استاندارد ایزو 21001

ایزو 21001

استاندارد ایزو 21001 با استانداردسازی فرآیندهای آموزش بر اساس چارچوب بین‌المللی ،رضایتمندی ذی‌نفعان را افزایش می‌دهد.

استاندارد ISO 21001 برای سازمان‌هایی که فعالیت آموزش ارائه می‌دهند و هم برای واحد آموزش سازمان‌ها قابل به‌کارگیری است

استاندارد ایزو 21001 ، الزامات و راهنما برای سیستم مدیریت سازمان‌های آموزشی در سال 2018 منتشرشده است

این سند ابزار مدیریت عمومی برای سازمان‌هایی است که محصولات و خدمات آموزشی ارائه می‌نمایند و قادر به برآورده نمودن نیازهای فراگیران و سایر ذی‌نفعان هستند.

استاندارد ISO 21001 توسط گروه کارشناسان ( WG1) که در کمیته پروژه ISO/PC 288 ، سیستم مدیریت سازمان‌های آموزش توسعه‌یافته است 86 متخصص از 39 مرکز استاندارد ملی با مشارکت ذی‌نفعان آموزشی بخش‌های مختلف در تدوین این استاندارد مشارکت داشتند .

در سازمان‌های آموزشی ،ارزیابی میزان تحقق الزامات فراگیران و سایر ذی‌نفعان یک نیاز اساسی و مستمر است

مزایای استقرار سیستم مدیریت سازمان‌های آموزشی EOMS

  • هماهنگی بهتر اهداف و فعالیت‌ها با سیاست ها ( نظیر مأموریت و چشم‌انداز)
  • افزایش مسئولیت اجتماعی با ارائه آموزش کیفیت فراگیر و عادلانه برای تمامی افراد.
  • یادگیری شخصی‌تر و پاسخی مؤثر به همه فراگیران و فراگیران آموزش از راه دور و فرصت‌های یادگیری مادام عمر.
  • ابزارهای ارزیابی و فرآیندهای پایدار برای نشان دادن افزایش اثربخشی و کارایی .
  • افزایش اعتبار سازمان
  • بهبود فرهنگ‌سازمانی
  • هماهنگ‌سازی استانداردهای منطقه‌ای، ملی و سایر موارد در چارچوب بین‌المللی
  • مشارکت گسترده ذی‌نفعان
  • برانگیختن تعالی و نوآوری در سازمان.

اصول سیستم مدیریت سازمان آموزشی EOMS

  • تمرکز بر فراگیران و سایر استفاده‌کنندگان
  • الهام‌بخش رهبری
  • تعامل با کارکنان
  • رویکرد فرآیندی
  • بهبود
  • تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد
  • مسئولیت اجتماعی
  • دسترسی و عدالت
  • سلوک اخلاقی در آموزش
  • امنیت و محافظت از اطلاعات

استاندارد از ساختار جدید استانداردهای مدیریتی تدوین‌شده و هفت پیوست در انتهای ان ارائه‌شده است . بندهای اصلی استاندارد ایزو 21001 همانند استاندارد ISO 9001:2015 است و زیر بندها بر اساس سیستم مدیریت سازمان‌های آموزشی ایجادشده است .

1-دامنه
2-ارجاعات
3-تعاریف و اصطلاحات
4- محیط کسب‌وکار

1-4 درک محیط کسب‌وکار
2-4 درک نیازها و انتظارات ذی‌نفعان
3-4 تعیین دامنه سیستم مدیریت برای سازمان‌های آموزشی
4-4 سیستم مدیریت برای سازمان‌های آموزشی

5 رهبری

1-5 تعهد و رهبری
1-1-5 کلیات
2-1-5 تمرکز بر فراگیران و سایر ذی‌نفعان
3-1-5 الزامات اضافی برای نیازهای خاص آموزشی

