انواع خرده فروشی

انواع خرده فروشی

خرده فروشی شامل فروش کالاها از یک نقطه (مراکز، بازارها، فروشگاه‌ها و غیره) به مصرف‌کنندگان به‌صورت کوچک به‌منظور استفاده نهایی است. در یک‌زبان عادی، خرده‌فروشی چیزی جز معاملات کالا بین فروشنده و کاربر نهایی به‌عنوان یک واحد یا در مقادیر کم برای برآوردن نیازهای فرد و برای مصرف مستقیم آن نیست.
زنجیره‌ی تأمین خرده فروشی شامل تولیدکنندگان،‌ عمده‌فروشان،‌ خرده‌فروشان و مشتری (کاربر نهایی) است. عمده‌فروش مستقیماً با تولیدکننده در ارتباط است،‌ درحالی‌که خرده‌ فروش با عمده‌فروش و نه تولیدکننده ارتباط دارد.در بخش‌های خرده فروشی تنوع زیادی ازجمله تجارت الکترونیک،سفارش پستی ،دستگاه‌های فروش،و ارائه‌دهندگان خدمات در ارتباط است.اصول کسب‌وکارها خرده فروشان کوچک برای رقابت با دیگر رقبا بزرگ بر اساس ارائه کالاها و خدمات باکیفیت متکی است.زنجیره تأمین خرده فروشی

تولیدکنندگان – تولیدکنندگان کسانی هستند که در تولید کالاها با کمک ماشین‌آلات، کار و مواد خام درگیر هستند.
عمده‌فروش – عمده‌فروشان کسانی هستند كه كالا را از تولیدکنندگان خريداري می‌کند و به تعداد زيادي خرده‌فروشان می‌فروشند اما باقیمت پایین‌تر. عمده‌فروش هرگز محصولات را به‌طور مستقیم به کاربران نهایی نمی‌فروشد.
خرده‌فروش – یک خرده فروش در پایان زنجیره عرضه می‌آید که محصولات را در مقادیر کم با توجه به نیاز کاربران نهایی به فروش می‌رساند.
کاربر نهایی به خرده فروشی می‌رود تا کالاها (محصولات) را در مقادیر کم برای تأمین نیازها و خواسته‌هایش خریداری نماید. فرایند کامل نیز به‌عنوان Shopping شناخته می‌شود.
خرید – فرآیند خرید محصولات توسط مصرف‌کننده به‌عنوان خرید شناخته می‌شود. اما موارد خاصی وجود دارد که خرید همیشه به خرید محصولات منجر نمی‌شود. گاهی اوقات افراد برای خرید می‌روند اما با دست‌خالی به خانه برمی‌گردند. چنین خریدی صرفاً برای سرگرمی است و خرید ویترینی(window shopping) نامیده می‌شود. در خرید ویترینی افراد به‌طورکلی به بازار می‌آیند، گزینه‌های مختلف و قیمت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنند، اما هیچ‌چیزی را خریداری نمی‌کنند.

انواع خرده فروشی ها شامل

فروشگاه‌های زنجیره‌ای : فروشگاهی زنجیره‌ای طیف گسترده‌ای از محصولات را به کاربران نهایی زیر یک سقف عرضه می‌کند. در فروشگاه‌های بزرگ، مصرف‌کنندگان می‌توانند تقریباً تمامی محصولاتی را که می‌خواهند در یک مکان، خرید کنند،. فروشگاه‌های زنجیره‌ای طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند و درنتیجه تمام نیازهای خرید خود را برآورده می‌کنند.
-فروشگاه‌های تخفیف: فروشگاه‌های تخفیف همچنین طیف وسیعی از محصولات را به کاربران نهایی ارائه می‌دهند، اما با نرخ تخفیف. فروشگاه‌های تخفیف معمولاً ازنظر کیفیت در موارد خاص ممکن است کمی پایین‌تر از فروشگاه‌های بزرگ باشند. وال مارت در حال حاضر بیش از 1300 فروشگاه تخفیف در ایالات‌متحده دارد .

سوپر مارکت ها: یک فروشگاه خرده فروشی است که به‌طورکلی محصولات غذایی و کالاهای خانگی را به فروش می‌رساند و به‌طور مرتب در بخش‌های خاص قرار می‌گیرد، سوپرمارکت نامیده می‌شود. سوپرمارکت یک قالب پیشرفته از فروشگاه‌های مواد غذایی کوچک است و به نیازهای خانوار مصرف‌کننده پاسخ می‌دهد. محصولات غذایی مختلف (گوشت، سبزی‌ها، محصولات لبنی، آبمیوه و غیره) به‌طور کامل در بخش‌های مربوطه نمایش داده می‌شوند تا توجه مشتریان را جلب کنند و مشتری کالا را با توجه به انتخاب و نیاز خود خرید می‌کند.
-خرده‌فروشان دارای انبار این فروشگاه‌ها ساختمان‌هایی شبیه انبار و بدون هیچ تجملاتی هستند که انواع مختلفی از محصولات بسته‌بندی در حجم بالا را به قیمت‌هایی پایین‌تر از خرده فروشی می‌فروشند. فروشگاه‌های کاستکو و بی‌جی در آمریکا در این دسته جای می‌گیرند

فروشگاه مامان و بابا (همچنین به نام Kirana Store در هند) :فروشگاه‌های مامان و بابا، فروشگاه‌های کوچک هستند که توسط افراد محلی اطراف اداره می‌شوند تا نیازهای روزانه مصرف‌کنندگان در آن مجاورت را تأمین کنند. آن‌ها اقلام انتخاب‌شده را ارائه می‌دهند و در کل سازمان‌یافته نیستند. اندازه فروشگاه بسیار بزرگ نیست و بستگی به زمین در دسترس مالک دارد. آن‌ها محصولات باکیفیت بالا را ارائه نمی‌دهند

فروشگاه تخصصی: فروشگاه تخصصی در یک محصول خاص خلاصه می‌شود و هیچ‌چیز دیگری را خارج از محدوده خود نمی‌فروشد. فروشگاه‌های اختصاصی تنها محصولات انتخابی یک نام تجاری خاص را به مصرف‌کنندگان می‌فروشند و در عمدتاً به درجه رضایت بالا مشتریان تمرکز می‌کنند. به‌عنوان‌مثال: فقط کالاهای Reebok را در فروشگاه Reebok پیدا خواهید کرد و هرگز نمی‌توانید کفش‌های Adidas را در یک فروشگاه Reebok پیدا کنید.

خرده فروشان اینترنتی: در حال حاضر مشتریان در خانه خود از طریق اینترنت سفارش خود را ثبت می‌نمایند و باکارت اعتباری پرداخت را انجام داده و محصولات را در خانه‌هایشان تحویل بگیرند.. این نوع خرید مناسب افرادی است که تمایلی به رفتن به فروشگاه‌ها ندارند. در این نوع خرید؛ هزینه‌های حمل‌ونقل توسط مصرف‌کننده تأمین می‌شود.
مانند – EBAY، Rediff ، آمازون

مال ها: بسیاری از فروشگاه‌های خرده‌فروشی که در یک مکان تجارت می‌کنند، یک بازار را تشکیل می‌دهند. یک بازار از چندین فروشگاه خرده فروشی تشکیل‌شده است که هرکدام از محصولات خود را به فروش می‌رسانند اما در یک پلت فرم مشترک.

این مطلب ،توسط مهندس پیام خرازیان تهیه‌شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.