كنترل محصول نامنطبق

کنترل محصول نامنطبق

کنترل محصول نامنطبق در استانداردهای مدیریتی به‌عنوان الزام مشخص‌شده است به منظور کنترل محصول نامنطبق سازمان باید محصول نامنطبق را شناسایی نموده و اقدام به تعیین تکلیف محصول نامنطبق نماید.
تعیین تکلیف محصول نامنطبق می‌تواند شامل اسقاط محصول / توقف خدمات، اجازه ارفاقی، اصلاح، دوباره‌کاری، درجه بندی و.. شود.
در این مطلب، اقدامات موردنیاز جهت کنترل محصول نامنطبق مطابق الزامات استانداردهای مدیریتی بخصوص ایزو ۹۰۰۱ تشریح شده است.

در استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۰۸، محصول، ماحصل فرایند تعریف‌شده است و در ویرایش ۲۰۱۵ به منظور شفاف‌سازی در کنار اصطلاح محصول، کلمه خدمات هم مشاهده می‌شود.
عدم انطباق، برآورده نشدن الزام یا خواسته تعریف‌شده است و الزام یا خواسته یا توسط خود سازمان تعریف‌شده یا الزام قانونی یا از طرف مشتری یا طرف‌های ذی‌نفع تعریف شده است.

بندهایی از استاندارد ایزو ۹۰۰۱ که به کنترل محصول نامنطبق اشاره نموده است شامل:

در استاندارد ISO ۹۰۰۱:۲۰۰۸

بند ۸۳ کنترل محصول نامنطبق
بند ۸۵۲ اقدام اصلاحی

در استاندارد ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵

بند ۸.۷ کنترل خروجی فرآیند، محصولات و خدمات نامنطبق استاندارد ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵
بند ۱۰.۲ عدم انطباق و اقدام اصلاحی

کنترل محصول نامنطبق ایزو ۹۰۰۱

در الزامات استاندارد ISO ۹۰۰۱:۲۰۰۸ تدوین روش اجرایی کنترل محصول نامنطبق الزام شده است، سازمان‌ها به‌منظور اینکه محصول و خدمات نامنطبق را شناسایی و کنترل نموده و از استفاده ناخواسته آنها جلوگیری نماید باید سیستمی جهت کنترل محصول نامنطبق تعریف نمایند.

کنترل محصول نامنطبق باید موراد زیر مدنظر قرار گیرد:

–   شناسایی وضعیت محصول نامنطبق، برای شناسایی محصول نامنطبق تا زمان تعیین تکلیف می‌توان از پلاک‌های رنگی یا تابلو استفاده نموده مثلاً پلاک زردی که بر روی پالت قرار گرفته، یعنی محصول نامنطبق می‌باشد و در انتظار تعیین تکلیف می‌باشد.

– مسئول تعیین تکلیف محصول نامنطبق تعیین شود.
– روش‌های تعیین تکلیف محصول نامنطبق مشخص شود شامل:
اصلاح، اقدامی برای از بین بردن عدم انطباق به وجود آمده می‌باشد مثلاً دوباره‌کاری، تعمیر
تفکیک، محدود کردن
   اطلاع‌رسانی به مشتری
اخذ مجوز برای کاربرد به‌صورتی که هست، ترخیص، اجازه ارفاقی
و….
در صورتی که خروجی محصول نامنطبق اصلاح شود باید توسط سازمان مورد تصدیق مجدد قرار گیرد.
– سوابق کنترل محصول نامنطبق، مطابق سیستم کنترل سوابق ایزو ۹۰۰۱ نگهداری شود.
– محصول نامنطبق با سیستم اقدام اصلاحی متصل شود، یعنی درصورتی‌که عدم انطباقی در سازمان تکرار می‌شود علل ریشه ای آن بررسی‌شده و اقدام اصلاحی انجام شود.
درصورتی‌که پس از استفاده از محصول متوجه شدیم محصول نامنطبق می‌باشد، اقدامات اصلاحی لازم صورت گیرد.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه‌شده است.

انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.