درک نیازها و انتظارات ذینفعان
در استانداردهای مدیریتی ویرایش جدید ازجمله استاندارد ISO 9001:2015 بر درک نیازها و انتظارات ذینفعان تأکید ویژه شده و در قالب بندی مجزا در نظر گرفتهشده است. البته این موضوع در استانداردهای مدیریتی محیطزیست و ایمنی و بهداشت شغلی ویرایش قبل لحاظ شده بود.
درک نیازها و انتظارات ذینفعان ، به سازمان کمک مینماید تا بتواند گامهای موفقتری در راستای استقرار اثربخش سیستمهای مدیریتی طی نمایند.
در این مطلب سعی شده تا نحوه عملی درک نیازها و انتظارت ذینفعان بر اساس استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2015 بند 4-2 را تشریح کنیم.
با توجه به تأثیر بالقوه طرفهای ذینفع در توانایی سازمان ، الزامات قانونی و مقرراتی مرتبط با هر یک از طرفهای ذینفع مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت باید شناساییشده و سازمان در جهت برآورده سازی انها اقدم نماید.
در دورههای زمانی مشخص ، اطلاعات مرتبط با اینطرف های ذی نفع و الزامات قانونی مرتبط باید مورد بپایش و بازنگری قرار گیرد بدین منظور سازمان می تواند به یکی از موارد زیر عمل نماید.
1- جلسات بازنگری مدیریت به عنوان یک ورودی درک نیازها و انتظارت طرف های ذی و اطلاعات مرتبط با ان را بازنگری نماید.
2-تهیه چکلیست پایش و بازنگری الزامات قانونی مرتبط با طرفهای ذینفع و اطلاعات مرتبط با آنها ، که با این چکلیست میتوان در دورههای زمانی مشخص پایش و بازنگری نمود.
یک نمونه فرم درک نیازها و انتظارات ذینفعان
گروه ذینفع | الزامات قانونی و مقرراتی | نیازها و انتظارات | اطلاعات مرتبط | دوره پایش و بازنگری | مسئول پایش و بازنگری |
مشتری | -طبق قرارداد -الزامات قانونی و مقرراتی مرتبط با محصول | – تحویل به موقع – رعایت الزامات درخواستی – شرایط تحویل | -قرارداد -فرم ثبت سفارش -پیش فاکتور خرید -فاکتور | سهماهه | قبل از انعقاد قرارداد / بازنگری قرارداد |
انجمن صنفی | -مقررات و قوانین انجمن صنفی | – رعایت حقوق مشتریان – بهبود کیفیت محصول / خدمات | فرمها و گزارش تعریفشده جهت ارتباط با انجمن | سالیانه | ابتدای هرسال |
شرکت گواهی دهنده سیستم مدیریتی | -استاندارد ISO 9001:2015 -الزامات قانونی مرتبط با محصول | -رعایت الزامات استانداردهای طرف قراردا | -برنامه ممیزی -درخواست اقدم اصلاحی -گزارش ممیزی | سالیانه | -ممیزی خارجی -ممیزی داخلی |
کارکنان | قانون کار سال 1395 | – پرداخت بهموقع حقوق – رعایت قوانین مرتبط باکار شامل بیمه و .. | قرارداد نیروی انسانی | سالیانه | ابتدای هرسال |
سهامدارن | قانون تجارت | – سود از فروش – رضایتمندی مشتریان | -صورتجلسات هیت مدیره – گزارشات دوره ای | سالیانه | انتهای سال مالی |
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیهشده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع میباشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.