بهینه کاوی

بهینه کاوی

بهینه کاوی یا Benchmarking همواره مورد توجه سازمان‌های سرآمد قرار می‌گیرد در مدل‌های تعالی سازمانی به این مفهوم توجه ویژه شده است در این مطلب تعریف بهینه کاوی و دلایل نیاز به بهینه کاوی ارایه شده است .

بهینه کاوی

تعریف بهینه‌ کاوی

تعاریف بسیاری از بهینه‌کاوی وجود دارد آنچه مهم است که هر سازمانی تعریف متناسب با خودش را بگیرد و به خوبی با آن ارتباط برقرار نماید دست‌یابی به نتایج بهتر ، یک فرصت یادگیری است که تنها با درس آموخته کامل می‌شود که در روش درون سازمان به‌کار گرفته می‌شود.

Benchmarking

Benchmarking ، یک مقایسه نظامند رویکردها با دیگر سازمان‌های مرتبط است که بدین طریق بینشی به‌دست می‌آید که به سازمان کمک نماید تا برای بهبود عملکرد خود اقدامی انجام دهد.

 

کلیات

نکته‌ای که غالبأ مورد بحث قرار می‌گیرد و بندرت نتیجه‌گیری می‌شود نحوه تعریف “Best Practice ” بهترین تجربه ” است در EFQM ترجیح داده می‌شود از عبارت “Good Practice ” تجربه خوب استفاده شود زیرا چه کسی باید بگوید چه چیزی ” بهترین” است به ویژه هنگام مقایسه سازمان‌هایی با اندازه‌ها و بخش‌های کاملا متفاوت

سازمان‌هایی که یک پروژه بهینه‌کاوی را انجام می‌دهند، یک عمل برجسته را شناسایی می‌کنند که به طرز باور نکردنی برای سازمان دیگری کار می‌کند و ممکن است ” بهترین” برای آن‌ها باشد اما انجام این کار فقط معادل ” Cut Past ” و انتقال تجربه به سازمان خود نیست

فقط به این دلیل که در یک سازمان یا موقعیت به طور موثر کار می‌کند لزوما به این معنی نیست که در سازمان دیگر نیز به طور موثر نیز اجرا خواهد شد.

عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند بر اثربخشی و کارایی یک رویکرد تاثیرگذار باشد برخی از آن‌ها نظیر فرهنگ سازمانی به آسانی قابل انتقال نیست.

سازمان در انجام بهینه‌کای باید بدنبال درک این باشند که چرا سازمان دیگر کاری را به روش خاص انجام می‌دهد

چرا برای آن‌ها این روش کار می‌کند، از آن‌ها الهام گرفته و تصمیم می‌گیرد چگونه می‌توانند یادگیری را انجام دهند و از آن به عنوان به عنوان یک ” تجربه خوب” در جوهره سازمان خود استفاده نماید.

در مدل تعالی سازمانی EFQM بهینه‌ کاوی در رویکردها و نتایج سازمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دلایل نیاز به بهینه کاوی برای سازمان

  • درک بهتر موقعیت/عملکرد جاری سازمان ( نقاط قوت و زمینه‌های بهبود)، به ویژدر ان فرآیندها و نواحی عملکردی که برای حمایت از ایجاد و اجرای استراتژی سازمان حیاتی است.
  • کمک به تمرکز بر قابلیت‌ها/ شایستگی‌های حیاتی برای ایجاد یک مزیت استراتژیک
  • برای سنجش عملکرد در مقابل دیگر سازمان‌ها، تحلیل دلایل تفاوت و سپس تعیین اهداف مناسب برای بهبود.
  • شناسایی نواحی که می‌توان اتلاف را از بین برد و نواحی که سرمایه‌گذاری بر روی کارکنان یا تجهیزات انجام شود.
  • تشویق به کشف ایده‌های جدید از طریق جستجو در بیرون سازمان و و تشویق به اشتراک‌گذاری تجربه‌های خوب و حرکت سازمان.
  • برای افزایش اعتبار سازمان
  • تصمیم‌گیری مبتنی بر واقعیت برای تغییر بر اساس داده، اطلاعات و دانش
  • برای به چالش کشیدن وضعیت موجود

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است
انتظار مطلب با ذکر نام منبع و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
برخی از منابع :
efqm.org

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.