شیشه ها
سقوط از ارتفاع ، شکستگی یا کوفتگی کارکان را منجر خواهد شد
اقدامات کنترلی مورد نیاز
- استفاده از دسته بلند تلسکوپی که حالت جمع شو دارد برای نظافت شیشهها
- آموزش کار کردن در ارتفاع برای نظافت
5- ریسک برخورد ماشین نظافت به پا و قوزک پا عابرین پیاده
در محل های پر رفت و آمد و دربهای ورودی احتمال برخورد ماشین نظافت به عابرین افزایش مییابد.
اقدامات کنترلی مورد نیاز
- آموزش نحوه استفاده ایمن از ماشین نظافت به کارکنان خدماتی
- کارکنان خدماتی قبل از استفاده از سالم بودن دو شاخه ،کابل ها و دکمه خاموش/ روشن اطمینان حاصل نمایید.
- ماشین نظافت به صورت دورهای توسط تعمیرکار بازرسی و سرویس و نگهداری شود.
6- ریسک الکتریکی
ریسک شوک الکتریکی یا انفجار از معیوب بودن تجهیزات الکتریکی یا عدم اطلاع از نحوه به کارگیری تجهیزات الکتریکی
اقدامات کنترلی مورد نیاز
- آموزش کارکنان در خصوص کنترل ها قبل از به کارگیری تجهیز شامل کنترل کابل ها، دکمه خاموش و روش ، سوکت برق
- برگزاری آموزش مقدماتی ایمنی برق برای کارکنان خدماتی
- تست الکتریکی تجهیز و سرویس و نگهداری توسط تکنسین تعمیرکار
7- ریسک شرایط آب و هوای نامساعد
کارکنان خدماتی که در فضای باز نظافت می کنند ممکن است به دلیل شرایط آب و هوای نامساعد بیمار شوند
اقدامات کنترلی مورد نیاز
فراهم نمودن تجهیزات حفاظت فردی مناسب برای کارکنانی که در فضای باز کار میکنند
به کارگیری سیستم هوشمند مدیریت پسماند برای زباله های موجود در فضای باز
8- ریسک جمع آوری نمودن زباله ها
کارکنان خدماتی که سطل زباله را خالی میکنند پتانسیل جدی آسیب از زبالههای برنده دارند نظیر سوزن سرنگ
اقدامات کنترلی مورد نیاز
- آموزش سیستمهای ایمنی جمع اوری زباله
- به کارگیری از تجهیزات حفاظت فردی مناسب نظیر Litter Pickers
9- ریسک نگهداری و شارژ کردن باطری ماشین نظافت
کارکنان خدماتی در زمان شارژ نمودن باطری ماشین نظافت در معرض اسید باطری هستند.
اقدامات کنترلی مورد نیاز
- کارکنانی که وظیفه شارژ باطری را بر عهده دارند با تجهیزات حفاظت فردی به صورت ایمن فعالیت نمایند.
- ایمن نمودن محل نگهداری باطری ها
- به کارگیری محل تهویه جهت شارژ باطری
10- ریسک نداشتن آگاهی در خصوص ریسک ها
کارکنان خدماتی عموما به صورت پیمانکار بوده یا به صورت موقت با سازمان همکاری می نمایند و کمتر از ریسکهای ایمنی و بهداشت اطلاع دارند.
اقدامات کنترلی مورد نیاز
- کارکنان موقت قبل از شروع به کار توسط توسط نماینده یا ناظر بازرسی توجیح شوند
- کارکنان خدماتی در تدوین یا بازنگری ریسکها و مخاطرات مرتبط مشارکت داده شوند.
- یک نسخه از ریسکهای شناسایی شده در دسترس کارکنان خدماتی قرار گیرد.
ریسک های نظافت شناسایی شده در این مطلب در اکثر سازمانها کاربرد دارد و سازمان ها میتوانند در زمان شناسایی و ارزیابی ریسکهای نظافت به این موضوعات توجه نمایند.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع میباشد
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.