ایزو 21001
استاندارد ایزو 21001 با استانداردسازی فرآیندهای آموزش بر اساس چارچوب بینالمللی ،رضایتمندی ذینفعان را افزایش میدهد.
استاندارد ISO 21001 برای سازمانهایی که فعالیت آموزش ارائه میدهند و هم برای واحد آموزش سازمانها قابل بهکارگیری است
استاندارد ایزو 21001 ، الزامات و راهنما برای سیستم مدیریت سازمانهای آموزشی در سال 2018 منتشرشده است
این سند ابزار مدیریت عمومی برای سازمانهایی است که محصولات و خدمات آموزشی ارائه مینمایند و قادر به برآورده نمودن نیازهای فراگیران و سایر ذینفعان هستند.
استاندارد ISO 21001 توسط گروه کارشناسان ( WG1) که در کمیته پروژه ISO/PC 288 ، سیستم مدیریت سازمانهای آموزش توسعهیافته است 86 متخصص از 39 مرکز استاندارد ملی با مشارکت ذینفعان آموزشی بخشهای مختلف در تدوین این استاندارد مشارکت داشتند .
در سازمانهای آموزشی ،ارزیابی میزان تحقق الزامات فراگیران و سایر ذینفعان یک نیاز اساسی و مستمر است
مزایای استقرار سیستم مدیریت سازمانهای آموزشی EOMS
- هماهنگی بهتر اهداف و فعالیتها با سیاست ها ( نظیر مأموریت و چشمانداز)
- افزایش مسئولیت اجتماعی با ارائه آموزش کیفیت فراگیر و عادلانه برای تمامی افراد.
- یادگیری شخصیتر و پاسخی مؤثر به همه فراگیران و فراگیران آموزش از راه دور و فرصتهای یادگیری مادام عمر.
- ابزارهای ارزیابی و فرآیندهای پایدار برای نشان دادن افزایش اثربخشی و کارایی .
- افزایش اعتبار سازمان
- بهبود فرهنگسازمانی
- هماهنگسازی استانداردهای منطقهای، ملی و سایر موارد در چارچوب بینالمللی
- مشارکت گسترده ذینفعان
- برانگیختن تعالی و نوآوری در سازمان.
اصول سیستم مدیریت سازمان آموزشی EOMS
- تمرکز بر فراگیران و سایر استفادهکنندگان
- الهامبخش رهبری
- تعامل با کارکنان
- رویکرد فرآیندی
- بهبود
- تصمیمگیری مبتنی بر شواهد
- مسئولیت اجتماعی
- دسترسی و عدالت
- سلوک اخلاقی در آموزش
- امنیت و محافظت از اطلاعات
استاندارد از ساختار جدید استانداردهای مدیریتی تدوینشده و هفت پیوست در انتهای ان ارائهشده است . بندهای اصلی استاندارد ایزو 21001 همانند استاندارد ISO 9001:2015 است و زیر بندها بر اساس سیستم مدیریت سازمانهای آموزشی ایجادشده است .
1-دامنه
2-ارجاعات
3-تعاریف و اصطلاحات
4- محیط کسبوکار
1-4 درک محیط کسبوکار
2-4 درک نیازها و انتظارات ذینفعان
3-4 تعیین دامنه سیستم مدیریت برای سازمانهای آموزشی
4-4 سیستم مدیریت برای سازمانهای آموزشی
5 رهبری
1-5 تعهد و رهبری
1-1-5 کلیات
2-1-5 تمرکز بر فراگیران و سایر ذینفعان
3-1-5 الزامات اضافی برای نیازهای خاص آموزشی
2-5 خطمشی
1-2-5 توسعه خطمشی
2-2-5 ارتباط دادن خطمشی
3-5 نقشها ، مسئولیتها و اختیارات سازمان
6 طرحریزی
1-6 اقدامات مرتبط با ریسکها و فرصتها
2-6 اهداف سازمان آموزش و طرحریزی دستیابی به آن
3-6 طرحریزی تغییرات
7 پشتیبانی
1-7 منابع
1-1-7 کلیات
2-1-7 منابع انسانی
3-1-7 زیرساخت
4-1-7 محیط برای اجرای فرآیندهای آموزش
5-1-7 منابع پایش و اندازهگیری
6-1-7 دانش سازمانی
2-7 شایستگی
1-2-7 کلیات
2-2-7 الزامات اضافی نیازهای خاص آموزش
3-7 آگاهی
4-7 ارتباطات
1-4-7 کلیات
2-4-7 مقاصد ارتباطات
3-4-7 ترتیبات ارتباطات
5-7 اطلاعات مستند شده
1-5-7 کلیات
2-5-7 ایجاد و بهروزآوری
3-5-7 کنترل اطلاعات مستند شده
8 عملیات
1-8 طرحریزی کنترل عملیات
1-1-8 کلیات
2-1-8 طرحریزی و کنترل عملیات خاص محصولات و خدمات آموزش
3-1-8 الزامات اضافی برای نیازهای خاص آموزش
2-8 الزامات برای محصولات و خدمات آموزش
1-2-8 تعیین الزامات برای محصولات و خدمات آموزش
2-2-8 برقراری ارتباط با الزامات برای محصولات و خدمات آموزشی
3-2-8 تغییرات الزامات برای محصولات و خدمات آموزش
3-8 طراحی و توسعه محصولات و خدمات آموزشی
1-3-8 کلیات
2-3-8 طرحریزی طراحی و توسعه
3-3-8 ورودیهای طراحی و توسعه
4-3-8 کنترلهای طراحی و توسعه
5-3-8 خروجیهای طراحی و توسعه
6-3-8 تغییرات طراحی و توسعه
4-8 کنترل فرآیندها، محصولات و خدمات ارائهدهندگان بیرونی
1-4-8 کلیات
2-4-8 نوع و گستره کنترل
3-4-8 اطلاعات برای ارائهدهنده برونسازمانی
5-8 تحویل محصولات و خدمات آموزشی
1-5-8 کنترل تحویل محصولات و خدمات آموزشی
2-5-8 شناسایی و ردیابی
3-5-8 اموال متعلق بهطرف های ذینفع
4-5-8 محافظت
5-5-8 شفافیت و مراقبت از دادههای فراگیران
6-5-8 کنترل تغییرات در محصولات و خدمات آموزش
6-8 ترخیص محصولات و خدمات آموزشی
7-8 کنترل خروجی نامنطبق آموزش
9 ارزیابی عملکرد
1-9 پایش،اندازهگیری،تحلیل و ارزیابی
1-1-9 کلیات
2-1-9 رضایتمندی فراگیر، ذینفعان و کارکنان
3-1-9 سایر پایش و اندازهگیری نیازها
4-1-9 روشهای پایش ، اندازهگیری،تحلیل و ارزیابی
5-1-9 تحلیل و ارزیابی
2-9 ممیزی داخلی
3-9 بازنگری مدیریت
1-3-9 کلیات
2-3-9 ورودیهای بازنگری مدیریت
3-3-9 خروجیهای بازنگری مدیریت
10 بهبود
1-10 عدم انطباق و اقدام اصلاحی
2-10 بهبود مستمر
3-10 فرصتهای بهبود
با رعایت الزامات استاندارد ISO 21001 در مراکز آموزشی یا واحد آموزش سازمانها، خدمات بهتری به فراگیران آموزشی ارائه نموده و رضایتمندی ذینفعان را افزایشخواهید داد
این مطلب ، توسط پیام خرازیان تهیهشده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است
منابع :
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.