کنترل محصول نامنطبق
کنترل محصول نامنطبق در استانداردهای مدیریتی بهعنوان الزام مشخصشده است به منظور کنترل خروجی نامنطبق سازمان باید محصول نامنطبق را شناسایی نموده و اقدام به تعیین تکلیف محصول نامنطبق نماید.
تعیین تکلیف محصول نامنطبق میتواند شامل اسقاط محصول / توقف خدمات، اجازه ارفاقی، اصلاح، دوبارهکاری، درجه بندی و.. شود.
در این مطلب، اقدامات موردنیاز جهت کنترل خروجی نامنطبق مطابق الزامات استانداردهای مدیریتی بخصوص ایزو 9001 تشریح شده است.
در استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2008، محصول، ماحصل فرایند تعریفشده است و در ویرایش 2015 به منظور شفافسازی در کنار اصطلاح محصول، کلمه خدمات هم مشاهده میشود.
عدم انطباق، برآورده نشدن الزام یا خواسته تعریفشده است و الزام یا خواسته یا توسط خود سازمان تعریفشده یا الزام قانونی یا از طرف مشتری یا طرفهای ذینفع تعریف شده است.
بندهایی از استاندارد ایزو 9001 که به کنترل محصول نامنطبق اشاره نموده است شامل:
- در استاندارد ISO 13485:2016
بند 8–3 کنترل محصول نامنطبق
بند 8–5–2 اقدام اصلاحی
بند 8-7 کنترل خروجی فرآیند، محصولات و خدمات نامنطبق استاندارد ISO 9001:2015
بند 10-2 عدم انطباق و اقدام اصلاحی
- در استاندارد IATF 16949:2016
بند 8–7 کنترل خروجی نامنطبق
بند 10-2 عدم انطباق و اقدام اصلاحی
کنترل محصول نامنطبق ایزو 9001
سازمانها بهمنظور اینکه محصول و خدمات نامنطبق را شناسایی و کنترل نموده و از استفاده ناخواسته آنها جلوگیری نماید باید سیستمی جهت کنترل خروجی نامنطبق تعریف نمایند. می تواند در قالب روش اجرایی کنترل محصول نامنطبق این اقدامات را اجرایی نماید.
کنترل محصول نامنطبق باید موراد زیر مدنظر قرار گیرد:
1-شناسایی وضعیت محصول نامنطبق، برای شناسایی محصول نامنطبق تا زمان تعیین تکلیف میتوان از پلاکهای رنگی یا تابلو استفاده نموده مثلاً پلاک زردی که بر روی پالت قرار گرفته، یعنی محصول نامنطبق میباشد و در انتظار تعیین تکلیف میباشد.
2-مسئول تعیین تکلیف محصول نامنطبق تعیین شود.
3-روشهای تعیین تکلیف محصول نامنطبق مشخص شود شامل:
- اصلاح، اقدامی برای از بین بردن عدم انطباق به وجود آمده میباشد مثلاً دوبارهکاری، تعمیر
- تفکیک، محدود کردن
- اطلاعرسانی به مشتری
- اخذ مجوز برای کاربرد بهصورتی که هست، ترخیص، اجازه ارفاقی
- و….
4-در صورتی که خروجی محصول نامنطبق اصلاح شود باید توسط سازمان مورد تصدیق مجدد قرار گیرد.
5- سوابق کنترل خروجی نامنطبق ، مطابق سیستم کنترل سوابق ایزو 9001 نگهداری شود.
6- محصول نامنطبق با سیستم اقدام اصلاحی متصل شود، یعنی درصورتیکه عدم انطباقی در سازمان تکرار میشود علل ریشه ای آن بررسیشده و اقدام اصلاحی انجام شود.
7-درصورتیکه پس از استفاده از محصول متوجه شدیم محصول نامنطبق است اقدامات اصلاحی لازم صورت گیرد.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیهشده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس www.kharazian.ir بلامانع میباشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.