نظام آراستگی رستوران
یکی از بزرگترین چالشهای یک رستوران پرمشغله، تمیز نگهداشتن رستوران و آشپزخانه است. با تمام فعالیتهایی که همهروزه در رستوران روی میدهد ، تمیزی و آراستگی رستوران بهطور منظم میتواند یک محیط سالم و پرنشاط را به وجود آورد.
نظام آراستگی 5S یک روش شناختهشده برای سازماندهی و پاکیزگی محل کار است که هدف آن افزایش بهرهوری و کاهش ضایعات است. نظام آراستگی 5S از 5 کلمهی ژاپنی، seri، seiton، seiso، seiketsu و shitsuke، که معمولاً به زبان انگلیسی بهعنوان مرتب کردن، نظم و ترتیب، آراستگی، استانداردسازی و انضباط، گفته میشود. 5S اغلب بهعنوان یک ابزار تولید شناخته میشود.
در این مطلب بهنظام آراستگی رستوران میپردازیم.
مزایای استفاده از 5S – نظام آراستگی رستوران
- تأثیر مثبت بر بهداشت و ایمنی محیط رستوران
- بهبود روحيه كاركنان به دلیل آراستگي ،زيبايي و دلپذير تر شدن محيط كار
- کاهش ضایعات مواد غذایی و جلوگیری از اسراف آن
- افرایش رضایتمندی مشتریان به دلیل مواجه با محیط آراسته و استاندارسازی شده
- افزایش بهروره در فرآیند تولید غذا
- تشکیل تیم 5S نظام آراستگی رستوران
5S در یک رستوران به همان شیوه کاربردی در هر مکان تولیدی اعمال میشود.هرکدام از خدمه رستوران (آشپز ،کمکآشپز،پاکیان،پیشخدمت…و تمام قسمتهای رستوران (آشپزخانه،راه روها …..)و همچنین تمام اشیا از لیوان گرفته تا فر آشپزخانه را باید جزی از این فرآیند نظام آراستگی باشند
.برای پیادهسازی نظام آراستگی ابتدا تیمی با حضور افراد رستوران تشکیل میشود و سپس. رستوران را به بخشهای مختلف تقسیمشده و هر قسمت به یک یا چند نفر اختصاص یابد.این کار باعث تقسیم درستکار بین اعضای تیم شده و حتی شاید بتوان رستوران را برای پیادهسازی اولیه چند روزی تعطیل نمود.
اجرای 5s نظام آراستگی رستوران
پس از تشکیل یک تیم کارآمد باید بر طبق 5 اصل نظام آراستگی به اجرای آنها در بخشهای تعیینشده بپردازید .اصول 5S به شرح ذیل هستند
مرتب کردن: از خود بپرسید: آیا همه موارد و امکاناتی که در اختیاردارید واقعاً لازم است؟ در اینجا شما فرصت دارید تا از این ابزاهار خلاص شود مانند مخلوط کن دست شکسته!!! و …. از فضای مورد نظر برای لوازم آشپزخانه ای که بیشتر از آن استفاده می کنید استفاده کنید.
نظم و ترتیب: از خود بپرسید: آیا هر ابزار آشپزخانه نزدیک به جایی است که از آن استفاده می شود؟ آیتم ها به وضوح برچسب گذاری شده آیا راهکاری برای شناسایی ابزارها و مواد غذایی وجود دارد. مسیر جریان کاری خود را بهینه سازی کنید تا زمان آماده شدن غذا و سرویس دهی به مشتری کاهش یابد
آراستگی :محیط رستوران شما همیشه باید تمیز باشد..این امر باید شامل تمام قسمت ها گردد برای کنترل بهتر این فرآیند شما می توانید چک لیست های رابه صورت هفتگی ،روزانه و ماهانه و ایجادکرده و با یک برنامه ریزی درست این فرآیند را اجرا کنید
استانداردسازی: آیا همه افراد رستوران شما از رویه های آشپزخانه استاندارد آگاه هستند؟ آیا همه می دانند که بهترین روش برای انجام درست کارهایشان چکونه است؟ برای اجرای درست فرآیند های کاری از قسمت تهیه غذا گرفته تا سرویس دهی به مشتری باید تمام دستورالعمل های و روش جاری ها مدون شده و به آگاهی پرسنل برسد
انضباط: ایجاد انضباط و نهادینه کردن آن در رستوران از طریق آموزش شیوههای درست انجام کار به افراد و تمرین دادن آنان در این زمینه صورت میپذیرد. همچنین این تمرینها از طریق وضع مقررات و برگزاری جلسات تحقق میپذیرد.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیهشده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع میباشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.