فرآیندهای مدرسه

فرآیندهای مدرسه

فرآیندهای مدرسه متناسب با اندازه مدرسه و پیچیدگی فعالیت‌های مدرسه می‌تواند متفاوت باشد مدارسی که استانداردهای مدیریتی را استقرار نموده‌اند یا در طرح تعالی مدارس شرکت نموده‌اند باید فرآیندهای مدرسه خود را شناسایی نموده و برای پایش و اندازه‌گیری هریک از فرآیندها، شاخص‌هایی را مشخص نمایند.در این مطلب یک نمونه فرآیندهای مدرسه موردبررسی قرار می‌گیرد.

فرآیندهای مدرسه به سه دسته مدیریتی ، پشتیبانی واصلی تقسیم‌بندی شده است .
فرآیندهای مدرسه – فرآیندهای مدیریتی

فرآیند مدیریت
در این فرایند طرح‌ریزی سیستم مدیریتی و تعیین راهبردها ، خط‌مشی‌ها و اهداف کسب‌وکار با تفکر مبتنی بر ریسک مدنظر است.
فرآیند ارزیابی عملکرد
در این فرآیند ، نظرسنجی از دانش آموزان ، معلمین و پایش و اندازه‌گیری بر خدمات آموزشی و پژوهشی و فرآیندها ، ممیزی‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد.
فرآیندهای مدرسه – فرآیندهای پشتیبانی
فرآیند دانش سازمانی
ترویج و آگاهی به کارکنان مدرسه و معلمین در حوزه فعالیت‌های خود در راستای سیستم مدیریتی ، توسعه دانش سازمانی و به اشتراک‌گذاری دانش از طریق درون و بیرون سازمان
فرآیند خرید
تأمین به‌موقع کالاها و ملزومات موردنیاز ، ارزیابی اولیه و عملکرد تأمین‌کنندگان ازجمله معلم‌ها
فرآیند انبار
نگهداری ملزومات اداری موردنیاز جهت ارائه خدمات آموزشی
فرآیند نگهداری زیرساخت
نگهداری از محیط و فضاهای آموزشی ، تجهیزات آموزشی و کمک‌آموزشی و سایر تجهیزات
فرآیند مشارکت اولیاء
مشارکت اولیا در بهبود فعالیت‌های آموزشی و توسعه آموزشی و پژوهشی مدرسه
فرآیندهای مدرسه – فرآیندهای اصلی
فرآیند ثبت‌نام
پذیرش و ثبت‌نام متقاضیان در مقاطع تحصیلی مدرسه مطابق آیین‌نامه و استانداردهای تعریف‌شده
فرآیند پژوهش
کتابخانه و سایر فعالیت‌های علمی و پژوهشی

شاخص‌های فرآیندهای مدرسه

شاخص فرآیند پژوهش

شاخص های فرآیند پژوهش
شاخص پایش و اندازه گیریمعیار پذیرشدوره پایشمسئول پایش
برگزاری نشست های علمی این دوره در هرپایه به دوره قبلافزایش داشته باشدسه ماههمسئول پژوهش
میزان استقبال دانش اموزان در انجام پروزه های عملی ( تعداد دانش آموزان مشارکت نموده این دوره به کل دانش اموزان این دوره به تفکیک پایه ) حداقل 50%سه ماههمسئول پژوهش
میزان رضایتمندی از فعالیت های پژوهشیحداقل 70%سه ماههمسئول پژوهش
تعداد کتابهای موجود در کتابخانه این دوره به تعداد کتاب های دوره قبلافزایش داشته باشدسه ماههمسئول پژوهش

شاخص فرآیند آموزش

جدول شاخص فرآیند آموزش
شاخاص پایش و اندازه گیریمعیار پذیرشدوره پایشمسئول پایش
میزان رضایتمندی از برنامه های آموزشیحداقل 80%سه ماههمسئول آموزش

 

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه‌شده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.