تغییرات الزامات خدمات پس از فروش خودرو ISQI
دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو – الزامات ISQI در اسفند 1393 موردبازنگری قرارگرفته است کلیه عرضهکنندگان خودرو، واسطههای خدمات پس از فروش و نمایندگیهای مجاز، در سال 1394 بر اساس آخرین تغییرات الزامات خدمات پس از فروش خودرو ISQI ،در قالب دستورالعمل شرایط، ضوابط و ارزیابی خدمات پس از فروش صنعت خودرو بازنگری 4 ارزیابی میشوند.
الزامات ISQI با توجه به تجارب ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران ISQI، الزامات ایزو 9001، الزامات شرکتهای عرضهکننده خودرو، قوانین حمایت از حقوق مصرفکننده و نظرات پیشنهادی سازمانها، تحت عنوان دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو بازنگری 4 منتشرشده است.
مهمترین تغییرات الزامات خدمات پس از فروش خودرو ISQI بازنگری 4، نسبت به بازنگری 3 در این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان ارائهشده است.
ارزیابی و رتبهبندی عاملیتهای مجاز خدمات پس از فروش خودرو، سالانه توسط شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران بر اساس معیارهای تعریفشده در استاندارد خدمات پس از فروش خودرو بازنگری 4 صورت میگیرد. و نتایج ارزیابی سال قبل در خرداد سال بعد در قالب رتبه نمایندگی اعلام میشود.
شاخصهای ارزیابی خدمات پس از فروش بازنگری 4
تغییرات الزامات خدمات پس از فروش خودروبازنگری 4
ارزیابی خدمات پس از فروش خودرو ، همانند ویرایش قبلی الزامات ISQI بر اساس چهار شاخص کیفیت خدمات، سرعت خدمات، هزینه ونتایج عملکرد میباشد مهمترین تغییرات الزامات ISQI بازنگری 4 شامل:
– امتیازات عوامل مرتبط با شاخصها نظیر، امتیاز الزامات قانونی مرتبط باکیفیت خدمات، نظامات کیفیت، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات و ارزیابی رضایت مشتری تغییر داشته است.
– عوامل زیر در شاخصهای ارزیابی خدمات پس از فروش خودرو لحاظ شده است:
شاخص | زیر شاخص | عوامل |
کیفیت خدمات | سایر الزامات قانونی مرتبط باکیفیت خدمات | – تدوین و توزیع دستوالعمل های فنی و تعمیراتی – طراحی و اجرای سیستم نظارت بر نمایندگیهای مجاز – تدوین اجرای نظام انگیزشی نمایندگیهای مجاز – ضمانت خودرو، قطعات و خدمات – پایش و تحلیل نظرات مشتریان – تدوین و اجراء ضوابط مربوط به پذیرش، گردش کار وترخیص خودرو |
نتیجه عملکرد | نتایج فرآیندها | بررسی اثربخشی اجرای فرآیندها |
وضعیت نمایندگی | امکانات و تجهیزات | ایمنی |
وضعیت نمایندگی | فرآیندهای مرتبط با الزامات حقوق مصرفکنندگان | – سفارش گذاری و تأمین قطعات – مدیریت ارتباط با مشتریان – پذیرش تا ترخیص – ضمانت و گارانتی |
نتیجه عملکرد | مدیریت منابع انسانی | ماندگاری پرسنل |
– شرایط نمایندگی ممتاز در الزامات ISQI بازنگری 4 تشریح شده است.
– ارزیابی ادواری کلیه نمایندگیهای مجاز بهصورت سرزده و بدون هماهنگی قبلی با شرکتهای عرضهکننده خودرو انجام میشود.
– نحوه تعیین کارشنای فنی، پذیرش، مسئول ارتباط با مشتری، نیروی فنی با توجه به تعداد پذیرش خودرو تغییر داشته است.
