مشاوره و مشارکت

مشاوره و مشارکت ایزو 45001

مشاوره و مشارکت ایزو 45001 ، به سازمان ها در بهبود سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی کمک می نماید در این مطلب مهمترین اقدامات در اجرای بند مشاوره و مشارکت ISO 45001 اشاره می شود

مشاوره و مشارکت ایزو 45001

عوامل اصلی موفقیت در استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ، مشاوره و مشارکت کارگران می باشد

مشاوره فرآیندی است که مدیریت و دیگر کارگران یا نمایندگان آنها به صورت مشترک ،موضوعات دو سویه مرتبط را در نظر گرفته و تشریح می نماید مشاوره شامل دریافت دیدگاه ها قبل از تصمیم گیری شامل درگیر نمودن کمیته های ایمنی و بهداشت و نمایندگان کارگران می باشد.نظیرارزیابی ریسک و موافقت با اقدامات مورد نیاز یا تصمیم گیری در خصوص خط مشی و اهداف ایمنی و بهداشت شغلی سازمان

مشارکت ، منظور مشارکت در تصمیم گیری شامل درگیر نمودن کمیته های ایمنی و بهداشت شغلی و نمایندگان کارگران در تصمیم گیری ها می باشد نظیرتعیین الزامات شایستگی ، نیازهای آموزشی ، آموزش ، بررسی رویدادها و عدم انطباق و ….

محدوده واژه ” کارگر” شامل افرادی است که تحت کنترل سازمان کار می کنند( کارکنان تمام وقت یا پاره وقت در هر سطحی در سازمان ، بازدید کننده ، کارکنان پیمانکار یا افرادای که فرآیند برون سپاری شده را اجرا می نمایند)

بند 5-4 استاندارد ISO 45001:2018 ، سازمان را ملزم نموده تا مکانیزم ها و منابع لازم را برای مشاوره مشارکت فراهم نماید

نکات کلیدی مشاوره و مشارکت ایزو 45001

  • در فرآیند مشاوره مشارکت نیاز نیست هر کارگری را در هر تصمیمی مشارکت داد مشاوره و مشارکت باید متناسب و موثر باشد نظیر خرید جعبه کمک های اولیه نیاز به مشاوره و مشارکت همه کارگران نمی باشد.
  • با توجه به اینکه کارگران هر روز فعالیت های خود را انجام داده و به مخاطرات ایمنی و بهداشت شغلی مرتبط با فعالیت های خود در ارتباط می باشند تصمیم گیری در خصوص ریسک ها و مسائل بالقوه مرتبط با فعالیت آنها با مشاوره آنها صورت گیرد.
  • مشاوره مشارکت باید موثر و متناسب باشد و نیاز نیست هر کارگری را در هر تصمیمی مشارکت دهیم نظیر خرید جعبه کمک های اولیه به مشاوره و مشارکت تمامی کارگران نیازی نیست.
    سازمان باید برای اطمینان از اثربخشی مشاوره و مشارکت بهترین راه را از طریق مکانیزم های رسمی نظیر کمیته های ایمنی و بهداشت تعیین نمایدمکانیزم های تعیین شده باید مورد حمایت مدیریت ارشد قرار گیرد.
  • در سازمان های کوچک می توان تمام کارگرها را در بحث ها شرکت نموده و تصمیم گیری نمایند اما در سازمان های بزرگ ، یک یا چند نماینده کارگران در فرآیند مشاوره و مشارکت مستقیما مشارکت می نمایند
  • بعد از تعیین بهترین راه برای مشاوره و مشارکت کارگران ، سازمان باید زمان و منابع لازم را جهت اجرای موثر مشاور و مشارکت ایزو 45001 را تعیین نماید.

با به کارگیری مکانیزم های مشاوره و مشارکت ISO 45001 ، نظیر جلسات تیمی متمرکز ،کارگاه ها،نظرسنجی کارگرها،طرح های پیشنهادات سیستم مدیریت ایمین و بهداشت شغلی را بطور موثر استقرار خواهید داد.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.