انواع فرآیندها
سازمانها باید انواع فرآیندهای مورد نیاز برای تحقق اهداف کسب و کار را در سازمان خود را مشخص نمایند اگر چه این فرآیندها بسته به نوع و ماهیت هر سازمان منحصر به فرد است ولی میتوان این فرآیندها را بصورت عمومی طبقهبندی نمود
روشهای مختلفی جهت طبقهبندی فرآیندها وجود دارد که در ادامه به عمومی ترین روش های طبقه بندی فرآیند ها میپردازیم .
انواع فرآیندها
1) روش استاندارد ISO 9001
یکی از روشهایی که برای طبقهبندی انواع فرآیندها ، روشی است که استاندارد بین المللی ISO 9001 تعیین نموده است .
انواع فرآیندها در روش استاندارد ایزو 9001 بشرح زیر است:
فرآیند هایی برای مدیریت سازمان : این فرآیندها شامل مواردی نظیر طرحریزی استراتژیک ، تعیین خط مشیها ، تعیین اهداف ، اطمینان از وجود ارتباطات داخلی ، اطمینان از در دسترس بودن منابع ، بازنگری مدیریت و … میباشند .
فرآیندهایی برای مدیریت منابع : این فرآیندها شامل مواردی که برای تامین منابع مورد نیاز برای تحقق اهداف و نتایج سازمان ضروری میباشند به عنوان مثال می توان از تعیین ماشینآلات ، نیروی انسانی و سایر منابع مورد نیاز ، تامین زیر ساخت و نگهداری از زیر ساخت را … نام برد .
فرآیندهای تحقق محصول یا خدمات : این فرآیندها شامل کلیه مواردی است که برای دستیابی سازمان به خروجی محصول طرحریزی شده است به عنوان مثال میتوان از طراحی محصول ، تولید محصول و … نام برد .
فرآیندهای اندازه گیری ، تحلیل و بهبود : این فرآیندها شامل مواردی نظیر اندازه گیری، جمع آوری دادهها ، تحلیل دادهها ، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه منجر به بهبود اثربخشی و کارایی میشوند .
2)طبقه بندی توسط گروه اجرایی بین المللی خودرو IATF
فرآیندها در روش گروه اجرایی بین المللی خودرو IATF در سه دسته ارائه شده است .
فرآیند های مشتری محور Customer Oriented Process ) COP ) که تقاضا را ایجاد و یا برآورده سازی مینمایند .
فرآیند های پشتیبانی Support Oriented Processes ) SOP ) که منابع مورد نیاز را تهیه مینمایند .
فرآیند های مدیریتی MOP – ( Management Oriented Processes که اهداف ، استراتژی ها و … را مشخص مینماید .
3)طبقه بندی توسط دیوید هویل
انواع فرآیندها در روش دیوید هویل به چهار گروه تقسیمبندی شده است :
- فرآیند ایجاد کننده تقاضا
- فرآیند های برآورده سازی تقاضا
- فرآیند های مدیریت منابع
- فرآیند های مدیریت ماموریت
در تعاریف ، گروهی از فرآیندها تحت عنوان فرآیندهای برون سپاری شده نیز بصورت جداگانه در نظر گرفته میشود .
بمنظور سازماندهی و مدیریت فعالیتهای فرآیند از رویکرد فرآیندی استفاده میشود.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گرد آوری شده است
انتشار مطلب با ذکر آدرس سایت www.kharazian.ir و نام نویسنده پیام خرازیان مطلب بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.