انواع فرآیندها

سازمان ها باید انواع فرآیندهای مورد نیاز برای تحقق اهداف کسب و کار را در سازمان خود را مشخص نمایند اگر چه این فرآیندها بسته به نوع و ماهیت هر سازمان منحصر به فرد است ولی می توان این فرآیندها را بصورت عمومی طبقه بندی نمود

روش های مختلفی جهت طبقه بندی انواع فرآیندها وجود دارد که در ادامه به عمومی ترین روش های طبقه بندی فرآیند ها می پردازیم .
۱)    روش استاندارد ISO 9001

یکی از روش هایی که برای طبقه بندی انواع  فرآیندها  ، روشی است که استاندارد بین المللی ISO 9001 تعیین نموده است .
انواع فرآیند ها در روش استاندارد ایزو ۹۰۰۱ بشرح زیر می باشد :

فرآیند هایی برای مدیریت سازمان : این فرآیندها شامل مواردی نظیر طرحریزی استراتژیک  ، تعیین خط مشی ها ، تعیین اهداف ، اطمینان از وجود ارتباطات داخلی ، اطمینان از در دسترس بودن منابع ، بازنگری مدیریت و … می باشند .

فرآیندهایی برای مدیریت منابع : این فرآیندها شامل مواردی که برای تامین منابع مورد نیاز برای تحقق اهداف و نتایج سازمان ضروری می باشند به عنوان مثال می توان از تعیین مشاین آلات ، نیروی انسانی و سایر منابع مورد نیاز ، تامین زیر ساخت و نگهداری از زیر ساخت را … نام برد .

فرآیندهای تحقق محصول یا خدمات : این فرآیندها شامل کلیه مواردی است که برای دستیابی سازمان به خروجی محصول طرحریزی شده است به عنوان مثال می توان از طراحی محصول ، تولید محصول و … نام برد .

فرآیندهای اندازه گیری ، تحلیل و بهبود : این فرآیندها شامل مواردی نظیر اندازه گیری ، جمع آوری داده ها ، تحلیل داده ها ، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه منجر به  بهبود اثربخشی و کارایی می شوند .

۲)    طبقه بندی انواع فرآیندها  توسط  گروه اجرایی بین المللی خودرو IATF  

انواع فرآیندها در روش گروه اجرایی بین المللی خودرو IATF در سه دسته ارائه شده است .

فرآیند های مشتری محور Customer Oriented Process ) COP ) که تقاضا را ایجاد و یا برآورده سازی می نمایند .

فرآیند های پشتیبانی Support Oriented Processes ) SOP ) که منابع مورد نیاز را تهیه می نمایند .

فرآیند های مدیریتی MOP – ( Management Oriented Processes    که اهداف ، استراتژی ها و … را مشخص می نماید .

۳)    طبقه بندی انواع فرآیندها توسط دیوید هویل

انواع فرآیندها در روش دیوید هویل به چهار گروه تقسیم بندی شده است :

–    فرآیند ایجاد کننده تقاضا
–    فرآیند های برآورده سازی تقاضا
–    فرآیند های مدیریت منابع
–    فرآیند های مدیریت ماموریت

در تعاریف ، گروهی از فرآیند ها تحت عنوان فرآیندهای برون سپاری شده نیز بصورت جداگانه در نظر گرفته می شود .

بمنظور سازماندهی و مدیریت فعالیت های فرآیند از رویکرد فرآیندی استفاده می شود.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گرد آوری شده است

انتشار مطلب با ذکر آدرس سایت www.kharazian.ir و نام نویسنده پیام خرازیان مطلب بلامانع می باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.