محیط کسب و کار
محیط کسب و کار یا جوهره سازمان ، موضوع جدیدی است که از سال 2015 در استانداردهای مدیریتی در بند 4 آمده است
ابزارهای مناسب برای درک محیط کسب و کار بند 1-4،و مسائل درون و برونسازمانی و اقدامات موردنیاز بهصورت خلاصه در این مطلب توسط پیام خرازیان ارائه میشود.
محیط کسب و کار در استاندارد ISO 9001:2015 ، استاندارد ISO 14001:2015 و استاندارد ISO 45001:2018 و سایر استانداردهای مدیریتی بهعنوان الزامی جدید مطرحشده است .
مطابق بند 1-4 استانداردهای مدیریتی ،سازمان ملزم است مسائل درونی و مسائل برونی تأثیرگذار بر نتایج مورد انتظار سیستم مدیریت کیفیت را تعیین نماید
چگونه مسائل درون و برونسازمانی را تعیین نماییم ؟
چگونه محیط کسب و کار را تحلیل کنیم ؟
انواع مستنداتی که در اجرای محیط کسبوکار مطابق الزامات استاندارد به سازمانهای کمک مینماید شامل :
- بیانیه خطمشی عطف به مقاصد و جهتگیری استراتژی
- مستندات استراتژی مستقل که از سیاستها و مسیر دستیابی به اهداف پشتیبانی مینماید
- سوابق جلساتی که بهطورمعمول برای پایش وضعیت سازمان وجود دارد
- ساختار ارزیابی ریسک برای مسائل درونی و بیرونی سازمان
- بهکارگیری ابزار تحلیل PESTLE (سیاسی،اقتصادی،اجتماعی،تکنولوژی،حقوقی،محیط زیستی)برای مسائل بیرونی
- بهکارگیری ابزار تحلیل SWOT برای تحلیل مسائل درونسازمانی
بررسی محیط کسب و کار میتواند از طریق مصاحبه با مدیریت ارشد سازمان،پرسشنامهها ، نظرسنجی و تحقیقات انجام شود.
اطلاعات مستندی که محیط کسبوکار را بیان میکند میتواند بهعنوان بخشی از نظامنامه سیستم مدیریتی در نظر گرفته شود.
در بررسی محیط کسب و کار باید به موضوعات مالی،آموزشی،منابع انسانی،تجاری،طراحی و مهندسی و غیره نیز توجه شود .
شما باید تمامی مسائل مرتبط باکیفیت، ایمنی و بهداشت شغلی و محیط زیست را که بهعنوان مسائل درونی و بیرونی بر انواع سازمانها تأثیر مثبت و منفی میگذارد را تعیین نمایید
بندهایی از استاندارد مدیریتی که به محیط کسب و کار اشاره نموده است شامل:
- بند 3-4 تعیین دامنه سیستم مدیریت کیفیت با در نظرگیری مسائل درون و برونسازمانی اشارهشده در بند 1-4
- بند 1-1-5 مدیریت راشد باید اطمینان حاصل نماید خطمشی و اهداف سیستم مدیریتی با جهتگیریهای استراتژی و محیط کسب و کار سازگار هستند.
- بند 1-2-5 مدیریت ارشد باید خطمشی را متناسب با مقاصد و محیط سازمان ایجاد،پیادهسازی و نگهداری نماید.
- بند 1-1-6 در زمان طرحریزی سیستم مدیریت سازمان باید به ریسکها و فرصتهای مرتبط با مسائل درون و برون سازمان(اشارهشده در بند 1-4) نیز پرداخته شود.
- بند 2-3-9 مدیریت ارشد باید تغییرات مسائل درونی و بیرون سازمانی را در سازگاری با استراتژیها را به عنوان ورودی بازنگری مدیریت،بازنگری نماید.
منابع اطلاعات مرتبط با مسائل درونسازمانی میتواند شامل :
- چارت سازمانی ،تعیین نقشها و مسئولیت و اختیارات
- گزارشات بیرونی که نشاندهنده چگونگی اجرای خوب کسبوکار است .
- بیانیههای مرتبط با مأموریت،چشمانداز و ارزشهای اخلاقی
- اخلاقیات سازمانی
- بازخورد نظرسنجی کارکنان
- سیستمهای مدیریت اطلاعات و فرآیندها برای ضبط و توسعه دانش و درس آموختهها
- اطلاعات مرتبط با ریسکهای داخلی و راهکاری پاسخ به آن.
منابع اطلاعات مرتبط با مسائل درونسازمانی میتواند شامل :
- گزارشها مرتبط با بازار کسبوکار،شرایط اقتصادی،فناوریهای جدید ، بازار جدید،انتظارات مشتریان
- گزارشها مرتبط با ملاحظات سیاسی،فرصتهای سرمایهگذاری،عوامل اجتماعی و ..
- بازخورد مرتبط با عملکرد محصول یا خدمات و درس آموختهها.
- اطلاعات مرتبط با ریسکهای برونسازمانی و راهکاری پاسخ به آنها.
- اطلاعات مرتبط با تغییر قوانین و مقررات نظیر محیطزیست ، ایمنی و بهداشت
در استانداردهای مدیریتی الزامی برای حفظ شواهدی دال بر مسائل درونسازمانی و برونسازمانی وجود ندارد.
این مطلب، توسط پیام خرازیان تهیهشده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.