2-5 خط‌مشی

1-2-5 توسعه خط‌مشی
2-2-5 ارتباط دادن خط‌مشی

3-5 نقش‌ها ، مسئولیت‌ها و اختیارات سازمان

6 طرح‌ریزی

1-6 اقدامات مرتبط با ریسک‌ها و فرصت‌ها
2-6 اهداف سازمان آموزش و طرح‌ریزی دستیابی به آن
3-6 طرح‌ریزی تغییرات

7 پشتیبانی

1-7 منابع

1-1-7 کلیات
2-1-7 منابع انسانی
3-1-7 زیرساخت
4-1-7 محیط برای اجرای فرآیندهای آموزش
5-1-7 منابع پایش و اندازه‌گیری
6-1-7 دانش سازمانی

2-7 شایستگی

1-2-7 کلیات
2-2-7 الزامات اضافی نیازهای خاص آموزش

3-7 آگاهی
4-7 ارتباطات

1-4-7 کلیات
2-4-7 مقاصد ارتباطات
3-4-7 ترتیبات ارتباطات

5-7 اطلاعات مستند شده

1-5-7 کلیات
2-5-7 ایجاد و به‌روزآوری
3-5-7 کنترل اطلاعات مستند شده

8 عملیات

1-8 طرح‌ریزی کنترل عملیات

1-1-8 کلیات
2-1-8 طرح‌ریزی و کنترل عملیات خاص محصولات و خدمات آموزش
3-1-8 الزامات اضافی برای نیازهای خاص آموزش

2-8 الزامات برای محصولات و خدمات آموزش

1-2-8 تعیین الزامات برای محصولات و خدمات آموزش
2-2-8 برقراری ارتباط با الزامات برای محصولات و خدمات آموزشی
3-2-8 تغییرات الزامات برای محصولات و خدمات آموزش

3-8 طراحی و توسعه محصولات و خدمات آموزشی

1-3-8 کلیات
2-3-8 طرح‌ریزی طراحی و توسعه
3-3-8 ورودی‌های طراحی و توسعه
4-3-8 کنترل‌های طراحی و توسعه
5-3-8 خروجی‌های طراحی و توسعه
6-3-8 تغییرات طراحی و توسعه

4-8 کنترل فرآیندها، محصولات و خدمات ارائه‌دهندگان بیرونی

1-4-8 کلیات
2-4-8 نوع و گستره کنترل
3-4-8 اطلاعات برای ارائه‌دهنده برون‌سازمانی

5-8 تحویل محصولات و خدمات آموزشی

1-5-8 کنترل تحویل محصولات و خدمات آموزشی
2-5-8 شناسایی و ردیابی
3-5-8 اموال متعلق به‌طرف های ذی‌نفع
4-5-8 محافظت
5-5-8 شفافیت و مراقبت از داده‌های فراگیران
6-5-8 کنترل تغییرات در محصولات و خدمات آموزش

6-8 ترخیص محصولات و خدمات آموزشی
7-8 کنترل خروجی نامنطبق آموزش

9 ارزیابی عملکرد

1-9 پایش،اندازه‌گیری،تحلیل و ارزیابی

1-1-9 کلیات
2-1-9 رضایتمندی فراگیر، ذی‌نفعان و کارکنان
3-1-9 سایر پایش و اندازه‌گیری نیازها
4-1-9 روش‌های پایش ، اندازه‌گیری،تحلیل و ارزیابی
5-1-9 تحلیل و ارزیابی

2-9 ممیزی داخلی

3-9 بازنگری مدیریت

1-3-9 کلیات
2-3-9 ورودی‌های بازنگری مدیریت
3-3-9 خروجی‌های بازنگری مدیریت

10 بهبود

1-10 عدم انطباق و اقدام اصلاحی
2-10 بهبود مستمر
3-10 فرصت‌های بهبود

با رعایت الزامات استاندارد ISO 21001 در مراکز آموزشی یا واحد آموزش سازمان‌ها، خدمات بهتری به فراگیران آموزشی ارائه نموده و رضایتمندی ذی‌نفعان را افزایش‌خواهید داد‌

این مطلب ، توسط پیام خرازیان تهیه‌شده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است

منابع :

ISO

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.