چارچوب ITIL

چارچوب ITLI ، مجموعه ای از بهترین تجارب برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات می باشد که در سال 2007 ویرایش سوم آن ITIL V3 منتشر شد و در سال 2014 ، نسخه جدیدی از آن تحت عنوان ITIL V3 Release 2014 منتشر شده است .
چارچوب ITIL ، مجموعه‌ای از بهروش‌های قابل اعتماد و پذیرفته شده برای مدیریت خدمات فن‌آوری اطلاعات است که توسط OGC انگلستان در اواخر دهه‌ی 80 میلادی در قالب کتاب‌های راهنما منتشر شد. این چارچوب یا بهروش در سال 1999 مورد بازنگری قرار گرفت و نسخه‌ی دوم آن منتشر شد. در سال 2007 ویرایش سوم آن یعنی ITIL V3 منتشر شد و در سال 2011 و سپس سال 2014 انتشار جدیدی از آن تحت عنوان ITIL V3 Release 2014 در اختیار علاقمندان این حوزه از فن‌آوری اطلاعات  قرار گرفت. مالکیت ITIL در اواخر سال 2013 به Axelos که یک Joint Venture میان کابینه انگلستان و شرکت Captia Inc. می‌باشد واگذار شد.

ویرایش سوم این بهروش، شامل مراحل پنجگانه‌ی زیر است که در قالب 5 کتاب منتشر شده است:

1)    راهبرد خدمت(Service Strategy)
2)    طراحی خدمت(Service Design)
3)    انتقال خدمت(Service Transition)
4)    عملیات خدمت(Service Operation)
5)    بهبود مستمر خدمت(Continual Service Improvement)

در شکل زیر چرخه‌ی حیات خدمت در قالب مراحل پنجگانه‌ی ITIL نشان داده شده است.
طراحی و پیاده‌سازی سیستم مدیریت خدمات فن‌آوری اطلاعات با استفاده از چارچوب ITIL شامل طراحی و پیاده‌سازی 26 فرآیند و 4 واحد وظیفه‌ای(Function) خواهد بود. شناخته‌شده‌ترین واحد وظیفه‌ای ITIL، واحد میز خدمت ( Service Desk ) است که امروزه فراهم‌کنندگان خدمات IT برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان، تحقق درخواست‌های ایشان و مدیریت رخدادهای IT از آن بهره می‌گیرند.

برای استقرار ITSMS با استفاده از چارچوب ITIL ، می‌توان از دو روش زیر استفاده نمود:

1)    طراحی و پیاده‌سازی کلیه‌ی فرآیندها و واحدهای وظیفه‌ای
2)    طراحی و پیاده‌سازی واحدهای وظیفه‌ای و فرآیندهای منتخب

بدیهی است نوع و اندازه‌ی سازمان، محدوده‌ی پیاده‌سازی و بلوغ فرآیندهای IT در سازمان، نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب یکی از دو روش فوق برای پیاده‌سازی خواهد داشت. با این حال نگارنده‌ی این متن معتقد است که «سنگ بزرگ علامت نزدن است!» لذا انتخاب روش اول در حالی که محدوده‌ی پیاده‌سازی نیز بزرگ در نظر گرفته شود می‌تواند مخاطراتی را به همراه داشته باشد.

این مطلب توسط مهندس سید محمد جعفر علائی تالیف شده است .
انتشار این مطلب با ذکر نام نویسنده  و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.