درک نیازها و انتظارات ذی‌نفعان

در استانداردهای مدیریتی ویرایش جدید ازجمله استاندارد ISO 9001:2015 بر درک نیازها و انتظارات ذی‌نفعان تأکید ویژه شده و در قالب‌ بندی مجزا در نظر گرفته‌شده است. البته این موضوع در استانداردهای مدیریتی محیط‌زیست و ایمنی و بهداشت شغلی ویرایش قبل لحاظ شده بود.
درک نیازها و انتظارات ذی‌نفعان ، به سازمان کمک می‌نماید تا بتواند گام‌های موفق‌تری در راستای استقرار اثربخش سیستم‌های مدیریتی طی نمایند.
در این مطلب سعی شده تا نحوه عملی درک نیازها و انتظارت ذی‌نفعان بر اساس استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ بند ۴-۲ را تشریح کنیم.

با توجه به تأثیر بالقوه طرف‌های ذی‌نفع در توانایی سازمان ، الزامات قانونی و مقرراتی مرتبط با هر یک از طرف‌های ذی‌نفع مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت باید شناسایی‌شده و سازمان در جهت برآورده سازی انها اقدم نماید.
در دوره‌های زمانی مشخص ، اطلاعات مرتبط با این‌طرف های ذی نفع و الزامات قانونی مرتبط باید مورد بپایش و بازنگری قرار گیرد بدین منظور سازمان می تواند به یکی از موارد زیر عمل نماید.
۱- جلسات بازنگری مدیریت به عنوان یک ورودی درک نیازها و انتظارت طرف های ذی و اطلاعات مرتبط با ان را بازنگری نماید.
۲-تهیه چک‌لیست پایش و بازنگری الزامات قانونی مرتبط با طرف‌های ذی‌نفع و اطلاعات مرتبط با آن‌ها ، که با این چک‌لیست می‌توان در دوره‌های زمانی مشخص پایش و بازنگری نمود.
یک نمونه فرم درک نیازها و انتظارات ذی‌نفعان

نمونه فرم درک نیازها و انتظارات ذی نفعان
گروه ذی‌نفعالزامات قانونی و مقرراتی نیازها و انتظاراتاطلاعات مرتبطدوره پایش و بازنگریمسئول پایش و بازنگری
مشتری-طبق قرارداد -الزامات قانونی و مقرراتی مرتبط با محصول – تحویل به موقع – رعایت الزامات درخواستی – شرایط تحویل -قرارداد -فرم ثبت سفارش -پیش فاکتور خرید -فاکتور سه‌ماههقبل از انعقاد قرارداد / بازنگری قرارداد
انجمن صنفی-مقررات و قوانین انجمن صنفی– رعایت حقوق مشتریان – بهبود کیفیت محصول / خدمات فرم‌ها و گزارش تعریف‌شده جهت ارتباط با انجمنسالیانهابتدای هرسال
شرکت گواهی دهنده سیستم مدیریتی-استاندارد ISO 9001:2015 -الزامات قانونی مرتبط با محصول -رعایت الزامات استانداردهای طرف قراردا-برنامه ممیزی -درخواست اقدم اصلاحی -گزارش ممیزی سالیانه-ممیزی خارجی -ممیزی داخلی
کارکنانقانون کار سال ۱۳۹۵– پرداخت به‌موقع حقوق – رعایت قوانین مرتبط باکار شامل بیمه و .. قرارداد نیروی انسانی سالیانهابتدای هرسال
سهامدارنقانون تجارت– سود از فروش – رضایتمندی مشتریان-صورتجلسات هیت مدیره – گزارشات دوره ایسالیانهانتهای سال مالی

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه‌شده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.