نظرسنجی کارکنان
نظرسنجی کارکنان ، یکی از روشهای کاربردی برای دریافت بازخورد کارکنان در هر کسبوکاری است با اجرای نظرسنجی و جمعبندی بازخوردهای کارکنان ، نقاط قوت و ضعف کسبوکار مشخصشده و برنامهریزی جهت بهبود صورت میگیرد.
در ادامه ضرورت و مزایای اجرای نظرسنجی پرسنل، انواع روشهای نظرسنجی تشریح شده است
پرسشنامه نظرسنجی کارکنان چیست؟
پرسشنامه نظرسنجی از کارکنان نوعی پرسشنامه است که از آن برای به دست آوردن نظرات کارکنان، ارزیابی روحیه آنان، میزان تعامل و همچنین نظارت بر دستاوردهای کارکنان به کار گرفته میشود.
بهطورکلی، نظرسنجیهای کارمندان توسط واحد منابع انسانی و مدیریت ارشد سازمان اجرا میشود. این پرسشنامه باید بدون هیچ تردید و ترسی توسط کارکنان تکمیل شود بدین منظور پرسشنامهها بدون نام و اسم تکمیل میشود.
نظرسنجیهای کارکنان، ابزاری برای بازخورد گرفتن از کارکنان میباشند تا نظر آنها دربارهی عواملی نظیر فرهنگ کار، مدیران مستقیم آنها و یا عناصری که باعث ایجاد انگیزه و یا تخریب کارمندان در محیط کار میشوند، مشخصشده و به تصمیمگیرندگان اطلاع داده شود
نظرسنجی پرسنل تنها در صورت طراحی دقیق و گنجاندن سؤالهای مناسب و هنگامیکه کارکنان از تصدیق پاسخهای ارسالشده قبلی خود توسط مدیریت سازمان مطلع شوند، میتواند نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.
تاریخچه نظرسنجی پرسنل
در ابتدا، در دهه 1920 این نظرسنجیها به نام نظرسنجی رفتار کارکنان ارائه شد. پس از گذشتن بیش از 20 سال از شروع آن، مشاوره ملی صنایع در اواسط 1944 و 1947، در میان 3500 سازمانی که این نظرسنجی را تکمیل نمودند، شاهد رشد بیش از 200٪ بودهاند. امروزه، 50 تا 75 درصد سازمانها مصمم هستند نظرسنجی کارکنان را جهت بهبود خود استفاده نمایندتا کارکنان را بهطور منظم درگیر نمایند.
مزایای نظرسنجی :
- به سازمان فرصت میدهد تا بر جنبههایی ازجمله فرهنگ کار، جذب کارکنان جدید، حفظ افراد فعلی و تمرکز مداوم بر حفظ کارکنان تمرکز نمایند
- برای بهبود بهرهوری کارکنان تلاش میکند.
- مدیریت میتواند نگرانیهای مختلفی را که کارکنان هر روز با آن روبرو هستند و فرآیند حل شکایات کارمندان را بهطور مؤثر بهبود بخشد.
- باعث برقراری ارتباط کارکنان با مدیریت میشود درنتیجه آن ها مشکلات خود را بدون خجالت کشیدن در میان میگذارند.
- عملکرد کارمندان توسط اعضای تیم و مدیران بهطور مداوم ارزیابیشده و هر پیشرفتی قابل قدردانی است و میتوان برای برطرف نمودن هر مشکل گزارششده اقدام نمود
- با توجه به بازخورد اطلاعات نیروی کار، برای مسائلی که به منجر به بهبود کسبوکار و یا ایجاد ضرر و زیان میشوند، تصمیمگیری میشود.
چه سازمانهایی نظرسنجی پرسنل را اجرا مینمایند؟
- استقرار نظام منابع انسانی
سازمانهایی که مدیران ارشد آنها به مسائل منابع انسانی توجه ویژه دارند نظرسنجی از کارکنان را بهصورت دورهای از طریق مشاور یا واحد منابع انسانی اجرا نموده و برنامهریزی بهبود را بر مبنای بازخوردهای دریافتی اجرا مینمایند. - حرکت در مسیر سرآمدی
سازمانهایی که بر اساس مدلهای سرآمدی نظیر مدل تعالی EFQM ، مالکوم بالدریج ،مدلهای منابع انسانی عملکرد خود خودارزیابی نمودهاند جهت بهبود عملکرد و ارزیابی رویکردهای خود از روش نظرسنجی پرسنل ، بازخورد کارکنان را در تمام حوزهها دریافت نموده و سپس جهت بهبود اقدام مینمایند.
این سازمانها بر اساس الگوبرداری یکی از روشهای نظرسنجی را از انواع روشهای نظرسنجی کارکنان را انتخاب نموده و روش نظرسنجی را بهطور نظاممند برنامهریزی و اجرا مینمایند.
این مطلب ،توسط پیام خرازیان گردآوریشده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است
منابع
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.