مرچندایزینگ

مرچندایزینگ خرده فروشی

مرچندایزینگ بخشی از اصطلاحات ویژه صنعت خرده فروشی است که جنبه های از خرده فروشی را توصیف می کند که خیلی بزرگتر از یک تعریف ساده است. معنی اصطلاح “بازاریابی بصری” و یا بازارپردازی  نمونه هایی از شیوه های مختلفی که در فروشگاه های خرده فروشی برای افزایش فروش استفاده می شودبه عبارت دیگر مرچندایزینگ روشی است که درفروشگاه ها ، کالاها را به مشتریان نشان میدهند.و یک زبان یا ابزار ترغیب مشتری به خرید است که خرده فروشان جهت برقراری ارتباط با مشتریان هدف ، از آن استفاده می کنند .

در تعریف دیگر مرچندایزینگ (Merchandising)اصطلاحی است که برای اشاره به گستره از استراتژی های کسب و کار و بازاریابی که شامل استفاده از تاکتیک های خرده فروشی برای ارائه محصولات یا خدمات به مصرف کنندگان در جذاب ترین و قانع کننده ترین شکل ممکن است.

چه کسانی از مرچندایزینگ استفاده می کند

Merchandising عمدتا توسط فروشگاه های خرده فروشی به اصطلاح( brick-and-mortar)  (آجر و ملات) یعنی خرد فروشانی(فروشگاه ) که کالا و خدماتی را عرضه می کنندکه  مشتری آن کالا را به طور فیزیکی مشاهده می کند، لمس می کند  و در نهایت می خرند

 

چرا مرچندایزینگ Merchandising مهم است

مرچندایزینگ یک رویکردی است که به خرده فروشان مزایای فوق را ارائه می دهد

  • چگونگی جلب نظرمشتری،
  • نورپردازی وزیبا سازی محیط
  • ایجاد جایگاه مناسب ذهنی ازمحصول درخریدار
  • چگونگی معرفی، جانمایی ، نمایش وعرضه کالا
  • چگونگی تبلیغات واطلاع رسانی درست به مشتری در مورد کالا

مرچندایزینگ و تنوع

خرده فروشان با داشتن کالای مختلف و متنوع می توانند به جای تصمیم “بله یا نه” تصمیم خرید “یا” یا “خرید” را برای مشتری ایجاد کنند. به عنوان مثال، اگریک فروشگاه تنها یک نام تجاری و یک مدل از یک کامپیوتر لپ تاپ را ارائه کند، مصرف کننده فقط یک تصمیم “بله یا نه” دارد. بله، من این رایانه را می خواهم یا نه، من این رایانه را نمی خواهم. اما از آنجا که این فروشگاهاز رایانه های Dell، Samsung، Apple و غیره استفاده می کند، مصرف کنندگان بلافاصله تصمیم می گیرند که کدام کامپیوتر بهترین است، و در مجموع از بحث “بله یا نه” دور می ماند. از سوی دیگر، فروشگاههای مانند اپل تنها یک نام تجاری به نام اپل عرضه می کند اما تنوع  ارائه شده از اشکال مختلف، اندازه و قابلیت ها طیف گسترده ای از مدل های کامپیوتر اپل به مشتری عرضه می کنند.

مرچندایزینگ انعطاف پذیری

استفاده از ابزارها و استراتژی های تجاری که انعطاف پذیر هستند مهم اند زیرا گردش موجودی را تغییرمی دهند و یک فروشگاه خرده فروشی را به سمت ایده های تازه و بهبود مستمر در فعالیت ها سوق می دهد.  انعطافپدیری در گردش محصولات فروشگاه باعث می شود  خریداران احساس کنند که همیشه چیزی جدید برای جستجو وجود دارد. با استفاده از انعطاف پذیری تجاری ، خرده فروشان می توانند توجه مشتریان را به محصولات فصلی، کالاهای خاص در تعطیلات و معاملات خاص تبلیغاتی متمرکز کنند.  بهتر است یک خرده فروش، توجه مشتری را جلب کند و آنها را بر روی جدیدترین و محبوب ترین کالاها و بهترین معاملات هدایت کند، تا میزان فروش موفقی داشته باشد.

دسترسی آسان به مرچندایزینگ

ناحیه درخرده فروشی به ناحیه طلائی معروف است . ناحیه طلائی بهترین ناحیه برای محصولات جدید وناشناخته است . مشتری انتظاردارد ، همواره کالای مشخصی رادرقفسه معین پیدا کند.نحوه نمایش کالا باید طوری باشد که  مشتریان به آن دسترسی آسان داشته باشد و به راحتی بتوانند کالاهای مورد نیاز  را انتخاب کنند. اگر نحوه جستجو ،نحو دسته بندی و… برای  آنها مشکل باشد، مشتریان ممکن است ناامید شوند و از خرید منصرف شوند. بهترین روشهای و راه های خرید و فروش باید همیشه برای مشتریان آماده کرد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.