تفاوت مقصود و ماموریت سازمان
تفاوت مقصود با ماموریت سازمان یکی از پرسشهایی که بی شک ذهن مخاطبان را به خود مشغول میکند ممکن است برخی تصور کنند این تفاوت، فقط در بکارگیری الفاظ است و این دو مفهوم در عمل یکساناند، در حالی که این تصور اشتباه است و این دو مفهوم تفاوت ماهوی با یکدیگر دارند در ادامه تفاوت این دو مفهوم با مثال تشریح شده است.
تفاوت مقصود و ماموریت سازمان
بهترین روش برای توضیح این تفاوت، اشاره به خاستگاه وجودی آنهاست. مفهوم مقصود یا مبنای وجودی در قسمت جهتگیری مدل EFQM 2020 مطرح شده است.
قسمت جهتگیری در مدل تعالی EFQM 2020 پاسخ به سوال “چرا ” است و احساسات ذینفعان را نشانه میگیرد.
تفاوت Purpose و mission چیست؟
برای پاسخ به این سوال باید ماموریت را تعریف کنیم. اکثر سازمانها فکر میکنند ماموریت راهی است برای برابری همه افراد در سازمان برای توجه یکسان. و اینکه شرکت در حال حاضر در چه مشاغلی قرار دارد و قصد دارد در آینده در چه مشاغلی فعالیت کند را شرح میدهد. Purpose متداول فراتر از ماموریت است، به عنوان اصل متحد کننده عمل میکند که هرآنچه سازمان انجام می دهد را هدایت میکند.
در حقیقت، مفهوم مقصود یا مبنای وجودی Purpose سازمان پاسخ به چرایی وجود سازمان است و اینکه چرا سازمان این فعالیتها را انجام میدهد و چه منفعتی را نصیب ذینفعان خود میکند.
حال آنکه ماموریت به پرسش سازمان چه میکند ( What ) پاسخ میدهد. به بیان دیگر، سازمان با تعریف مبنای وجودی عملا خود را در جایگاه ذینفع خود قرار میدهد و از دید آنها، منفعتی که برای ذینفعان حاصل میشود را تشریح میکند. اما در ماموریت، سازمان به بیان فعالیتهایی میپردازد که انجام میدهد.
در ویرایش 2013 مدل EFQM ، مفهوم مقصود Purpose یا مبنای وجودی در نکات راهنمای جزء معیار اول مدل مطرح شده بود، بنیاد مدیریت کیفیت اروپا در بازنگری ویرایش سال 2020 میلادی مدل، جایگاه ویژهای برای این مفهوم قائل شده است و در قسمت جهتگیری تحت عنوان معیار، این مفهوم را تبیین کرده است. البته، در سراسر مدل به این مفهوم اشاره شده که نشان دهنده اهمیت زیاد آن است. مبنای وجودی سازمان Purpose شرح میدهد که چرا فعالیتهای سازمان و آنچه را که سازمان ارائه میدهد، مهم هستند و سبب خلق ارزش پایدار برای ذینفعان میشوند.
مبنای وجودی سازمان در حقیقت مفهوم ژرف و عمیقی از علت وجودی سازمان است و به عنوان ملاک سازمان در تعریف اکوسیستم و فعالیت با سایر اجزای اکوسیستم محسوب میشود.
ویژگیهای مقصود Purpose
- صادقانه و منصفانه با مشتریان و تامین کنندگان برخورد کند.
- از حقوق نسلهای آینده صیانت کند
- سازمان، مرجعی پاسخگو و مسئولیت پذیر در قبال کارکنان و جامعه خود باشد.
- سبب خلق و ارائه ارزش پایدار و عملکرد ممتاز در سازمان شود.
- حاوی پیامی رسا، جذاب و گیرا و به یادماندنی باشد تا بتواند احساسات ذینفعان سازمان را برانگیزاند.
مثالهایی از مقصود Purpose
- شرکت سیگنیفای
- عضو گروه فیلیپس تولید کننده انواع لامپ روشنایی
- مبنای وجودی ما گشودن قابلیتهای بسیار زیاد نور به روی مردم، برای زندگی روشنتر و دنیای بهتر است
- گروه نستله
- فراهم کردن تغذیه سالم برای مردم به منظور ارتقای کیفیت زندگی و شکوفایی دنیا
- بیمه اکسا
- کمک به مردم برای مدیریت ریسک و بازیابی خود از یک ضرر پیش بینی نشده
- گروه مدیریت دارایی بوکفیلد
- بزرگترین معاملات املاک دنیا تبدیل فرآیند نقل و انتقال املاک به فرآیندی آسان، کارا و بدون استرس برای خریدار و فروشنده املاک
- سازمان درمانی بارتزورک
- کمک به زندگی بهتر و معنادار و مستقل بیماران
مثال تفاوت مقصود و ماموریت
- شرکت انتقال گاز
- ماموریت: دریافت گاز از شبکه سراسری و کاهش و یا افزایش آن و تحویل گاز به ایستگاه های شرکتهای گاز استانی انتقال پاک
- مقصود: ایمن، پایدار گاز
- شرکت تولید کننده پمپ
- ماموریت: طراحی، تولید و عرضه پمپ های روتین و سفارشی انتقال آب، تاسیسات و کشاورزی در ایران
- مقصود: کمک به آبرسانی پایدار به مزارع، روستاها و شهرهای ایران به وسیله سیستمهای پمپاژ
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است
انتتشار مطلب با ذکر نام منبع و آدرس سایت بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.