جوهره سازمانی

محیط کسب و کار

محیط کسب و کار یا جوهره سازمان ، موضوع جدیدی است که از سال 2015 در استانداردهای مدیریتی در بند 4 آمده است
ابزارهای مناسب برای درک محیط کسب و کار بند 1-4،و مسائل درون و برون‌سازمانی و اقدامات موردنیاز به‌صورت خلاصه در این مطلب توسط پیام خرازیان ارائه می‌شود.

محیط کسب و کار در استاندارد ISO 9001:2015 ، استاندارد ISO 14001:2015 و استاندارد ISO 45001:2018 و سایر استانداردهای مدیریتی به‌عنوان الزامی جدید مطرح‌شده است .
مطابق بند 1-4 استانداردهای مدیریتی ،سازمان ملزم است مسائل درونی و مسائل برونی تأثیرگذار بر نتایج مورد انتظار سیستم مدیریت کیفیت را تعیین نماید

چگونه مسائل درون و برون‌سازمانی را تعیین نماییم ؟
چگونه محیط کسب و کار را تحلیل کنیم ؟

انواع مستنداتی که در اجرای محیط کسب‌وکار مطابق الزامات استاندارد به سازمان‌های کمک می‌نماید شامل :

  • بیانیه خط‌مشی عطف به مقاصد و جهت‌گیری استراتژی
  • مستندات استراتژی مستقل که از سیاست‌ها و مسیر دستیابی به اهداف پشتیبانی می‌نماید
  • سوابق جلساتی که به‌طورمعمول برای پایش وضعیت سازمان وجود دارد
  • ساختار ارزیابی ریسک برای مسائل درونی و بیرونی سازمان
  • به‌کارگیری ابزار تحلیل PESTLE (سیاسی،اقتصادی،اجتماعی،تکنولوژی،حقوقی،محیط زیستی)برای مسائل بیرونی
  • به‌کارگیری ابزار تحلیل SWOT برای تحلیل مسائل درون‌سازمانی

بررسی محیط کسب و کار می‌تواند از طریق مصاحبه با مدیریت ارشد سازمان،پرسشنامه‌ها ، نظرسنجی و تحقیقات انجام شود.

اطلاعات مستندی که محیط کسب‌وکار را بیان می‌کند می‌تواند به‌عنوان بخشی از نظامنامه سیستم مدیریتی در نظر گرفته شود.

در بررسی محیط کسب و کار باید به موضوعات مالی،آموزشی،منابع انسانی،تجاری،طراحی و مهندسی و غیره نیز توجه شود .

شما باید تمامی مسائل مرتبط باکیفیت، ایمنی و بهداشت شغلی و محیط زیست را که به‌عنوان مسائل درونی و بیرونی بر انواع سازمان‌ها تأثیر مثبت و منفی می‌گذارد را تعیین نمایید
بندهایی از استاندارد مدیریتی که به محیط کسب و کار اشاره نموده است شامل:

  • بند 3-4 تعیین دامنه سیستم مدیریت کیفیت با در نظرگیری مسائل درون و برون‌سازمانی اشاره‌شده در بند 1-4
  • بند 1-1-5 مدیریت راشد باید اطمینان حاصل نماید خط‌مشی و اهداف سیستم مدیریتی با جهت‌گیری‌های استراتژی و محیط کسب و کار سازگار هستند.
  • بند 1-2-5 مدیریت ارشد باید خط‌مشی را متناسب با مقاصد و محیط سازمان ایجاد،پیاده‌سازی و نگهداری نماید.
  • بند 1-1-6 در زمان طرح‌ریزی سیستم مدیریت سازمان باید به ریسک‌ها و فرصت‌های مرتبط با مسائل درون و برون سازمان(اشاره‌شده در بند 1-4) نیز پرداخته شود.
  • بند 2-3-9 مدیریت ارشد باید تغییرات مسائل درونی و بیرون سازمانی را در سازگاری با استراتژی‌ها را به عنوان ورودی بازنگری مدیریت،بازنگری نماید.

منابع اطلاعات مرتبط با مسائل درون‌سازمانی می‌تواند شامل :

  • چارت سازمانی ،تعیین نقش‌ها و مسئولیت و اختیارات
  • گزارشات بیرونی که نشان‌دهنده چگونگی اجرای خوب کسب‌وکار است .
  • بیانیه‌های مرتبط با مأموریت،چشم‌انداز و ارزش‌های اخلاقی
  • اخلاقیات سازمانی
  • بازخورد نظرسنجی کارکنان
  • سیستم‌های مدیریت اطلاعات و فرآیندها برای ضبط و توسعه دانش و درس آموخته‌ها
  • اطلاعات مرتبط با ریسک‌های داخلی و راهکاری پاسخ به آن.

منابع اطلاعات مرتبط با مسائل درون‌سازمانی می‌تواند شامل :

  • گزارش‌ها مرتبط با بازار کسب‌وکار،شرایط اقتصادی،فناوری‌های جدید ، بازار جدید،انتظارات مشتریان
  • گزارش‌ها مرتبط با ملاحظات سیاسی،فرصت‌های سرمایه‌گذاری،عوامل اجتماعی و ..
  • بازخورد مرتبط با عملکرد محصول یا خدمات و درس آموخته‌ها.
  • اطلاعات مرتبط با ریسک‌های برون‌سازمانی و راهکاری پاسخ به آن‌ها.
  • اطلاعات مرتبط با تغییر قوانین و مقررات نظیر محیط‌زیست ، ایمنی و بهداشت

در استانداردهای مدیریتی الزامی برای حفظ شواهدی دال بر مسائل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی وجود ندارد.

این مطلب، توسط پیام خرازیان تهیه‌شده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.