نظامنامه کیفیت در ISO 9001:2015

مستند نمودن نظامنامه کیفیت در ISO 9001:2015 الزام نمی باشد نظامنامه کیفیت یکی از مستنداتی می باشد که قبل از ممیزی صدور گواهینامه خارجی توسط شرکت گواهی دهنده خارجی دریافت می شود .
در ویرایش جدید استاندارد ISO 9001:2015 ، نظامنامه کیفیت حذف شده و تنها به تدوین اطلاعات مستند شده در خصوص دامنه کاربرد و محیط سازمان اشاره شده است.
حال با توجه به ویرایش جدید استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ، آیا دیگر نیاز به تدوین نظامنامه کیفیت نیست ؟ در این مطلب به این سوال پاسخ داده می شود.
نظامنامه کیفیت، مشخص کننده سیستم مدیریتی می باشد و به صورت خلاصه سیستم مدیریت کیفیت را تشریح می نماید.
نظامنامه های کیفیت ، الزامات سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 را در سازمان تشریح نموده و به مستندات مرتبط تدوین شده ، اشاره می نماید.
نظامنامه کیفیت یکی از مهمترین مستند سیستم مدیریت کیفیت می باشد در حالی که عموما بیش از یکبار خوانده نمی شود و آن هم در فرآیند ممیزی خارجی شرکت گواهی دهنده بکار گرفته می شود.
اغلب نظامنامه های کیفیت در ۲۰ تا ۵۰ صفحه تدوین شده و گاهی آن به تعداد سیستم های مدیریتی استقرار یافته در سازمان ، تکرار می شود.
اطلاعات غیر ضروری و جزییات بسیاری بیش از حد تکرار می شود و احساس تاسف داره که این مستند به صورت کاغذی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.( کاغذ هایی که از درختان تهیه شده )
داشتن یک نظامنامه کیفیت ، ایده بدی نیست . سازمان در نظامنامه کیفیت ، خودش ، سیستم مدیریت کیفیتش و حتی رویکرد و تفکر کلی به سیستم مدیریت کیفیت را تشریح می کنند. روش معمول برای تدوین سند نظامنامه کیفیت در ویرایش ایزو ۹۰۰۱ سال ۲۰۰۸ ، علاوه بر الزامات بند ۲.۲.۴ ، شامل برخی الزامات از بند ۱.۴ و برخی الزامات دیگر که از طریق نظامنامه کیفیت راحتر مستند می شود
نظامنامه کیفیت تصویری شفاف ، روشن و کوتاه از یک سازمان ارائه می نماید با مطالعه نظام نامه کیفیت یک سازمان متوجه می شویم که ” سازمان برای مدیریت سیستم مدیریت چه انجام می دهد ؟”
نظامنامه کیفیت خوب ، به ممیز در تسهیل فرآیند ممیزی ، فرصت به ممیزی بهتر سیستم و مشاهداتش ، کمک می نماید. نظامنامه کیفیت برای نماینده مدیریت و مسئولین فرآیندها مفید است زیرا یک نگرش کلی به سیستم مدیریت کیفیت را فراهم می آورد.
سازمان های بزرگ اغلب به پیمانکارانی که سیستم مدیریت را استقرار داده اند نیاز دارند و آنها باید در طی فرآیند انتخاب تامین کننده ، نظام نامه کیفیت را بررسی نماید.نظامنامه کیفیت ، تصویر درباره سازمان شما را منتقل می کند.
نگارش نظام نامه کیفیت خوب سخت نیست، تعریف دامنه سیستم مدیریت کیفیت خود ، لیست استثنائات ( بندهایی از استاندارد که در سازمان کاربرد ندارد ) در صورت وجود و ذکر دلایل توجیهی برای آن ها ، توصیف تعاملات بین فرآیندها ( معمولا به صورت نقشه فرآیندها)، و لیست تمام مستندات سیستم مدیریت کیفیت در نظامنامه کیفیت مد نظر قرار می گیرد.

بودن یا نبودن نظامنامه کیفیت در ISO 9001:2015

با یا بدون نظامنامه کیفیت ، سازمان به برخی از مستندات سیستم مدیریت کیفیت نیاز خواهدداشت، نیاز به مستنداتی که سیستم مدیریت کیفیت تشریح کند جهت ارسال به شرکت گواهی دهنده خارجی ، مشتریان بزرگ .

نظامنامه کیفیت در ISO 9001:2015

در ویرایش جدید سیستم مدیریت کیفیت ، در بند ۳.۴، تعیین دامنه کاربرد سیستم مدیریت کیفیت جزییات مربوط به این موضوع و در بند ۴ شناسایی فرآیندها ، محیط سازمان و ارتباط بین فرآیندها سازمان مشخص‌شده است .
در دامنه کاربرد ،تعیین محیط داخلی و خارجی کسب‌وکار ، نیازهای ذی‌نفعان مرتبط با الزامات ،محصولات و خدمات سازمان باید تعیین شود همچنین درصورتی‌که بندی از استاندارد در سازمان کاربرد ندارد شناسایی‌شده و حصول اطمینان از انطباق با محصولات و خدمات و افزایش رضایتمندی مشتری موردبررسی قرار گیرد.
دامنه کاربرد سیستم مدیریت باید در دسترس باشد و به‌صورت اطلاعات مستند شده حفظ شود.
ویرایش جدید ایزو ۹۰۰۱ ، بندی مجزا با عنوان اطلاعات مستند شده رو تشریح می‌کند که می‌تواند به‌راحتی یک نظامنامه کیفیت را شامل شود.
در ویرایش جدید ، نظامنامه کیفیت حذف‌شده و دامنه کاربرد سیستم مدیریت کیفیت در قالب اطلاعات مستند شده تشریح می‌شود این سند جدید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
ما در سازمان XYX
ما در حال تولید محصول U و ارائه خدمات ،
ما سیستم مدیریت کیفیت را با این فرآیندها بکار می‌گیرم.
ما این بند استاندارد را به این دلایل استفاده می‌کنیم
این فرآیندهای ما و اثر متقابل آن‌ها می‌باشد.
و این محیط داخلی و خارجی ما است که در آن عمل می‌کنیم،
نیازها و انتظارات ذی‌نفعان ما در ارتباط با الزامات این‌ها می‌باشد.
این موارد باید در ویرایش جدید در قالب اطلاعات مستند شده در نظر گرفته شود، این مستند بسیاری از الزامات بند ۴ نسخه جدید از استاندارد را تأمین می‌کند. علاوه بر این ، مأموریت و چشم‌انداز سازمان را می‌توان اضافه ، و این سند می‌تواند به‌صورت بروشور ، سازمان را به مشتریان معرفی نماید.

این مطلب توسط پیام خرازیان تهیه‌شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.