– دورههای آموزشی مورد نیاز شغلهای نمایندگی نظیر مدیر نمایندگی تغییر داشته است.
– مدارک تحصیلی و سوابق شغلی فقط اصل و کپی برابر اصل مدرک توسط اسناد رسمی و همراه با مهر برجسته صادرشده قابلقبول میباشد.
– مسئول ارتباط با مشتریان بهمنظور ارتباط با مشتریان و رسیدگی به شکایت مشتریان باید در نمایندگی مجاز تعیین شود درصورتیکه تعداد پذیرش در نمایندگی بیش از 10 خودرو باشد باید یک نفر مجزاء برای ارتباط با مشتری در نظر گرفته شود.
– دستگاه تست روغن ترمز و اگزوفن در بازنگری قبلی در تجهیزات تکمیلی و اختیاری بوده است در بازنگری جدید الزام شده و هرکدام به ترتیب 10و 15 امتیاز دارد.
– متراژ فضای پذیرش، ترخیص واداری با توجه به تعداد پذیرش افزایش داشته است.
– متراژ فضای انبار قطعات یدکی یا فروشگاه با توجه به تعداد پذیرش افزایش داشته است.
– سیستم گرمایش و سرمایش در محل کار کارکنان اداری و تعمیرگاهی باید فراهم شود.
– تابلو ارتباط با مشتریان نصب شود.
– تابلوهای پارکینگ، خودروهای آماده تعمیر و تعمیر شده، پارکینگ فروش (در صورت موضوعیت) نصب شود.
– جعبههای کمکهای اولیه در هر سالن تعمیراتی در صورت تفکیک سالنهای تعمیراتی نصب شود و محتویات جعبههای کمکهای اولیه شامل محلول ضدعفونیکننده، گاز استریل، باند استریل، چسب زخم، قیچی، پماد سوختگی و پنبه استریل باشد.
الزامات ايمني تعميرگاه ،مطابق با الزامات مراجع قانوني رعايت شود و كاركنان از آن اطلاع داشته باشند.
– مخاطرات فعالیتهای تعمیراتی شناساییشده و به کارکنان مرتبط اطلاعرسانی شود.
-محل نصب کمپرسور هوا باید بهگونهای باشد تا کارگران در معرض آلودگی صوتی قرار نگیرند.
– دستورالعمل انگیزش کارکنان تدوین و اجراء شود.
– فرآیندهای زیر در حین اجراء موردبررسی قرار میگیرد:
فرآیند پذیرش تا ترخیص، بهمنظور اطمینان از وجود سیستمی جهت برنامهریزی تعمیرات و همچنین تحلیل خودروهای منتظر تعمیر مانده از روز قبل.
فرآیند ضمانت تا گارانتی
فرآیند تأمین و سفارش گذاری قطعات یدکی
فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری
– لحاظ نمودن امتیاز تشویقی برای نمایندگی خدمات پس از فروش که گواهینامه ایزو شامل ایزو 9001، ایزو 14001، ایزو 1002، ایزو 10004 و OHSAS 18001 که از شرکت گواهی دهنده ایزو معتبر اخذ نمودهاند. و در صورت گذشتن بیش از یکسال از تاریخ صدور گواهینامه، توصیهنامه ممیزی مراقبتی اخذ میشود.
– درصورتیکه نمایندگی مجاز دارای جایگاه سرویس سریع (Quick Service) باشد به امتیاز نمایندگی اضافه میشود.
مطلب تغییرات الزامات خدمات پس از فروش خودرو ، توسط مهندس پیام خرازیان گردآوریشده است.
انتشار این مطلب با ذکر نام نویسنده و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع میباشد.
جهت دریافت مشاوره الزامات ISQI یا مشاوره اخذ گواهینامه ایزو معتبر در تعمیرگاهها با شماره تلفن زیر تماس بگیرید یا درخواست خود را از طریق زیر ایمیل نمایید. ۰۲۱۸۸۰۹۰۱۳۹
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.