فرآیندهای مدرسه
فرآیندهای مدرسه متناسب با اندازه مدرسه و پیچیدگی فعالیتهای مدرسه میتواند متفاوت باشد مدارسی که استانداردهای مدیریتی را استقرار نمودهاند یا در طرح تعالی مدارس شرکت نمودهاند باید فرآیندهای مدرسه خود را شناسایی نموده و برای پایش و اندازهگیری هریک از فرآیندها، شاخصهایی را مشخص نمایند.در این مطلب یک نمونه فرآیندهای مدرسه موردبررسی قرار میگیرد.
فرآیندهای مدرسه به سه دسته مدیریتی ، پشتیبانی واصلی تقسیمبندی شده است .
فرآیندهای مدرسه – فرآیندهای مدیریتی
فرآیند مدیریت
در این فرایند طرحریزی سیستم مدیریتی و تعیین راهبردها ، خطمشیها و اهداف کسبوکار با تفکر مبتنی بر ریسک مدنظر است.
فرآیند ارزیابی عملکرد
در این فرآیند ، نظرسنجی از دانش آموزان ، معلمین و پایش و اندازهگیری بر خدمات آموزشی و پژوهشی و فرآیندها ، ممیزیها موردتوجه قرار میگیرد.
فرآیندهای مدرسه – فرآیندهای پشتیبانی
فرآیند دانش سازمانی
ترویج و آگاهی به کارکنان مدرسه و معلمین در حوزه فعالیتهای خود در راستای سیستم مدیریتی ، توسعه دانش سازمانی و به اشتراکگذاری دانش از طریق درون و بیرون سازمان
فرآیند خرید
تأمین بهموقع کالاها و ملزومات موردنیاز ، ارزیابی اولیه و عملکرد تأمینکنندگان ازجمله معلمها
فرآیند انبار
نگهداری ملزومات اداری موردنیاز جهت ارائه خدمات آموزشی
فرآیند نگهداری زیرساخت
نگهداری از محیط و فضاهای آموزشی ، تجهیزات آموزشی و کمکآموزشی و سایر تجهیزات
فرآیند مشارکت اولیاء
مشارکت اولیا در بهبود فعالیتهای آموزشی و توسعه آموزشی و پژوهشی مدرسه
فرآیندهای مدرسه – فرآیندهای اصلی
فرآیند ثبتنام
پذیرش و ثبتنام متقاضیان در مقاطع تحصیلی مدرسه مطابق آییننامه و استانداردهای تعریفشده
فرآیند پژوهش
کتابخانه و سایر فعالیتهای علمی و پژوهشی
شاخصهای فرآیندهای مدرسه
شاخص فرآیند پژوهش
شاخص پایش و اندازه گیری | معیار پذیرش | دوره پایش | مسئول پایش |
برگزاری نشست های علمی این دوره در هرپایه به دوره قبل | افزایش داشته باشد | سه ماهه | مسئول پژوهش |
میزان استقبال دانش اموزان در انجام پروزه های عملی ( تعداد دانش آموزان مشارکت نموده این دوره به کل دانش اموزان این دوره به تفکیک پایه ) | حداقل 50% | سه ماهه | مسئول پژوهش |
میزان رضایتمندی از فعالیت های پژوهشی | حداقل 70% | سه ماهه | مسئول پژوهش |
تعداد کتابهای موجود در کتابخانه این دوره به تعداد کتاب های دوره قبل | افزایش داشته باشد | سه ماهه | مسئول پژوهش |
شاخص فرآیند آموزش
شاخاص پایش و اندازه گیری | معیار پذیرش | دوره پایش | مسئول پایش |
میزان رضایتمندی از برنامه های آموزشی | حداقل 80% | سه ماهه | مسئول آموزش |
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیهشده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.