اینترنت اشیاء خرده فروشی را متحول می کند
در آینده نهچندان دور اینترنت اشیاء (IoT) تمام صنایع را تحت تأثیر قرار خواهد داد، اما شک نیست که کمبود این فناوری، صنعت خردهفروشی را مختل خواهد کرد در مقایسه با شرکتها دیگر در صنایع مختلف ، خردهفروشان بهطور فزایندهای در ارتباط مستقیم با مصرفکنندگان قرار دارند ازاینرو تحولات دیجیتالی در کسبوکارشان ازجمله فناوری و نوآورهای مرتبط با IoT.دربرمی گیرد،
خردهفروشان پیشرو اکنون درحالتوسعه استراتژیها و برنامههایی برای استفاده از فنآوریهای مرتبط با IoT(اینترنت اشیا)هستند. بر اساس گزارش IDC، استفاده از فناوریهای دیجیتالی در خردهفروشیها از 6 میلیارد دلار در سال 2013 به 27.5 میلیارد دلار در سال 2018 افزایش خواهد یافت.
بهزودی، استفاده از رایانش شناختی، خردهفروشان را قادر میسازد تا تجارب خردهفروشی را در زمان مناسب به مشتریان ارائه دهند تا الهامبخش وفاداری مادامالعمر شوند. دادههای IoT برداشتشده از گوشیهای هوشمند،فناوریهای پوشیدنی ، سنسورها و دستگاه های دیگر فرصتهای جدیدی را ارائه میدهند. دادههای تولیدشده توسط IoT با دادههای شناختهشده مرتبطاند تا خردهفروشان را در درک و پاسخ دادن به چشمانداز متضاد و تغییر انتظارات مشتریان کمک کنند. خردهفروشانی که میخواهند از اینترنت اشیاء استفاده کنند، چهار زمینه نوآورانه را باید در نظر بگیرند.
1) افزایش تجربه مشتری:
بهطور فزاینده خدمات شخصی شده به مشتریان بر اساس سابقه خرید میتواند یک رابطهی یکبهیک بانام تجاری را ایجاد میکند. ترکیب دادهها از دستگاههای IoT در فروشگاه باسابقه خرید مشتری، میتوانند یک نمایش واحد از مشتری برای خردهفروشان ایجادکننده الگوهای را پیدا کند که تجربه خرید را مناسبتر کند.. آنها میتوانند تجارب نام تجاری را در زمان واقعی و به شیوهای که علاقه مشتریان و رفتار خرید را منعکس میکنند، شکل دهند..
2) بهینهسازی عملیات فروشگاه:
دادههایی که از سنسورها و دستگاه های IoT دریافت میشود، خردهفروشان را قادر میسازد تا نهتنها مدیریت داراییهای فروشگاه بلکه فعالیت کارکنان و مصرف انرژی را بهتر مدیریت کرده و تلاشهای بازاریابی در فروشگاه را بهبود بخشد.
این دادههای عملیاتی زمان واقعی را برای مدیریت فروشگاه و کارکنان فراهم میکند. بهعنوانمثال، فنّاوری ساختمان هوشمند، ازجمله ترموستات، IOT، روشنایی، یخچال و فریزرها میتوانند مصرف انرژی را کنترل کنند.
درعینحال، دوربینهای هوشمند، چراغها و سنسورهای هوشمند IoT در فروشگاه میتوانند با دادههای واقعی مکانی در برنامههای گوشیهای هوشمند ترکیب شوند تا الگوهای ترافیکی مشتری و رفتارهای خرید را نشان دهد.
3) بهبود موجودی و مدیریت زنجیره تأمین:
خردهفروشان نهتنها میخواهند بدانند که چه محصولات میفروشند ، بلکه.
چه کسانی این محصولات را خریداری میکنند، و کجا (در فروشگاه) این محصولات را ارائه میدهند تا آینده فروش را پیشبینی کنند.
راهحلهای IoT میتواند به خردهفروشان کمک کند تا موجودی را به روشهای جدید نظارت و پیگیری کند. بهعنوانمثال، سیستمهای فعالشده با IoT میتوانند اقدامات موجود در زمان واقعی را بر اساس اطلاعات دوربینها و سنسورهای با وضوح بالابر روی بستهها، قفسهها و سایر داراییها انجام دهند. برای مثال شرکت اینتل یک راهکاری جهت شناسایی به هنگام موجودی ارائه میدهد.
4) فرصتهای جدید درآمدزایی:
خردهفروشان پیشرو در حال یادگیری چگونگی استفاده از IoT برای جستجوی روشهای جدید جذب مشتری و افزایش درآمد هستند یک نرمافزار در فروشگاه میتواند مدتزمان انتظار در مکانهای خاصی در فروشگاه را شناسایی کند، هشدارهای متنی و اطلاعیههای برای مشتری که میخواهد خرید کند ارسال کند.
بااتصال خانه به فروشگاه خردهفروشی، اقلام را میتوان سریعتر و راحتتر ردوبدل شود. بهعنوانمثال، سنسورها در محصولات، آشپزخانه و یخچال و فریزر میتوانند بهطور خودکار مواد غذایی را در صورت نیاز سفارش دهند. دکمهها در ماشین لباسشویی میتوانند به صاحبان خانه کمک کنند که مواد شوینده جدید را انتخاب کنند.
مشتریان از هر زمان دیگری توانمندتر هستند. ایجاد ارتباطات واقعی و مرتبط با آنها بسیار پیچیده است. خردهفروشان با پذیرش سیستمهای IoT و راهحلها آن میتوانند مزیت مهمی در یک محیط فوقالعاده رقابتی به دست میآورند.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان از سایت www.forbes.com ترجمهشده است
انتشار مطلب با ذکر نام مترجم پیام خرازیان و آدرس سایت www.frobes.com بلامانع است
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.