ایزو 29990

هدف استاندارد ایزو 29990 ، بهبود کیفیت خدمات آموزشی غیررسمی و آموزش‌های سازمانی (آموزش‌های درون‌سازمانی و آن‌هایی که برون‌سپاری می‌شود) می‌باشد.

استاندارد ایزو 29990، اصطلاح ” خدمات یادگیری ” را به‌منظور تشویق تمرکز بر فراگیران و نتایج فرآیند و تأکید بر طیف کاملی از گزینه‌های موجود برای ارائه خدمات یادگیری به‌جای اصطلاح ” آموزش ” بکار می‌برد.

استاندارد ISO 29990، بر شایستگی تأمین کنندگان خدمات یادگیری تأکید داشته و در پی آن به سازمان‌ها و افراد در انتخاب تأمین کننده خدمات یادگیری در جهت برآورده سازی نیازها و انتظارات سازمان برای توسعه صلاحیت و شایستگی کمک می‌نماید.

آموزش‌های غیررسمی به آن دسته از آموزش‌های سازمان‌یافته اطلاق می‌شود که برای مخاطبین خاصی که به تحصیلات رسمی اشتغال ندارند، برنامه‌ریزی می‌شود این نوع آموزش‌ها معمولاً توسط مؤسسات آموزش خصوصی، مراکز آموزش بزرگسالان، دانشگاه‌های خصوصی، مؤسسات مهارت‌آموزی، هنرستان‌ها و …. ارائه می‌شود.

استاندارد ایزو 29990 برای سازمان‌هایی که گواهی ایزو 9001 دارند و برای سازمان‌هایی که هیچ سیستم مدیریتی ندارند می‌تواند مفید واقع شود.

مزایای به‌کارگیری استاندارد ایزو 29990 – ایزو آموزش

–          بهبود سیستم در کیفیت خدمات آموزشی ارائه‌شده.
–          شفافیت در خدمات معطوف به یادگیری
–          افزایش توان رقابتی خدمات ارائه‌شده.
–          تحلیل شفاف برنامه‌های آموزشی
–          توسعه ی یک آموزش فراگیر محور اثربخش
–          تمرکز بر نیازهای فراگیران.
–          نتایج قابل اندازه‌گیری در ارزشیابی خدمات آموزشی
–          پایش مستمر و کنترل فرآیند یادگیری.
–          رسمیت بین المللی وتوسعه  فعالیت‌های آموزش در اثر اجرای استاندارد ایزو 29990

ساختار استاندارد ایزو 29990 :

1 دامنه کاربرد
2 اصطلاحات و تعاریف
3 خدمات یادگیری
  3.1 تعیین نیازهای یادگیری
  3.2 طراحی خدمات یادگیری
  3.3 تهیه و تدارک خدمات یادگیری
  3.4 پایش ارائه ی خدمات یادگیری
  3.5 ارزشیابی صورت گرفته توسط تأمین کنندگان خدمات یادگیری

4 مدیریت تأمین کننده خدمات یادگیری
  4.1 الزامات عمومی مدیریت
  4.2 استراتژی و مدیریت کسب‌وکار
  4.3 بازنگری مدیریت
  4.4 اقدامات پیشگیرانه و اقدامات اصلاحی
  4.5 مدیریت مالی و مدیریت ریسک
  4.6 مدیریت منابع انسانی
  4.7 مدیریت ارتباطات (درونی و بیرونی)
  4.8 تخصیص منابع
  4.9 ممیزی‌های داخلی
  4.10 بازخورد از سوی ذی نفعان

پیوست الف: محتوی طرح کسب‌وکار
پیوست ب: اطلاعاتی برای بازنگری مدیریت
پیوست ج: اقدامات پیشگیرانه و اقدامات اصلاحی
پیوست د: مثال‌هایی از شایستگی‌های اصلی تأمین کنندگان خدمات یادگیری
پیوست ه: مطابقت استانداردهای ایزو 29990:2010 و ایزو 9001 ویرایش 2008

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه‌شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

2 پاسخ
  1. پیام خرازیان
    پیام خرازیان می گوید

    سازمان هایی که خدمات آموزشی ارائه می نمایند می توانند این استاندارد را مد نظر قرار دهند در ایران نیز برخی از سازمان ها از خطوط راهنمای ایزو ۲۹۹۹۰ جهت ارائه خدمات آموزشی استفاده می نمایند.

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.