ایزو 9001 در مراکز خرید

پیاده‌سازی ایزو 9001 در مراکز خرید به مدیریت مراکز خرید کمک می‌نماید تا با استانداردسازی فرآیندها ، خدمات بهتری را به مشتریان و مستأجران خود ارائه نموده و سطح رضایتمندی مشتریان را افزایش دهد.

استاندارد ایزو 9001 ، محبوب‌ترین استاندارد مدیریتی است طراحی فرآیندها و مستندات سیستم مدیریتی، متناسب با مراکز خرید منجر به بهره‌مندی از مزایای واقعی ایزو 9001 در مراکز خرید خواهد شد.

به‌منظور استقرار اثربخش سیستم مدیریت در مرکز خرید ، ابتدا مستندات طراحی‌شده به‌صورت کاغذی در مرکز خرید اجراشده و سپس بعد از یک سال از اجرای سیستم ،راهکار نرم‌افزاری متناسب با فرآیندهای مرکز خرید ایجاد و استقرار می‌یابد.

خرید مستقیم نرم‌افزارها یا راهکارهای آماده ،بدون توجه به وضعیت بلوغ سازمان ، اندازه و فرآیندهای سازمان ، منجر به شکست خواهد شد.

این مطلب بر اساس تجارب طراحی و تحلیل فرایندهای در یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید ایران ،توسط مهندس پیام خرازیان تهیه و ارائه‌شده است .

در حال حاضر بهره‌برداری از مراکز خرید به یکی از روش‌های زیر در ایران اجرا می‌شود :

  • مرکز خرید خودش مرکز خرید را بهره‌برداری نماید
  • واگذاری مرکز خرید به تیم بهره‌بردار مرکز خرید
  • مدیریت جهت بهره‌برداری مرکز خرید توسط هولدینگ مجموعه که توسط سرمایه‌گذار راه‌اندازی شده است.

چه زمانی برای طرح‌ریزی سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای ایزو 9001 در مرکز خرید مناسب است ؟

بخش مهمی از فرآیندهای مرکز خرید قبل از افتتاحیه در حال اجرا است نظیر شناسایی مستاجرین ، عقد قرارداد با آن‌ها و تحویل فروشگاه به مستاجرین و….
بنابراین بهترین زمان طرح‌ریزی سیستم مدیریت کیفیت در مرکز خرید قبل از بهره‌برداری مرکز خرید است یعنی قبل از افتتاحیه مرکز خرید ،تیم مشاور یا کارشناسان بهره‌برداری مرکز خرید، سیستم مدیریت کیفیت را طرح‌ریزی نموده و سازمان بر اساس مستندات طراحی‌شده ، خدمات خود را در زمان بهره‌برداری ارائه می‌نماید.

مراحل پیاده‌سازی ایزو 9001 در مراکز خرید

طرح‌ریزی فرآیندها

شناسایی فرآیندهای مرکز خرید یکی از مهم‌ترین قدم‌های پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت در مرکز خرید است فرآیندهای اصلی مرکز خرید لیزینگ و خدمات به مشتریان است
شاخص‌های عملکردی جهت پایش و اندازه‌گیری فرآیندها در این مرحله شناسایی می‌شود.

طراحی مستندات

مستندات موردنیاز(شامل فرم‌ها ، روش‌های اجرایی و دستورالعمل‌های کاری و …) هر یک از فرآیندهای شناسایی‌شده در مرکز خرید متناسب با مرکز خرید طراحی می‌شود.
در این مرحله با انجام مصاحبه با مسئولین فرآیند ، تجارب پیاده‌سازی فرآیندها در مراکز خرید و الگوهای جهانی ، مستنداتی متناسب با مرکز خرید طراحی می‌شود.

مهم‌ترین اقدامات مرتبط با طراحی مستندات شامل :

    • تحلیل محیط مرکز خرید
    • شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌های در ارائه خدمات به مشتریان
    • ایجاد بستری جهت به اشتراک‌گذاری دانش سازمانی
    • طرح‌ریزی سیستم وفاداری مشتریان
    • طرح‌ریزی سیستم PMS
    • تدوین سناریوهای اجرایی تردد و دسترسی گروه‌های مختلف به امکان خاص مرکز خرید
    • طرح‌ریزی سیستم نگهداری تجهیزات
    • طرح‌ریزی سیستم مدیریت ساختمان
    • و…

نظارت و اجرای سیستم مدیریت کیفیت

مستندات طراحی‌شده توسط مسئولین فرآیندها اجراشده و نظارت بر اجرای آن‌ها توسط واحد متولی و مشاورین صورت می‌گیرد.
نتایج نظارت منجر به تغییرات و بهبود مستندات خواهد شد که این مهم به‌تدریج در طول اجرا سیستم مدیریت کیفیت صورت می‌گیرد.

ممیزی

ممیزی داخلی

  • به‌منظور اطمینان از اجرای اثربخش سیستم مدیریت کیفیت، ممیزی داخلی توسط افراد آموزش‌دیده مرکز خرید در دوره‌های زمانی برنامه‌ریزی‌شده صورت می‌گیرد

ممیزی خارجی

  • به‌منظور اثبات استقرار سیستم مدیریت کیفیت در مرکز خرید ، مرکز خرید باید پس از انجام ممیزی داخلی توسط یک شرکت گواهی دهنده خارجی ممیزی خارجی اجرا می‌شود.

جهت استفاده از خدمات مشاوره استاندارد ایزو 9001 در مراکز خرید با پیام خرازیان تماس بگیرید 09123386349

مطلب ایزو 9001 در مراکز خرید توسط مهندس پیام خرازیان تهیه‌شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.